• Primaballerina74

Konstanta nerv/muskelryckningar, orolig :(

Jag har sedan 2,5 mån tillbaka nerv/muskelryckningar i främst benen men också i övriga kroppsdelar. Det är dels ryckningar jag kan se, dels små ryckningar som känns som "små kittlingar" under huden. Ryckningarna finns alltså varje minut någonstans.

Jag har blivit väl utredd av neurolog och massor av prover har tagits (inget emg)

Inget visar något. Neurologen har dock inte sett ryckningarna med egna ögon utan det har jag berättat om.

Kan inte släppa min oro på dessa ryckningar (trots att neurologen inte tror på neurologisk sjukdom)

Är det någon mer som har liknande ryckningar? Kroppen är tydligen väldigt komplex...

• Svar på tråden Konstanta nerv/muskelryckningar, orolig :(
  • Anonym (öh)
    Primaballerina74 skrev 2016-02-08 10:27:41 följande:
    Hade varit underbart om det vore så!

Symtomen är dock verkliga men jag hoppas att de är kopplade till något annat än det jag kopplar dem till.
    Stress kan ge den sorts ryckningar som du talar om här. Och i och med att du har hälsoångest så är du per automatik stressad. Du får adrenalin- och påslag av andra stresshormoner varje gång du får ångest över något av de symptom du tycker dig känna att du har. Du är noga utredd men kan inte tro på resultaten, det är klassiskt för en hypokondriker.

Symptomen är psykiskt betingade.

Du svarade aldrig på om du dricker koffeinhaltiga drycker?
  • Primaballerina74
    Anonym (öh) skrev 2016-02-08 10:35:55 följande:

Stress kan ge den sorts ryckningar som du talar om här. Och i och med att du har hälsoångest så är du per automatik stressad. Du får adrenalin- och påslag av andra stresshormoner varje gång du får ångest över något av de symptom du tycker dig känna att du har. Du är noga utredd men kan inte tro på resultaten, det är klassiskt för en hypokondriker.

Symptomen är psykiskt betingade.

Du svarade aldrig på om du dricker koffeinhaltiga drycker?

Tack för ditt engagemang.

Jag dricker kanske 3 koppar kaffe om dagen.

Ja, jag hoppas så att man bara kan ha såhär utan att det är något farligt.

Det är bara det att det surrar o kittlas under huden konstant. Det är inget som kommer o går.

Ibland riktigt bubblar det i vaderna.
  • Anonym (Ms)
    Primaballerina74 skrev 2016-02-08 11:19:55 följande:

Tack för ditt engagemang.

Jag dricker kanske 3 koppar kaffe om dagen.

Ja, jag hoppas så att man bara kan ha såhär utan att det är något farligt.

Det är bara det att det surrar o kittlas under huden konstant. Det är inget som kommer o går.

Ibland riktigt bubblar det i vaderna.

Spinner vidare på kaffetråden. Hur sover du? Koffein och dålig sömn är grogrund för ångest och allehanda symtom. Minska kaffeintaget och se över sömnvanorna. Ät bra också!
  • Primaballerina74

Vad fina ni är som stöttar :)

Har kollat lite på bfs (benign fasciculation syndrome) o hoppas att det kan vara detta.

Jag har ju även en viss känselpåverkan o det verkar som om man kan ha surrande känsla i benen.

• Anonym (samma)

Hur går det Ts? Jag är under utredning också pg a muskelryckningar och undrar om du fått veta nåt mer.

• Primaballerina74

Hej!
    Jag är färdigutredd o det var sk benigna fasiculationer. Helt ofarligt. Vad har du gjort i din utredning o vad är nästa steg?
    Finns det misstankar om något särskilt el är det mest din egen oro?

• Ringmur1

Hej,

Nu har det gått över fem år sedan inläggen, men jag undrar om det finns fler som har konstanta muskelryckningar och värk i ben. Har ännu inte blivit undersökt men tänkte kolla med VC inom kort.

• Anonym (K)

Brist på något ämne? Vitaminbrist eller ångest/stress. Uppsök läkare

• StudierKemi

Min bror hade exakt samma, och jag sa att jag tror det är magnesium-brist, och jag hade rätt! Ät nötter (nästan dagligen, ISTÄLLET för kött, om Du vill hålla vikten) och ät choklad med 92% kakao, så blir Du bra igen. :)

• Ringmur1

Tack för tipset. Tycker att jag äter skapligt med både nötter och mörk choklad. Har rätt så bra koll med hälsosam mat m.m. då jag tränar ganska mycket.

Det som främst oroar är att värk kommit i tumme, fingrar och ena smalbenet.

• Lajan
    Ringmur1 skrev 2021-07-25 09:22:45 följande:

Tack för tipset. Tycker att jag äter skapligt med både nötter och mörk choklad. Har rätt så bra koll med hälsosam mat m.m. då jag tränar ganska mycket.

Det som främst oroar är att värk kommit i tumme, fingrar och ena smalbenet.

Hej! Hur har det gått för dig?
    Jag är i samma situation som du med muskelryckningar och värk i ena benet (Inne på vecka 3 nu)

Har fått remiss till neurolog men kommer inte bli kallad förrän i september :( 

• Ringmur1

Hej Lajan,
    Ursäkta sent svar, har inte kollat tråden på länge. Jag är ännu under utredning. Har fortfarande fascikulationer som pågår hela tiden och på flera ställen över kroppen. Det har pågått sedan juni förra året dvs ca 14 mån. 
    Gjort EMG, MR och lumbalpunktion.  Finns inga kliniska resultat än så länge på sjukdom men pga lätt förhöjda värden på LP så ska jag göra nytt EMG i höst. 
    Det som jag oroar mig är just småvärken i ena benet som ingen kan förklara. Känns som träningsvärk.  Funkar bra att springa långdistans ett par dagar i veckan. Frågan är om det är kopplat till muskelryckningarna? 
    Hur är det för dig?

• Anonym (Funderar)

Min son diagnostiserades finnålsneuropati efter 2år med diverse symtom som här nämnts. För honom hjälper träna på gym, tyngdtäcke, undvika socker o så går han nästan dagligen i vaken o doppar sig, årret runt. Diagnos kom efter provbit togs från huden nere på benet.

• Anonym (Marie)
    Ringmur1 skrev 2022-09-08 12:50:12 följande:

Hej Lajan,
    Ursäkta sent svar, har inte kollat tråden på länge. Jag är ännu under utredning. Har fortfarande fascikulationer som pågår hela tiden och på flera ställen över kroppen. Det har pågått sedan juni förra året dvs ca 14 mån. 
    Gjort EMG, MR och lumbalpunktion.  Finns inga kliniska resultat än så länge på sjukdom men pga lätt förhöjda värden på LP så ska jag göra nytt EMG i höst. 
    Det som jag oroar mig är just småvärken i ena benet som ingen kan förklara. Känns som träningsvärk.  Funkar bra att springa långdistans ett par dagar i veckan. Frågan är om det är kopplat till muskelryckningarna? 
    Hur är det för dig?

Hej, hur har det gått för dig?
Svar på tråden Konstanta nerv/muskelryckningar, orolig :(