Vad kostar tvist om boende och umgänge?
Jag undrar vad en process i Tingsrätten kostar om man blir stämd på boende och umgänge?
Dels ev. advokatkostnader men jag undrar också om själva processen kostar något om man företräder sig själv?
Jag undrar vad en process i Tingsrätten kostar om man blir stämd på boende och umgänge?
Dels ev. advokatkostnader men jag undrar också om själva processen kostar något om man företräder sig själv?
Det är din tråd och enbart dig som jag kan få svar av här... så nej, jag undrar inte varför det inte funkar för pappan.
Ja det står det och du skriver att barnen bor hos dig och ett stort ansvar läggs på boendeföräldern för att få umgänget att fungera och för att bli så bra som möjligt för att barnen ska kunna få en god relation med sin pappa.
Vad är det för "samarbete" som han har nekat enligt dig? Att han har nekat till dina förslag är inte att neka till samarbete. Samt hur saker har sett ut innan stämningen brukar inte vara relevant för domstolen.
Han har naturligtvis rätt att önska umgänge utifrån sina förutsättningar och att neka bara för att man kan eller lägga allt ansvar för umgänget på barnen lär se illa ut i domstolen.
Hur kan det vara helt omöjligt att få fram ett umgänge som funkar för er alla, och istället riskera att låta domstolen fatta ett beslut som ni alla är tvingade att följa utan att göra egna inskränkningar? Förstår barnen vad det är som håller på att hända och att de kommer att tvingas till umgänge som de kanske inte alls vill ha just då men att det blir så för att ingen av er kan samarbeta?
Naturligtvis kan ni inte det eftersom ni har hamnat i domstolen. På vilket sätt menar du att du inte vill bestämma men ändå inte kan acceptera att han får ha det umgänge som passar hans liv?
Varför upplever du dig överkörd för att du inte får bestämma?
TS, du verkar få svar från någon som agerar likt dina barns pappa...
Det står i lagen att domstolen ska ta barnens åsikt i beaktande utifrån deras mognad. Med tanke på att dina barn går i mellanstadiet så är det sannolikt att rätten lyssnar mycket på vad barnen vill.
Om jag vore du så skulle jag ta kontakt med en advokat och med hjälp av hen lämna in ett svar. Se till att lämna in svar i sista minuten hela tiden så kommer tiden dra iväg. Tex kommer inget hända under jul och nyår, du skulle kunna be om uppskov för att lämna in ditt svar med hänvisning till att du inte får tag på ett ombud förrän efter trettondagen. På det viset blir det inte så täta möten och inte så mycket frånvaro innan provanställningsperioden är över.
TS, du verkar få svar från någon som agerar likt dina barns pappa...
Det står i lagen att domstolen ska ta barnens åsikt i beaktande utifrån deras mognad. Med tanke på att dina barn går i mellanstadiet så är det sannolikt att rätten lyssnar mycket på vad barnen vill.
Om jag vore du så skulle jag ta kontakt med en advokat och med hjälp av hen lämna in ett svar. Se till att lämna in svar i sista minuten hela tiden så kommer tiden dra iväg. Tex kommer inget hända under jul och nyår, du skulle kunna be om uppskov för att lämna in ditt svar med hänvisning till att du inte får tag på ett ombud förrän efter trettondagen. På det viset blir det inte så täta möten och inte så mycket frånvaro innan provanställningsperioden är över.
Vad är det för "samarbete" som han har nekat enligt dig? Att han har nekat till dina förslag är inte att neka till samarbete. Samt hur saker har sett ut innan stämningen brukar inte vara relevant för domstolen.