• Anonym (Stämd)

Vad kostar tvist om boende och umgänge?

Jag undrar vad en process i Tingsrätten kostar om man blir stämd på boende och umgänge?

Dels ev. advokatkostnader men jag undrar också om själva processen kostar något om man företräder sig själv?

• Svar på tråden Vad kostar tvist om boende och umgänge?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:44:13 följande:
    Det är säkert så men jag har har bevis på hur han nekat samarbete och Familjerätten under lång tid men nu drar igång det här. Vägrar tro att socialtjänst och domstolar är så korkade att de inte ser igenom sådant.
    Ett problem är att man får neka utan att Tingsrätten ser ett problem med det. När man däremot har hamnat i en stämning och domstolen beslutar om samarbetssamtal så måste man gå dit om man inte vill ses som den förälder som obstruerar. Samma med att försöka hitta egna lösningar. Att säga nej till alla förslag är inte en god idé.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:44:13 följande:
    Det är säkert så men jag har har bevis på hur han nekat samarbete och Familjerätten under lång tid men nu drar igång det här. Vägrar tro att socialtjänst och domstolar är så korkade att de inte ser igenom sådant.
    Vad är det för "samarbete" som han har nekat enligt dig? Att han har nekat till dina förslag är inte att neka till samarbete. Samt hur saker har sett ut innan stämningen brukar inte vara relevant för domstolen.
  • Anonym (Stämd)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-12-13 14:45:50 följande:

Det är din tråd och enbart dig som jag kan få svar av här... så nej, jag undrar inte varför det inte funkar för pappan.

Ja det står det och du skriver att barnen bor hos dig och ett stort ansvar läggs på boendeföräldern för att få umgänget att fungera och för att bli så bra som möjligt för att barnen ska kunna få en god relation med sin pappa.

Ja, så är det också förstås men innebär det att allt måste vara på pappans villkor utan att varken barnens eller min röst blir hörda? Det är nämligen så han vill att det ska se ut.
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:50:53 följande:
    Ja, så är det också förstås men innebär det att allt måste vara på pappans villkor utan att varken barnens eller min röst blir hörda? Det är nämligen så han vill att det ska se ut.
    Han har naturligtvis rätt att önska umgänge utifrån sina förutsättningar och att neka bara för att man kan eller lägga allt ansvar för umgänget på barnen lär se illa ut i domstolen.

Hur kan det vara helt omöjligt att få fram ett umgänge som funkar för er alla, och istället riskera att låta domstolen fatta ett beslut som ni alla är tvingade att följa utan att göra egna inskränkningar? Förstår barnen vad det är som håller på att hända och att de kommer att tvingas till umgänge som de kanske inte alls vill ha just då men att det blir så för att ingen av er kan samarbeta?
  • Anonym (Stämd)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-12-13 14:49:18 följande:

Vad är det för "samarbete" som han har nekat enligt dig? Att han har nekat till dina förslag är inte att neka till samarbete. Samt hur saker har sett ut innan stämningen brukar inte vara relevant för domstolen.

Han har nekat till att vi två träffas själva för att prata om saken utan barnen närvarande.

Han har nekat att gå till Familjerätten.

Han har inte alls bemött eller svarat på mina förslag. Däremot skrivit att "så här blir det. Punkt." (Hans förslag)

Är för övrigt en grej han kör med överlag, att han inte svarar på sms om det är inte är något han tycker är viktigt, även om det rör barnen och jag tycker det är viktigt. Svarar jag inte på hand sms på två timmar får jag en lång radda om hur lågt det är att jag inte svarar.

Finns mer men är väl de exempel jag kan dra utan att bli för personlig.
  • Anonym (Stämd)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-12-13 14:54:59 följande:

Han har naturligtvis rätt att önska umgänge utifrån sina förutsättningar och att neka bara för att man kan eller lägga allt ansvar för umgänget på barnen lär se illa ut i domstolen.

Hur kan det vara helt omöjligt att få fram ett umgänge som funkar för er alla, och istället riskera att låta domstolen fatta ett beslut som ni alla är tvingade att följa utan att göra egna inskränkningar? Förstår barnen vad det är som håller på att hända och att de kommer att tvingas till umgänge som de kanske inte alls vill ha just då men att det blir så för att ingen av er kan samarbeta?

Du skriver att ingen av oss kan samarbeta? Hur tolkar du fram det? För låt säga att en vill samarbeta och den andra inte utan bara bestämma allt. Är det rimliga samarbetet för den som vill samarbeta att alltid låta sig köras över?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:59:41 följande:
    Du skriver att ingen av oss kan samarbeta? Hur tolkar du fram det? För låt säga att en vill samarbeta och den andra inte utan bara bestämma allt. Är det rimliga samarbetet för den som vill samarbeta att alltid låta sig köras över?
    Naturligtvis kan ni inte det eftersom ni har hamnat i domstolen. På vilket sätt menar du att du inte vill bestämma men ändå inte kan acceptera att han får ha det umgänge som passar hans liv?

Varför upplever du dig överkörd för att du inte får bestämma?
  • Anonym (Stämd)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-12-13 15:06:03 följande:

Naturligtvis kan ni inte det eftersom ni har hamnat i domstolen. På vilket sätt menar du att du inte vill bestämma men ändå inte kan acceptera att han får ha det umgänge som passar hans liv?

Varför upplever du dig överkörd för att du inte får bestämma?

Fast för mig är samarbete en sak och att låta sig köras över en annan. Samarbete är att ge och ta, lyssna på varandras argument, ha barnen i fokus och försöka kompromissa. Vem som helst som inte låter sig köras över kan hamna i domstol just för att om du inte låter den andra bestämma kommer ni inte "överens".

Det är klart att jag vill bestämma såtillvida att jag vill vara delaktig i beslutet och att mitt alternativ ska beaktas utifrån vad som är bäst för barnen. Begär inte att det ska bli min lösning rakt av men åtminstone få ett svar på varför det är bättre att tvinga barnen (vilket är själva kärnan här, han vill tvinga medan jag inte vill göra det då de skulle kunna ha ett umgänge i samma utsträckning som barnen verkligen vill.)
  • Anonym (C)

TS, du verkar få svar från någon som agerar likt dina barns pappa...

Det står i lagen att domstolen ska ta barnens åsikt i beaktande utifrån deras mognad. Med tanke på att dina barn går i mellanstadiet så är det sannolikt att rätten lyssnar mycket på vad barnen vill.

Om jag vore du så skulle jag ta kontakt med en advokat och med hjälp av hen lämna in ett svar. Se till att lämna in svar i sista minuten hela tiden så kommer tiden dra iväg. Tex kommer inget hända under jul och nyår, du skulle kunna be om uppskov för att lämna in ditt svar med hänvisning till att du inte får tag på ett ombud förrän efter trettondagen. På det viset blir det inte så täta möten och inte så mycket frånvaro innan provanställningsperioden är över.

• Anonym (Cx)
    Anonym (C) skrev 2015-12-13 17:24:01 följande:

TS, du verkar få svar från någon som agerar likt dina barns pappa...

Det står i lagen att domstolen ska ta barnens åsikt i beaktande utifrån deras mognad. Med tanke på att dina barn går i mellanstadiet så är det sannolikt att rätten lyssnar mycket på vad barnen vill.

Om jag vore du så skulle jag ta kontakt med en advokat och med hjälp av hen lämna in ett svar. Se till att lämna in svar i sista minuten hela tiden så kommer tiden dra iväg. Tex kommer inget hända under jul och nyår, du skulle kunna be om uppskov för att lämna in ditt svar med hänvisning till att du inte får tag på ett ombud förrän efter trettondagen. På det viset blir det inte så täta möten och inte så mycket frånvaro innan provanställningsperioden är över.

oj tycker precis tvärtom att barnen är för små att ta det beslutet själva....stackars barn....
  • Anonym (Cx)
    Anonym (Stämd) skrev 2015-12-13 14:10:15 följande:
    Jag har boendet och han får träffa barnen hur mycket han vill men finns inget fast schema. Han vill ha umgänget på ett visst sätt som barnen absolut inte vill men han vägrar diskutera nåt annat förslag oavsett om tiden tillsammans med barnen blir lika mycket. Så idag träffas de enligt överenskommelse dem emellan (barnen går i mellanstadiet) vilket brukar bli ungefär en dag per helg och en eftermiddag/kväll i veckan. Vilket funkar för barnen men tydligen inte för honom.

Min erfarenhet säger att det inte funkar så på många arbetsplatser faktiskt. Är ju säkert olika men vill inte chansa...
    Skulle du vilja träffa barnen endast en stund två dagar i veckan? 

Tycker barnen är för små för att lastas över att ta det beslutet. Klart dom säger att dom vill bo hos dig om dom frågar, dom vill inte göra dig ledsen vet du. 

Stackars barn.....men det kan komma ifatt dig sen när de är äldre och själv förstår vad det miste i livet och relationen med sin pappa.... 
  • Anonym (Cx)
    Anonym (Cx) skrev 2015-12-13 17:36:05 följande:

Tycker barnen är för små för att lastas över att ta det beslutet. Klart dom säger att dom vill bo hos dig om dom frågar, dom vill inte göra dig ledsen vet du. 

Stackars barn.....men det kan komma ifatt dig sen när de är äldre och själv förstår vad det miste i livet och relationen med sin pappa.... 
    Anonym (Cx) skrev 2015-12-13 17:36:05 följande:

om Du frågar skulle det givetvis stå....

• Anonym (C)
    Anonym (Cx) skrev 2015-12-13 17:33:02 följande:
    oj tycker precis tvärtom att barnen är för små att ta det beslutet själva....stackars barn....
    Jag har inte sagt att barnen får välja själva!

Enligt lagen ska domstolen ta barnets vilja i beaktande utifrån barnets mognad. Ett mellanstadiebarn är i den ålder då de oftast blir lyssnade på. Sen är det upp till domstolen att ta beslutet, de väger in alla delar och då även barnets önskemål.

Barn från 12-13 år blir heller inte tvingade till umgänge, om barnet vägrar följa umgänge enligt dom så är det otroligt sällsynt att domstolen tvingar barnet.
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-12-13 14:49:18 följande:

Jo då. I vårt fall byggde väldigt mycket på hur det sett ut innan stämningen.

Att inte velat gå på samarbetssamtal eller att ständigt ändra sig gällande umgänge gillades inte av dem i tingsrätten. Socialen däremot brydde sig inte nämnvärt.
  • Anonym (Stämd)
    Anonym (Varit där) skrev 2015-12-25 22:51:53 följande:
    Jo då. I vårt fall byggde väldigt mycket på hur det sett ut innan stämningen.

Att inte velat gå på samarbetssamtal eller att ständigt ändra sig gällande umgänge gillades inte av dem i tingsrätten. Socialen däremot brydde sig inte nämnvärt.
    Intressant. 
Svar på tråden Vad kostar tvist om boende och umgänge?