Vår dotter är 13 månader och har sedan några månader tillbaka börjat vakna på nättern och varit vaken mellan 30 minuter och upp till 2 timmar ( vi fick vårt andra barn för 2,5 månader sedan och Vi tror att det har med det att göra)
Hon har haft bra dygnsrytm sen hon var jätteliten och har sovit bra mellan 20.00 - 07.00 sen hon var 6 månader. Hon sover eget rum sen hon var 9 månader, och det vi gör ( och även gjorde när hon vaknade på nätterna när hon var yngre och sov i vårat rum) är att sätta oss bredvid sängen och utan att säga något lägga ner henne hela tiden, även om hon sätter sig upp 200 gånger. Första natten tog det närmare 2 timmar att få henne att somna om, natten därpå tog det mindre än 1 timme.. För varje natt tog det kortare tid, sen sov hon hela nätterna igen. Dock upprepas detta med kanske 1-2 veckors mellanrum.
Min sambo och jag började diskutera om att ev. sätta någon form av tidsgräns för hur länge man orkar sitta vaken.. Säg att vi t.ex. efter 30 minuter får ta upp henne och ta med henne in till oss, man behöver självklart sin sömn för att orka med att vara med barnet på dagen fullt ut. Dock tycker jag att det är såååå mycket värt om man får henne att somna om i sin säng istället för att ta upp henne.. Jag tänker väl att de annars lär sig att man ändå tar upp dem efter ett tag om de inte somnar om