• Grace01

Barn som är vakna på nätterna

Vår 1-åring är väldigt ofta vaken mitt i natten. I värsta fall upp till tre timmar. Vi har gjort allt men inget hjälper. Så vad gör man? Ni som har samma erfarenhet, vad gör ni?

Går ni upp och sätter i soffan? Sitter ni tysta i mörkret? Alla säger ju att man ska vara tyst och bara ha det mörkt för att visa att man sover på natten. Men det blir ju helt outhärdligt i flera timmar. Särskilt som man vet att barnet inte kommer somna. Och man orkar inte heller bära omkring i flera timmar. Behöver tips!

• Svar på tråden Barn som är vakna på nätterna
  • Anonym (Vad gör barnet?)

Det beror ju lite på vad barnet gör? Skriker det? Ja då får man kanske ta upp det och trösta. Men är det bara vaket så hade jag inte tagit upp det. Varför skulle man liksom. Är barnet inte missnöjt får det ligga kvar helt enkelt

• MASolokvist

1-åringen har inte fått in sömnmönstret än. Det är bara att gå upp och vara "normalt" vaken. Alltså, barnet kommer inte somna om bara för att det "ska".

Barnet kommer så småningom in i rätt dygnsrytm. Lite otur har ni nog att det inte hänt redan. Busa slut på energin ordentligt på kvällarna och korta av middagssömnen.
    Kan hjälpa.

• 89hn

Vår dotter är 13 månader och har sedan några månader tillbaka börjat vakna på nättern och varit vaken mellan 30 minuter och upp till 2 timmar ( vi fick vårt andra barn för 2,5 månader sedan och Vi tror att det har med det att göra)

Hon har haft bra dygnsrytm sen hon var jätteliten och har sovit bra mellan 20.00 - 07.00 sen hon var 6 månader. Hon sover eget rum sen hon var 9 månader, och det vi gör ( och även gjorde när hon vaknade på nätterna när hon var yngre och sov i vårat rum) är att sätta oss bredvid sängen och utan att säga något lägga ner henne hela tiden, även om hon sätter sig upp 200 gånger. Första natten tog det närmare 2 timmar att få henne att somna om, natten därpå tog det mindre än 1 timme.. För varje natt tog det kortare tid, sen sov hon hela nätterna igen. Dock upprepas detta med kanske 1-2 veckors mellanrum.

Min sambo och jag började diskutera om att ev. sätta någon form av tidsgräns för hur länge man orkar sitta vaken.. Säg att vi t.ex. efter 30 minuter får ta upp henne och ta med henne in till oss, man behöver självklart sin sömn för att orka med att vara med barnet på dagen fullt ut. Dock tycker jag att det är såååå mycket värt om man får henne att somna om i sin säng istället för att ta upp henne.. Jag tänker väl att de annars lär sig att man ändå tar upp dem efter ett tag om de inte somnar om

• Dasha

hur många ggr sover han på dagen?

det kan vara så när barnet börjar låmgsamt övergå från tre ggr dagssömn till två eller från två till ett. det händer ju inte över en dag, utan sista dagstupplur flyttar senare och senare, och barnet blir piggare längre och längre tid efter.

kanske när du tror att han somnat för natten - då tror din bebis att han får sin sista kvällssömn t.ex?

mitt första barn brukade vakna mitt i natten vid samma ålder och vilja leka. det hjälpte inte att inte ta upp henne, utan man fick väl gå upp. jag brukade sitta på golvet kl. 03.00och kämpa för att inte somna.

men egedntligen skulle jag tagit bort sista dagssömn och flyttat nattsömn tidigare istället och börjat gå upp för dagen tidigare.

• Leiben

Detta är skitjobbigt! Ettan var så till och från i 2 års tid.Låg och snurrade i sängen på tidig morgonsida. Somnade oftast om en halvtimme innan väckarklockan skulle ringa. Detta var både med och utan nattammande,

Nummer 2 som nu är 1 år och nattammas håller också på så i perioder. Då ofta f5 ggr i veckan kanske. Ser ingen korrelation med dagsömnen. Han känns trött och som om han vill somna men somnar liksom inte in och ibland kan han göra det halvt men småvaknar hela tiden. 

Det är så drygt och jag fattar inte varför en del barn gör så här. Har inte hittat några vettiga förklaringar. Vi har aldrig gått upp eller tänt eller så utan bara legat kvar i sängen. För någon månaden sen var det svårare för då ville han krypa ut sängen men nu verkar han fatta att han ska och även vilja somna om.

Hur går det för er?

• cosinus

Vi har haft en som varit vaken ibland på natten. Jag hade ingen som helst lust att vara det. Vi hade ett helt tomt rum sånär som på en madrass på golvet (och sängkläder såklart) dörren stängd och barnet kunde inte öppna. Så det fick krypa runt i mörkret bäst det ville medan föräldern halvsov på madrassen. Ibland blev det ledset och man fick prata med det för att det skulle komma krypandes och tröstas men lika ofta kröp det bara runt ett tag och somnades sen igen. Återfanns oftast på morgonen i fotändan av madrassen :)

Svar på tråden Barn som är vakna på nätterna