• SweetJune

Barn nummer 2 och mammaledig-gick pappan ner i tid? Hur gjorde ni?

Hej!

Jag undrar hur ni gjorde när barn nummer 2 kom. Gick det äldsta barnet på förskolan? Jobbade pappa 100 % eller gick pappa ner i tid? Ledig i veckan eller kortare arbetsdagar? Hur länge? Hur många år var det mellan barnen?

Tack ????

• Svar på tråden Barn nummer 2 och mammaledig-gick pappan ner i tid? Hur gjorde ni?
  • gbgumman
    Lyran skrev 2016-06-26 08:19:24 följande:
    Hos oss har barnafödandet varit en jättestor sak! Dels för att vi tycker att det är stort att en ny person föds och blir en del av familjen men tyvärr också för att min hälsa och möjligheten att fungera i vardagen påverkas väldigt mycket av graviditeten (och påverkas fortfarande, 2 år senare). Sen vill vi dessutom visa våra barn att de är mycket, mycket viktigare än våra jobb.
    Lägger till
    Vi är väldigt väldigt mycket med våra barn. Vi har dem nästan alltid med oss. Både när vi gör barnsaker men och vuxensaker. De får vara med oss i livet helt enkelt. På jobbet är väl dock ett undantag.
  • Lyran
    gbgumman skrev 2016-06-26 08:52:53 följande:

I mitt hjärta var/är baren en jätte stor sak men jag vet också att barnafödande är bland det naturligaste i världen. Likaså döden. Visst kan glädjen och sorgen vara överväldigande i en inre men man får inte glömma att det vanliga livet också pågår parallellt med alla stora känslor. Jag tror på hålla fast vi livet även i dessa stunder. Anpassar man sig för mycket tror jag det inte leder till något bra i slutändan när vardagen packar på. Men alla är väl olika och jag har aldrig haft något graviditetsproblem och haft mycket lätta förlossningar och fått friska barn.

gbgumman skrev 2016-06-26 08:55:52 följande:

Lägger till

Vi är väldigt väldigt mycket med våra barn. Vi har dem nästan alltid med oss. Både när vi gör barnsaker men och vuxensaker. De får vara med oss i livet helt enkelt. På jobbet är väl dock ett undantag.

Ok. Jag förstår hur du menar!
  • Anonym (Gravid)

1.5 år mellan barnen. Kommer vara hemma samtidigt i minst 3 månader med båda barnen. Han är även hemma nu för att sköta sonen och hemmet när jag är höggravid.

• Cadencee

Lite mer än 3 år mellan barnen (BF 1/7). Pappan har semester/föräldraledigt i 8 veckor (har 7 kvar). Sen jobbar han som vanligt, 95%, och sonen går på förskola 15 timmar/vecka (allmän förskola) medan jag är hemma. Jag kommer även börja jobba i höst på timmar. Från 1/3 går sambon hemma men ska jobba varannan helg och jag kommer jobba 100% och sonen går då också allmän förskola givetvis :)

• Cadencee
    Lyran skrev 2016-06-26 08:06:54 följande:

Sedan vi fick vårt första barn jobbar vi båda deltid, lika mycket. När andra föddes var första 3,5 år. Pappan var hemma de 30 dagar man har möjlighet att vara hemma med fp samtidigt. Det var ett bra tag sedan det bara var 10 dagar men FK verkar ha svårt att nå ut med den infon.

Det många menar med 10 dagar är ju dom dagarna som inte ingår i den vanliga potten. Att man kan ta ut dubbeldagar fram till barnens 1-årsdag vet nog många om men väljer att kanske inte utnyttja det vid födseln :)
  • NollÅtta

När dottern kom var sambon hemma kanske 6 veckor efter födseln. Sonen (3 år) fick vara ledig med oss under denna tid och sedan gick pappan tillbaka till jobbet 100%. Han började dock kl 6 på morgonen så kunde vara hemma kl 15 eller tidigare. Sonen gick då på förskola ca 5 h per dag medans jag ammade och försökte vila lite tillsammans med bebisen pga dålig nattsömn.

När dottern var 1 år var pappan föräldraledig med henne ca 5 månader.

Kommer köra ungefär samma upplägg denna gång när 3 kommer i sept.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • SweetJune
    NollÅtta skrev 2016-06-27 15:17:17 följande:

När dottern kom var sambon hemma kanske 6 veckor efter födseln. Sonen (3 år) fick vara ledig med oss under denna tid och sedan gick pappan tillbaka till jobbet 100%. Han började dock kl 6 på morgonen så kunde vara hemma kl 15 eller tidigare. Sonen gick då på förskola ca 5 h per dag medans jag ammade och försökte vila lite tillsammans med bebisen pga dålig nattsömn.

När dottern var 1 år var pappan föräldraledig med henne ca 5 månader.

Kommer köra ungefär samma upplägg denna gång när 3 kommer i sept.

Tack för att du delade med dig tyckte du 6 v kändes lagom? Hur planerade ni de 6 v, kom barnet som planerat? Tänkte från vilket datum mannen skulle ange ledigt el hans jobb var kanske mer flexibelt? Började hans 6 v från födseln?
  • NollÅtta

Dottern kom 2,5 v tidigt men vi hade förberett hans jobb på att det skulle ju kunna komma tidigare än beräknat så de var liksom med på det Förrutom de 10 första pappadagarna så tog han ut sparad semester + lite föräldraledigt (av sonens sparade dagar).

6 v var bra, ju längre desto bättre Att bara ta de 10 pappadagarna har känts för lite för oss. Skulle gärna ta längre än 6 v men någonstans måste man få det att gå ihop ekonomiskt också.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • nnnnnnnn

Har 5 år mellan barnen.
    När 2:an kom, så var pappan hemma sina 10 dagar + semester + komp. ledig, så vi hade 3,5 härliga månader tillsammans. Sen jobbade han 80% och var ledig onsdagar, så det blev 2 dagar - ledig - 2 dagar - helgledig.
    När barnet va 7 mån så började jag jobba 40% och maken 40% dvs 80% tillsammans.
    Sen har vi varvat olika deltider länge.
    När 3:an kom efter 5 år, så tog vi samma långledighet i början, sen jobbade maken 50% ett halvår och sen 80% ett halvår samtidigt som jag var helt ledig. Sen har vi varvat olika deltider och ska göra det tills FP tar slut.

Vi tar ut 5 dagar/vecka efter 1 årsdagen för att inte förlora SGI.
    Däremot har vi sparat dagar under första året, så vi tog ut de sista dagarna precis före 8-årsdagen på mellanbarnet.
    Har fortfarande många dagar kvar att ta ut på 3-åringen.

• SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2016-06-27 16:47:49 följande:

Har 5 år mellan barnen.

När 2:an kom, så var pappan hemma sina 10 dagar + semester + komp. ledig, så vi hade 3,5 härliga månader tillsammans. Sen jobbade han 80% och var ledig onsdagar, så det blev 2 dagar - ledig - 2 dagar - helgledig.

När 3:an kom efter 5 år, så tog vi samma långledighet i början, sen jobbade maken 50% ett halvår och sen 80% ett halvår samtidigt som jag var helt ledig. Sen har vi varvat olika deltider och ska göra det tills FP tar slut.

Däremot har vi sparat dagar under första året, så vi tog ut de sista dagarna precis före 8-årsdagen på mellanbarnet.

Det lät jätteskönt att ni var hemma en tid tillsammans och att han gick ner i tid sen. Vad var det för årstid när lillen kom? Vår kommer i början av nov.
  • nnnnnnnn
    SweetJune skrev 2016-06-27 21:09:55 följande:
    Det lät jätteskönt att ni var hemma en tid tillsammans och att han gick ner i tid sen. Vad var det för årstid när lillen kom? Vår kommer i början av nov.
    Det var i början av sommaren. Men även om det varit mitt i vintern, så hade det varit kanon att vara lediga tillsammans.
    Hade vi fått barn i november, så hade vi försökt spara undan semester mm till vintern, och försökt att vara ledig iallafall från barnets födelse till efter nyårshelgen (hade inte tvunget behövt vara 3,5 månader ledigt, men iallafall en 6-10 veckor är kanon).
    Om man inte har semester att ta ut, så är det bara att ansöka om föräldraledigt, man måste ju inte ta ut FP om man vill spara den - men ledig får man vara bara man ansöker i tid.

Sen var det väldigt bra att han var hemma 50%.
    Jag tycker att det är bra om man har MINST 1 extra dag ledigt tillsammans varje vecka. Så 50-80% funkar bra.

Det är faktiskt viktigare med tid än pengar... Iallafall några veckor/månader/år när barnen är små.
  • SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2016-06-27 22:06:08 följande:

Det var i början av sommaren. Men även om det varit mitt i vintern, så hade det varit kanon att vara lediga tillsammans.

Hade vi fått barn i november, så hade vi försökt spara undan semester mm till vintern, och försökt att vara ledig iallafall från barnets födelse till efter nyårshelgen (hade inte tvunget behövt vara 3,5 månader ledigt, men iallafall en 6-10 veckor är kanon).

Om man inte har semester att ta ut, så är det bara att ansöka om föräldraledigt, man måste ju inte ta ut FP om man vill spara den - men ledig får man vara bara man ansöker i tid.

Sen var det väldigt bra att han var hemma 50%.

Jag tycker att det är bra om man har MINST 1 extra dag ledigt tillsammans varje vecka. Så 50-80% funkar bra.

Det är faktiskt viktigare med tid än pengar... Iallafall några veckor/månader/år när barnen är små.

Jag håller med det är guld värt, min man var också hemma en dag i veckan när första kom och nu i sommar är han föräldraledig i 10 v. Vi har tänkt att jag tar den "stora" föräldraledigheten och så kan han spara dagar för att just gå ner i tid och ta längre lov. Jag är beräknad till 9/11 och vi har tänkt att han ska vara hemma till ca 8/1 men han måste ansöka om det två månader innan. Man vet ju inte riktigt när bebisen tittar ut.

Jag kände att 10 dagar med första var för kort tid. Tog lite tid innan amningen kom igång och barnet tappade lite i vikt vilket gav mig stress. Sen blev det bra men nu har vi ett till barn så känner att jag vill att vi umgås alla tillsammans när syskon kommer och njuter av tiden. Skulle något gå "fel" så har mannen inte bråttom att återvända till jobbet heller.
  • SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2016-06-27 16:47:49 följande:

Har 5 år mellan barnen.

Har ni tre barn och 5 år mellan? Var det stor skillnad att gå från 2 till 3 barn?
  • nnnnnnnn
    SweetJune skrev 2016-06-27 22:24:47 följande:
    Har ni tre barn och 5 år mellan? Var det stor skillnad att gå från 2 till 3 barn?
    jo, det blev så...

tyckte största skillnaden var från 0 till 1 barn.

sen är det klart att det är mycket körande med största barnet som tränar massor (3-4 ggr/vecka), även mellanbarnet har träningar (2 ggr/vecka), så hade vi haft tex 1-2 år mellan varje barn hade de varit mer i fas med varandra
    minstingen får mest hänga med på allt
  • nnnnnnnn
    SweetJune skrev 2016-06-27 22:19:01 följande:
    Jag håller med det är guld värt, min man var också hemma en dag i veckan när första kom och nu i sommar är han föräldraledig i 10 v. Vi har tänkt att jag tar den "stora" föräldraledigheten och så kan han spara dagar för att just gå ner i tid och ta längre lov. Jag är beräknad till 9/11 och vi har tänkt att han ska vara hemma till ca 8/1 men han måste ansöka om det två månader innan. Man vet ju inte riktigt när bebisen tittar ut.

Jag kände att 10 dagar med första var för kort tid. Tog lite tid innan amningen kom igång och barnet tappade lite i vikt vilket gav mig stress. Sen blev det bra men nu har vi ett till barn så känner att jag vill att vi umgås alla tillsammans när syskon kommer och njuter av tiden. Skulle något gå "fel" så har mannen inte bråttom att återvända till jobbet heller.
    Så tänkte vi med och det var kanonbra
    Varför inte lägga in om FL tex 23/11 - 8/1 och ta ut de första 10 dagarna före det ifall barnet kommer tidigare?
    För barnet kommer sannolikt inom 2 veckor efter bf om det inte redan tittat ut...
    Kommer barnet tidigare så kanske arbetsgivaren är flexibel och låter maken gå hem lite tidigare? De första 10 dagarna får man ju ändå ta ut med otroligt kort varsel
  • SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2016-06-27 23:00:35 följande:

jo, det blev så...

tyckte största skillnaden var från 0 till 1 barn.

sen är det klart att det är mycket körande med största barnet som tränar massor (3-4 ggr/vecka), även mellanbarnet har träningar (2 ggr/vecka), så hade vi haft tex 1-2 år mellan varje barn hade de varit mer i fas med varandra

minstingen får mest hänga med på allt

Kan tänka mig att det blir en del körande när barnen blir äldre, men vad gör man inte för sina barn vi bor i en by utanför "city" så är också beroende av bil.. tack för tips med ledighet, vi gör nog så. Var osäker på hur vi skulle göra/hur lång ledighet tillsammans men känns kul att få höra hur ni gjorde och att det fungerade bra för er. Även om ekonomin påverkas så känns det tryggare att vara tillsammans och få njuta av tiden. Går så snabbt. Hur gamla är era barn idag?
Svar på tråden Barn nummer 2 och mammaledig-gick pappan ner i tid? Hur gjorde ni?