• Madre2014

Syskon tätt i mellan?

Hej alla där ute! :) 
    Har börjat fundera på en lite bebis igen.. Ett syskon till min dotter.. Men står i valen & kvalet.. Självklart är jag sugen, jag älskar barn, jag älskar livet med stor familj. Min sambo är JÄTTE sugen.. Men att skaffa syskon tätt verkar alla ha en negativ syn på.. Min dotter är 1,5 år gammal nu. Och först ville jag vänta tills dottern va ca 3 år men samtidigt skulle de va roligt med ett litet syskon, så dom får nytta av varan längre fram.. Vad är plus och minus med syskon tätt?
    I övrigt så har sambon fast jobb, jag har varit arbetslös sen 2013, men vi ha klarat oss galant med den inkomsten vi fått, och kunnat köpa exakt vad vi velat. Och ännu ett plus är att jag får jobb nu i Februari på 6 månader, heltid. Sen blir de vikariat på samma ställe. Ett minus.. Vissa tycker de är dumt att skaffa syskon, men samtidigt, ska vi vänta tills jag få fast jobb känns som inte aktuellt heller.. Så hur skulle ni gjort i denna situation? Detta låter helt korkat men, min fråga är om de är värt att skaffa ett till? Vi längtar!! Både för våran skull, dotterns skull & kärleken.

Barn Syskon Tätt
  • Svar på tråden Syskon tätt i mellan?
  • Madre2014
    Madre2014 skrev 2015-12-28 15:34:26 följande:

Vi har redan gått igenom väldigt mycket med vårt första! Så vi vet vad som kan väntas!! Du behöver inte alls förklara vad som kan hända för oss elr vårt barn :)

• Anonym (anonym)
    Anonym (du vet inte) skrev 2015-12-28 12:21:15 följande:

fast du vet inte heller trots att du vet allt om er att det kommer gå galant. Ni har ingen aning men ni kan veta att ni är beredda att ge er in i det. Men ni kan få ett barn med kolik i flera månader, ett sjukt barn som behöver vårdas på sjukhus eller andra komplikationer. Så så länge ni är beredda på allt sånt och vet att riskerna alltid finns så är ni beredda. Men att det kommer gå galant kan ni inte veta i förhand.

Du skrev just att de kan hända mycket med barnet om dom skaffar en till? Det kan de väl när som helst? Än om dom skaffar ett barn om 3 år? Och du vet ju inte vad dom gått igenom med första?! Sköt ditt eget race bruden.
  • Anonym (du vet inte)
    Anonym (anonym) skrev 2015-12-28 15:41:49 följande:
    Du skrev just att de kan hända mycket med barnet om dom skaffar en till? Det kan de väl när som helst? Än om dom skaffar ett barn om 3 år? Och du vet ju inte vad dom gått igenom med första?! Sköt ditt eget race bruden.
    Men herregud. jag sa bara att dom kan vara förberedda. Men dom kan aldrig veta att det kommer gå galant. Jag sa inget om att dom ska eller inte ska skaffa barn nu. Det är helt upp till dom. Man kan förbereda sig men man kan aldrig veta vad som ska hända.
  • Anonym (du vet inte)
    Madre2014 skrev 2015-12-28 15:34:26 följande:
    Vi har redan gått igenom väldigt mycket med vårt första! Så vi vet vad som kan väntas!! Du behöver inte alls förklara vad som kan hända för mig :)
    jag menade bara att man kan förbereda sig men man kan aldrig veta. oavsett om det är 1 år emellan eller 10 år emellan. Ni kommer säkert klara det galant men just nu verkar du ha taggarna utåt så ingen idé att säga något mer eftersom du verkar tolka allt som negativt vilket det inte var.

Lycka till!
  • Anonym (du vet inte)
    Anonym (anonym) skrev 2015-12-28 15:41:49 följande:
    Och ja jag sköter mitt eget race GALANT som det så fint hette. Jag är inte arbetslös och har en utbildning vilket är en stor fördel gentemot vad TS verkar ha. Men oavsett får alla göra precis som dom vill. 1 eller 10 år emellan känner jag kvittar men ett jobb tycker jag alla borde ha ;)

Lycka till alla här inne nu lämnar jag er.
  • Madre2014
    Anonym (du vet inte) skrev 2015-12-28 17:35:36 följande:

jag menade bara att man kan förbereda sig men man kan aldrig veta. oavsett om det är 1 år emellan eller 10 år emellan. Ni kommer säkert klara det galant men just nu verkar du ha taggarna utåt så ingen idé att säga något mer eftersom du verkar tolka allt som negativt vilket det inte var.

Lycka till!

Haha jo de är vi gått medvetna om med tanke på vad vi redan gått igenom med första :) jo jag blir lite anti då du verkar veta allt och tro att du är bättre än andra förstagångsföräldrar :) Dumt att uttala sig så mycket då du inte vet vad andra föräldrar gått igenom. :) En mamma med 1 barn kan vara 10 gånger mer förberedd än en 3 barnsmamma och dessutom ha mer erfarenhet om vad som kan hända. Säger inte att de är så men de KAN. :)
  • Anonym (Gravid tätt)
    hurtänktedunu skrev 2015-12-28 12:18:14 följande:

Ja och jag har också utbildning i barns utveckling och har en magister och jobbar just med anknytning och liknande så jag läser inte skit på aftonbladet till vardags. Menar bara på att det unmderlättar om barnet kommit till separationsfasen och individualiseringen för att inte kräva samma närhet av föräldrarna för det kan bli svårt med två som är i samma behov utav deras föräldrar. behoven ändras efter tid allt eftersom barnet växer och självklart utvecklas olika barn i olika takt det säger jag inget om. alla kan inte dras över en kam. Men mycket forskning har gjorts och de har kunnat generaliserat de fynd som de hittat just vad det gäller denna utveckling. Finns ganska många böcker som styrker detta.

Och vad som defineras genom en "normal" familj har jag lite svårt att avgöra. Men tro mig det finns mycket som kan sabba barns anknytning.

Vilka konsekvenser blir det för barnet om man skaffar det andra när den första är 2,5 istället för 3? ( som du så starkt tryckte på) Berätta. Vilka behov kan en mamma och en pappa inte tillgodose hos två små barn? Hur blir anknytningen sabbad? Vilken litteratur baserad du dina påstående på?

Varenda tvilling/trillingar skulle ju bli ordentligt sabbade..istället så finns det ju många fördelar med att vara tvilling. Starkare sammanhållning, mindre svartsjuka, större förmåga till empati, större förmåga att behålla sunda kärleksrelationer som vuxen osv. Samma fördelar finner man i syskonrelationer med mindre än 2 år mellan. Visst finns det nackdelar också. Sämre konkurrensförmåga på framtida arbetsplats, tar gärna ett steg tillbaka i förmån för andras välmående.. Men syskonförljden har egentligen en väldigt liten betydelse för barns utveckling. Det som har mycket större betydelse är föräldrarnas relation, ekonomi, utbildning och pappans närvaro. Barnets vänner i skolan har till och med större betydelse än år mellan syskonen. Källor: Utvecklingspsykologi, Havanesköld, Risholm, Mothander och Normrytande beteende... Andershed och Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd, Ineland, Molin, Sauer.
  • Loncelot

Vi har barn födda 11,12 och 15, 11månader mellan dom första, har gått jättebra

• Madre2014
    Loncelot skrev 2015-12-30 20:51:18 följande:

Vi har barn födda 11,12 och 15, 11månader mellan dom första, har gått jättebra

Åh detta va roligt att höra! :) Väldigt tätt enligt mig men se ingen som helst negativt med de! Bara positivt! :D Dom måste ju ha super roligt ihop?
  • Anonym (2 år)

visst kan det gå bra att ha barn väldigt tätt.Men i det stora hela så har ju 1-2 åringar mera behov av föräldrarnas närhet osv.än 3-4 åringar.3-4 åringar förstår mera och är mera intresserad av lek och annat .

• Loncelot
    Madre2014 skrev 2015-12-30 21:13:46 följande:

Åh detta va roligt att höra! :) Väldigt tätt enligt mig men se ingen som helst negativt med de! Bara positivt! :D Dom måste ju ha super roligt ihop?

O ja superkul tillsammans, o var 3 resp.4år när lillasyster kom, dom är så otroligt kärleksfulla o stolta över lillasyster o ingen får mindre kramar o pussar eller uppmärksamhet för att dom blir fler, allt är ju upp till vad man gör det till sen finns det alltid människor som ska tycka o tänka annorlunda än en själv men bara en själv som vet vad man är kapabel till att lyckas med i livet
  • Madre2014
    Anonym (2 år) skrev 2015-12-30 21:35:24 följande:

visst kan det gå bra att ha barn väldigt tätt.Men i det stora hela så har ju 1-2 åringar mera behov av föräldrarnas närhet osv.än 3-4 åringar.3-4 åringar förstår mera och är mera intresserad av lek och annat .

Tur de finns 2 föräldrar i en familj då :) Alla barn är olika, mitt barn kommer vara 2 1/2 år när hon får ett syskon om allt gå bra . Och redan nu är hon väldigt självständig & förstår mycket.
  • Madre2014
    Loncelot skrev 2015-12-31 02:26:35 följande:

O ja superkul tillsammans, o var 3 resp.4år när lillasyster kom, dom är så otroligt kärleksfulla o stolta över lillasyster o ingen får mindre kramar o pussar eller uppmärksamhet för att dom blir fler, allt är ju upp till vad man gör det till sen finns det alltid människor som ska tycka o tänka annorlunda än en själv men bara en själv som vet vad man är kapabel till att lyckas med i livet

Åh va mysigt! :D Vi ha sagt de att vi jätte gärna skulle vilja ha ett till nu så dottern få ett syskon tätt sen få dom bli lite äldre innan man skaffar nästa :)

Ja de verkar så.. vissa svara inte på frågan man ställer utan dom försöker tyvärr övertala en att inte skaffa barn. :/ Men som sagt man vet bäst själv vad man är redo för trots att man vill rådfråga andra hur de är :)
  • Loncelot
    Madre2014 skrev 2015-12-31 09:03:28 följande:

Åh va mysigt! :D Vi ha sagt de att vi jätte gärna skulle vilja ha ett till nu så dottern få ett syskon tätt sen få dom bli lite äldre innan man skaffar nästa :)

Ja de verkar så.. vissa svara inte på frågan man ställer utan dom försöker tyvärr övertala en att inte skaffa barn. :/ Men som sagt man vet bäst själv vad man är redo för trots att man vill rådfråga andra hur de är :)

Det är ungefär som dom trådarna om man är gravid eller inte symptom osv..man kan spekulera hur mycket som helst men är i slutändan testet som visar plussat eller inte men självklart ska man kunna fråga o undrar utan att folk ska vara spydiga o otrevliga

Kan ju självklart säga att det har haft sin bergodalbana men det goda o underbara överväger ju det jobbiga
  • nuharjagbytt

Jag tycker rubriken är lite missvisande. Med barn tätt tänker jag mig mindre än 2 år emellan oftast högst 1,5 år. Märker att flera som svarat tänker samma och sedan inte läst trådstarten ordentligt. Sen har vi ju förstås de som absolut tycker det ska vara 3 år.

Min erfarenhet är att barn med mindre än två år emellan bråkar mycket. Två år tycker jag är lagom det är det mellan mig och min syster. Själv har jag bara ett barn det fick räcka när förhållandet knakade.

Arbetslösheten ser jag inte som ett problem du ska ju ändå jobba lite nu.

• Madre2014
    Loncelot skrev 2015-12-31 10:29:11 följande:
    Det är ungefär som dom trådarna om man är gravid eller inte symptom osv..man kan spekulera hur mycket som helst men är i slutändan testet som visar plussat eller inte men självklart ska man kunna fråga o undrar utan att folk ska vara spydiga o otrevliga

Kan ju självklart säga att det har haft sin bergodalbana men det goda o underbara överväger ju det jobbiga
    Håller med till fullo! :) Ha själv varit i den sitsen & det är tyvärr många som varit otrevliga då. men oftast håller jag sånt inom mig nu :)
    Jo, de lär nog vara en hel del jobb, mer än vad jag tro kanske! :p MEN jag vet att är man 2 klara man de, och som du säger, de underbara överväger :) I slutändan tro jag man inte ångra sig en sekund! :D
  • Madre2014
    nuharjagbytt skrev 2015-12-31 11:08:40 följande:

Jag tycker rubriken är lite missvisande. Med barn tätt tänker jag mig mindre än 2 år emellan oftast högst 1,5 år. Märker att flera som svarat tänker samma och sedan inte läst trådstarten ordentligt. Sen har vi ju förstås de som absolut tycker det ska vara 3 år.

Min erfarenhet är att barn med mindre än två år emellan bråkar mycket. Två år tycker jag är lagom det är det mellan mig och min syster. Själv har jag bara ett barn det fick räcka när förhållandet knakade.

Arbetslösheten ser jag inte som ett problem du ska ju ändå jobba lite nu.

Jo, kanske de :/ Det känns tätt när man har en liten hemma & redan tänker på en till.. Men kanske inte är så tätt, så blev lite tokigt med rubriken. 2 år är inte så tätt egentligen, ganska vanligt med 2 års mellanrum mellan syskon.. :P 
    Okej :) Dottern bli 2 i Juli så får vi ett syskon till henne är hon över 2 år, så de känns rätt lagomt :) Ajdå! :/ Men de kanske kommer fler tillfällen för dig, om du inte är nöjd vill säga :)
    Tack, Dessa inlägg blir man glad av.. ingen som ser ner på en bara för att man inte har fast jobb.. :) Tro vi kommer fixa de galant! :)
Svar på tråden Syskon tätt i mellan?