• MiJo1

    Någon som avbrutit medicinsk abort och fött barnet?

    Hej

    Jag undrar, som rubriken lyder, om någon avbrutit medicinsk abort och hur det gick för er sedan? Jag tog mifepristone, alltså första tabletten men tog inte resterande mediciner.

    Nu är jag rädd att barnet föds skadat även om det sägs att risken för det är väldigt liten.

    Någon som vet nått om detta?

  • Svar på tråden Någon som avbrutit medicinsk abort och fött barnet?
  • Malla1

    Är det inte första tabletten som avslutar graviditeten? Alltså att fostret dör?

  • Jw83

    Det är väl så att den första tabletten använda för att "avsluta graviditeten". Men i sällsynta så kommer ingen blödning och graviditeten kan fortsätta ( men oftast med missfall inom några veckor)

    Den andra tabletten är väl främst för att få ut allt. Så man slipper vänta på att kroppen ska tömma ut allt själv ( vilket kan dröja några veckor)

    Har du inte haft någon blödning så kan du ju hoppas att du är en av få där läkemedlet inte fungerade. Då kan du ju bara vara säker på att barnet inte är skadat när barnet blivit några år ( utvecklingsstörningar och andra skador syns ofta inte för än barnet är större)

    Konstigt att sköterskan gav dig alternativ. Enligt Sahlgrenskas hemsida så kan man inte fortsätta en graviditet efter första tabletten.

    Håller tummarna att du får ett frisk barn.

  • Jw83

    Det står också på region Skånes informationsblad att mifepristone är den tablett som avstannar graviditeten. Är det starkáre tabletter i Stockholm och Skåne eller varför skiljer sig informationen rån den sköterskan gav?

  • Kawinna

    Det är första tabletten som stannar utvecklingen av fostret. Är samma riktlinjer överallt skulle jag tro. Om jag förstår rätt har ts själv valt att inte ta de andra tabletterna, kanske har hon gjort aborten hemma och då finns ju ingen som kan kontrollera att hon tagit de tabletter man gett henne.

Svar på tråden Någon som avbrutit medicinsk abort och fött barnet?