Har tyvärr inget bra svar på frågan över skillnaden mellan Q5 och Q7 i försäkringar mm. Kan bara konstatera att jag åkt (ej kört) Q5:an och stortrivdes. Anledningen till att jag då säger Q7 är alltså bara för att den är större och på den senaste versionen är riktigt snygg med sitt ansiktslyft. Kan tillägnas att vi körde på väldigt gropig grusväg + gräsmarker, och bilen hanterade groparna mycket bra i min mening, den var inte så skumpig trots besvärligt underlag. Kom på att jag glömde skriva upp Sportage från Kia som en klart prisvärd suv, dock ganska liten invändigt tycker många. Har kört en ny sådan ett par gånger, och älskar den. Trots att det är en suv så klarar den omkörningar bra, exempelvis. Ganska mycket motor som orkar hålla bilen i fart trots allt. Kia i sig kanske inte är värst premium, eller ens i närheten, men en riktigt snygg mindre suv i mina ögon. Sedan får man en rätt bra utrustad Sportage för en mindre slant också, vilket är kul. Ska man maxa en Q7, eller annan stor bil från Audi, så hoppar prislappen höjdhopp med världsrekord som målsättning, tyvärr. Älskar Audi - hatar prislappen, haha :)
Men Studentpappa's förslag på A6 låter inte heldumt, och är definitivt en bil jag hade tittat på om jag velat ha kombi. Jag gillar inte långa bilar bara, och vill sitta riktigt högt upp för bra överblick och synfält. Gillar dessutom att suvarna många gånger kan ha överskådliga och ganska korta motorhuvar, vilket är ett klart plus för mig. Har inga problem med storleken baktill, men framtill vill jag ha det kort (relativt). Har man noll och ingen "bryddhet" kring modell, märke och ålder så är faktiskt en gammal sleten familjebil från 96 fin. Det var en Ford Galaxy, riktigt snygg för att vara en stor 7-sitsig familjebil. Riktigt skön att köra, parkera och packa i, klarade lååånga resor med bibehållen komfort, riktigt skön svängradie på en så stor och "klumpig" bil. Men har man storhushåll med många barn så är det mycket som skall packas oavsett om man ska till närmaste Ica eller till Kiruna (förstå mig rätt).
Men nu när vi ändå glidit in på kombi-segmentet, så är det väl värt att även där provköra lite olika. Den nya passaten är ju ruskigt snygg utvändigt, och verkar komfortabel och duglig i de tester och kommentarer man hört om den. Har inte kört eller ens suttit i den nya passaten, men däremot i en passat från 2010, vilket bara det var ganska trevligt, trots att det inte är en nybil längre. Nya mondeon från Ford har ju också visat sig vara riktigt fin, också det en bil jag åkt i. Kör du med 200+ hk i den bilen så är den himla kul att köra, hihi :)
Kan man tänka sig att gå lite utanför "premium"-klassen så kanske Skodas Superb kombi skulle kunna vara ett alternativ? Har hört från en kollega att det är en riktigt bra familjebil. Numera kör dom en ganska ny Passat som de förvisso är nöjda med, men kollegan längtar tillbaka till Skodas Superb.
Kan väl sammanfatta min text lite:
Dyrare/exklusivare suv: nya Q7/nya XC90
Billigare/mindre exklusiv (?) suv: Sportage (dock inte den kommande pga utseendet)
Dyrare/exklusivare kombi: A6, nya Passat, nya Mondeon
Billigare/mindre exklusiv (?) kombi: Superb
Sorry för långt inlägg, men kanske är något matnyttigt där inne iallafall?