• Tihi

Vilken SUV ska man ha egentligen?

Jag erkänner att jag är en miljöförstörare som vill köra en SUV men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha. Den får gärna vara i samma storlek som en Porsche Cayenne eller något mindre. Jag har en förkärlek för tyska och amerikanska bilar. Vad ska jag ens börja leta efter? Audi Q5, Porsche Macan? Jag är vilse i pannkakan. Drömmer

• Svar på tråden Vilken SUV ska man ha egentligen?
  • BlackFlyingBird

Jag hade (om jag haft dessa pengar) kört på en Audi Q7:a eller Volvos nya XC90:a, baseras helt och hållet på utseendet egentligen, men provkört dessa hade jag iallafall gjort. Hur tänker du kring prisklassen? Du måste väl ha en budget på hur högt du kan gå? Vad ska du använda den till? Drar en jävla massa bränsle och kostar skjortan i allt man gör, men vad fan, man lever bara en gång, tror jag...

• Tihi
    BlackFlyingBird skrev 2015-12-28 19:26:48 följande:
    Jag hade (om jag haft dessa pengar) kört på en Audi Q7:a eller Volvos nya XC90:a, baseras helt och hållet på utseendet egentligen, men provkört dessa hade jag iallafall gjort. Hur tänker du kring prisklassen? Du måste väl ha en budget på hur högt du kan gå? Vad ska du använda den till? Drar en jävla massa bränsle och kostar skjortan i allt man gör, men vad fan, man lever bara en gång, tror jag...
    Q7 och XC90 är båda fina bilar. Runt en halv miljon kan jag tänka mig spendera på bilen. Finns det någon fördel med att köpa en Q5 jämfört med Q7? Tänker på pris, försäkringar och sånt och inte så mycket på storleken på bilen.
    Studentpappa skrev 2015-12-28 20:14:05 följande:
    Mercedes GL 350 är fin.
    Den hade jag glömt. Den är helt klart fin och en bra storlek. Vad tycker du om GLK?

• Studentpappa
    Tihi skrev 2015-12-29 18:31:18 följande:
    Q7 och XC90 är båda fina bilar. Runt en halv miljon kan jag tänka mig spendera på bilen. Finns det någon fördel med att köpa en Q5 jämfört med Q7? Tänker på pris, försäkringar och sånt och inte så mycket på storleken på bilen.
    Studentpappa skrev 2015-12-28 20:14:05 följande:
    Mercedes GL 350 är fin.
    Den hade jag glömt. Den är helt klart fin och en bra storlek. Vad tycker du om GLK?

Jag har aldrig testat något merca-suv så jag kan inte säga så mycket, men GLK har en granne och den känns liten? Typ Q5 storlek kanske? 

Svärfar hade en Q5 och man åker bättre i A6, han bytte tillbaka till en A6 igen nästa bil han köpte. Q5an är förmodligen inte dyrare att äga än en vanlig Audi så mot en Q7 är det stor skillnad, du får ju en ny Q5 för en halv miljon med bra med utrustning, medans du får en bättre beg Q7.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tihi
    Studentpappa skrev 2015-12-30 06:45:36 följande:
    Jag har aldrig testat något merca-suv så jag kan inte säga så mycket, men GLK har en granne och den känns liten? Typ Q5 storlek kanske? 

Svärfar hade en Q5 och man åker bättre i A6, han bytte tillbaka till en A6 igen nästa bil han köpte. Q5an är förmodligen inte dyrare att äga än en vanlig Audi så mot en Q7 är det stor skillnad, du får ju en ny Q5 för en halv miljon med bra med utrustning, medans du får en bättre beg Q7.
    Jag har varken suttit i eller kört någon Q5 så jag får nog kolla upp det först. Jag antar att du har testat både A6 och Q5 om din svärfar har haft båda, vilken föredrar du själv? Har du en aning om vad en A6 quattro med lagom utrustning går loss på? Tänkte på nypriser då för jag hittar bara begagnat på internet och föredrar att jämföra nybilspriser för att få en bättre uppfattning om priser och hur mycket dom sjunker sen.
  • Studentpappa
    Tihi skrev 2015-12-30 16:23:16 följande:

Jag har varken suttit i eller kört någon Q5 så jag får nog kolla upp det först. Jag antar att du har testat både A6 och Q5 om din svärfar har haft båda, vilken föredrar du själv? Har du en aning om vad en A6 quattro med lagom utrustning går loss på? Tänkte på nypriser då för jag hittar bara begagnat på internet och föredrar att jämföra nybilspriser för att få en bättre uppfattning om priser och hur mycket dom sjunker sen.

Ja jag har kört båda och föredrar A6, komforten blir bättre i en längre bil. Q5 är stötig, A6 med skapligt utrustad lär gå på 450 000+. Har du möjlighet att köpa en företagsbil säljs A6 allroad med sport edition ut för 436 000 på erbjudande till företagskunder. Den startar annars på 515 000:-.
  • Tihi
    Studentpappa skrev 2015-12-30 16:40:18 följande:
    Ja jag har kört båda och föredrar A6, komforten blir bättre i en längre bil. Q5 är stötig, A6 med skapligt utrustad lär gå på 450 000+. Har du möjlighet att köpa en företagsbil säljs A6 allroad med sport edition ut för 436 000 på erbjudande till företagskunder. Den startar annars på 515 000:-.
    Det kanske är en A6 jag ska titta på istället. 450 är ju helt okej. Tyvärr kan jag inte köpa en företagsbil eftersom att jag varken har ett företag eller kan få leasa genom jobbet. Men tack för att du berättade om skillnaden på dom båda bilarna för jag hade inte ens funderat på A6 innan.
  • Studentpappa
    Tihi skrev 2015-12-30 16:49:06 följande:

Det kanske är en A6 jag ska titta på istället. 450 är ju helt okej. Tyvärr kan jag inte köpa en företagsbil eftersom att jag varken har ett företag eller kan få leasa genom jobbet. Men tack för att du berättade om skillnaden på dom båda bilarna för jag hade inte ens funderat på A6 innan.

Det finns en fördel med q5 och det är att man sitter högt, testa båda och skapa dig en uppfattning. Smaken är ju som baken hos de flesta
  • Studentpappa

Ny allroad hos berners i Sundsvall, nedsatt nästan 100 000:-. I en sådan åker man grymt bekvämt.
  • kalmarpiraten

Budget? Hur mycket pengar har du tänkt att lägga på din SUV? En Porsche Cayenne kostar väl i runda slängar 800.000 kronor i sitt grundutförande så jag förstår att du söker en SUV i miljonklassen.

• Tihi
    Studentpappa skrev 2015-12-30 18:34:22 följande:
    Det finns en fördel med q5 och det är att man sitter högt, testa båda och skapa dig en uppfattning. Smaken är ju som baken hos de flesta smile1.gif
    Jag gillar att sitta högt och se långt framför mig men avskyr när hjulbasen (rätt ord?) är för kort och det blir stötigt som du säger. Tack för annonsförslaget förresten. Skrattande

Vad tror ni är att föredra med tanke på att sälja bilen i framtiden, bensin eller diesel? Jag kör inte så mycket att diesel lönar sig för mig tror jag men en kompis hävdar stenhårt att det är omöjligt att sälja bensinare. Vad är er åsikt? 

Nu måste jag sätta mig in i Audi och se vad det finns för modeller och paket och provköra någon dag.
  • BlackFlyingBird

Har tyvärr inget bra svar på frågan över skillnaden mellan Q5 och Q7 i försäkringar mm. Kan bara konstatera att jag åkt (ej kört) Q5:an och stortrivdes. Anledningen till att jag då säger Q7 är alltså bara för att den är större och på den senaste versionen är riktigt snygg med sitt ansiktslyft. Kan tillägnas att vi körde på väldigt gropig grusväg + gräsmarker, och bilen hanterade groparna mycket bra i min mening, den var inte så skumpig trots besvärligt underlag. Kom på att jag glömde skriva upp Sportage från Kia som en klart prisvärd suv, dock ganska liten invändigt tycker många. Har kört en ny sådan ett par gånger, och älskar den. Trots att det är en suv så klarar den omkörningar bra, exempelvis. Ganska mycket motor som orkar hålla bilen i fart trots allt. Kia i sig kanske inte är värst premium, eller ens i närheten, men en riktigt snygg mindre suv i mina ögon. Sedan får man en rätt bra utrustad Sportage för en mindre slant också, vilket är kul. Ska man maxa en Q7, eller annan stor bil från Audi, så hoppar prislappen höjdhopp med världsrekord som målsättning, tyvärr. Älskar Audi - hatar prislappen, haha :)

Men Studentpappa's förslag på A6 låter inte heldumt, och är definitivt en bil jag hade tittat på om jag velat ha kombi. Jag gillar inte långa bilar bara, och vill sitta riktigt högt upp för bra överblick och synfält. Gillar dessutom att suvarna många gånger kan ha överskådliga och ganska korta motorhuvar, vilket är ett klart plus för mig. Har inga problem med storleken baktill, men framtill vill jag ha det kort (relativt). Har man noll och ingen "bryddhet" kring modell, märke och ålder så är faktiskt en gammal sleten familjebil från 96 fin. Det var en Ford Galaxy, riktigt snygg för att vara en stor 7-sitsig familjebil. Riktigt skön att köra, parkera och packa i, klarade lååånga resor med bibehållen komfort, riktigt skön svängradie på en så stor och "klumpig" bil. Men har man storhushåll med många barn så är det mycket som skall packas oavsett om man ska till närmaste Ica eller till Kiruna (förstå mig rätt).

Men nu när vi ändå glidit in på kombi-segmentet, så är det väl värt att även där provköra lite olika. Den nya passaten är ju ruskigt snygg utvändigt, och verkar komfortabel och duglig i de tester och kommentarer man hört om den. Har inte kört eller ens suttit i den nya passaten, men däremot i en passat från 2010, vilket bara det var ganska trevligt, trots att det inte är en nybil längre. Nya mondeon från Ford har ju också visat sig vara riktigt fin, också det en bil jag åkt i. Kör du med 200+ hk i den bilen så är den himla kul att köra, hihi :)

Kan man tänka sig att gå lite utanför "premium"-klassen så kanske Skodas Superb kombi skulle kunna vara ett alternativ? Har hört från en kollega att det är en riktigt bra familjebil. Numera kör dom en ganska ny Passat som de förvisso är nöjda med, men kollegan längtar tillbaka till Skodas Superb.

Kan väl sammanfatta min text lite:
    Dyrare/exklusivare suv: nya Q7/nya XC90
    Billigare/mindre exklusiv (?) suv: Sportage (dock inte den kommande pga utseendet)
    Dyrare/exklusivare kombi: A6, nya Passat, nya Mondeon
    Billigare/mindre exklusiv (?) kombi: Superb

Sorry för långt inlägg, men kanske är något matnyttigt där inne iallafall?

• jfkdjd
    Studentpappa skrev 2015-12-30 18:43:18 följande:

Ny allroad hos berners i Sundsvall, nedsatt nästan 100 000:-. I en sådan åker man grymt bekvämt.

Tvivlar inte en sekund på att man åker bekvämt,men vad går skatt,försäkring och olika servicar på? Har du kollat upp det?

Bara en tanke.
  • Studentpappa
    jfkdjd skrev 2015-12-31 21:58:15 följande:

Tvivlar inte en sekund på att man åker bekvämt,men vad går skatt,försäkring och olika servicar på? Har du kollat upp det?

Bara en tanke.

Jag har inte kollat upp det, men eftersom det är dyra Audi-bilar så är jag på det klara med att det kostar dyrt. Det får man liksom på köpet om man vill åka suv. Eller stor kombi för den delen, det utgår jag ifrån att ts vet då hen vill åka suv.

Då vill man inte ok Ford eller Fiat, eller någon annan budget-modell.
  • jfkdjd
    Studentpappa skrev 2015-12-31 23:22:01 följande:

Jag har inte kollat upp det, men eftersom det är dyra Audi-bilar så är jag på det klara med att det kostar dyrt. Det får man liksom på köpet om man vill åka suv. Eller stor kombi för den delen, det utgår jag ifrån att ts vet då hen vill åka suv.

Då vill man inte ok Ford eller Fiat, eller någon annan budget-modell.

Ja du kanske är det,men kanske nån som inte tänker på att,vet de som köpt bil och sen inte har råd när nåt pajjar...så inget mot dig ;)
  • Studentpappa
    jfkdjd skrev 2015-12-31 23:29:03 följande:

Ja du kanske är det,men kanske nån som inte tänker på att,vet de som köpt bil och sen inte har råd när nåt pajjar...så inget mot dig ;)

Jag utgår ifrån att har man 500 papp att köpa en bil för har man råd att serva den
Svar på tråden Vilken SUV ska man ha egentligen?