• Anonym (?)

Mitt frieri dög inte för henne

Friade i lördags till min tjej. Vi har varit tillsammans i 5 år. I lördags visade hon sott rätta ansikte att hon är en äkta materialist. Jag hade inte råd att köpa ring, för ringar kostar massor med pengar, så jag tänkte fria billigt...om man nu uttrycker det så. Så, jag skrev ut en bild på en ring på ett A4 papper. Vi gick sedan på en promenad, åt mat, och därefter friade jag genom att visa upp bilden på och säga "vill du gifta dig med mig?"

"Ska det där föreställa ringen?" säger hon då. "Ja, tills jag köper en ring", svarade jag.

"Gör om, gör rätt" sa hon och därefter sa hon "det här känns oseriöst".

Blir så irriterad. Känns som att hon är materialist! Vet inte om det här förhållandet är värt att satsa på om hon ska reagera så hårt på en sån här skitsak?

• Svar på tråden Mitt frieri dög inte för henne
  • AffeRubin

Påminner mig om när bag friade första gången till min fru. Vi har varit gifta länge nu. Det kom från hjärtat och var menat som ett rintgt frieri. Det innehöll dock inte de materiella bitarna. Ett år senare friade hon till mig. Det trågiga i historien är att hon än idag ser det som att jag aldrig friat till henne.

Det har ju ingen reel betydelse för oss nu men det känns lite pissigt att hon avfärdade mig först och inte ens kommer ihåg det för att det endast var känslor inblandade och inget hollywood.

• Filli89

Skrev du ut ett papper med ring på? Men snälla nån du kan väl anstränga dig lite mer än så? Hon är ju trots allt en kvinna, man vill känna sig uppvaktad och att man är värd något. Inte att någon går inte på Google sparar en bild på En ring,klistra in och skriver ut det. Nej skärp dig man behöver inte vara materialist för att tycka att det var fattigt t.o.m med ring från en godisautomat hade varit något.

• Tigerlilja123

Tycker det är en fånig sak som har uppstått de senaste åren, att kvinnor som redan lever med en man och har sex med honom (i vissa fall till och med BARN! :-O ) går och väntar på att han ska fria på samma sätt som de unga kvinnorna i flickböcker typ "Anne på Grönkulla" gjorde! Är inte kvinnan oskuld, så blir det ju bara fånigt att förvänta sig detta, som hörde till en annan tradition, en annan livsstil - där flickorna VAR oskulder och bodde hemma med föräldrarna (eller motsvarande) fram till vigseln.

Om man redan bor ihop och allt, så diskuterar man väl TILLSAMMANS igenom för- och nackdelar med äktenskap, bestämmer sig och går i så fall ut och provar ut ringarna tillsammans.

• EnAnonumius
    irrbloss_83 skrev 2015-12-23 16:01:07 följande:
    I TS fall var det ju dock så att han fick ett nej därför att hon inte var nöjd med frieriet, och av det drar jag slutsatsen att nån slags kommunikation måste till om nåt giftemål ska bli av. Att de ska prata igenom det är ju indirekt att föreslå en kompromiss... Fast du kanske missade den subtiliteten. 

Hur de sen faktiskt löser det är ju upp till dom. Vem vet, det kanske är så att hon egentligen inte vill gifta sig och det var därför hon tackade nej. Mitt "rätt" inom citationstecken åsyftar ju just det, att det i sammanhanget kan finnas flera utfall.

Principdiskussionen om vem som ska få välja hur frieriet ser ut är ju i och för sig också intressant. Jag håller med om att båda har rätt till lika starka åsikter, men om den som blir friad till inte kan tänka sig att acceptera frieriet om det inte sker exakt enligt hans/hennes önskemål så får ju endera den friande anpassa sig till det, eller så blir det inget bröllop. 

Var inte så snarstucken, det är snart jul! :)
    Jag är väl medveten om hur det var i TS fall.
    När skall du fatta detta när man har skrivit i klartext? Ändå sitter du och upprepar dig som en grammofonskiva med hack i.

Vad ligger den indirekta förslaget i kompromiss i ditt utlåtande?

"Hon verkar dock ha ganska starka åsikter om hur hon har tänkt sig sitt frieri, så ni kanske får prata lite om det så att du får det "rätt" till nästa gång, om det nu blir nån... :)"

Du sitter ju och uttryckligen ber killen att de skall snacka igenom det så att HAN får det rätt nästa gång.. Ty kvinnan har ju starka åsikter om hur ett frieri skall gå till.

Knappast något som härleder till direkt eller indirekt att föreslå en kompromiss.

Så frågorna kvar står.

Jag begränsar mig till en.

Är det rätt att indirekt be killen att förringa sin önskan om det perfekta frieriet, till förmån för kvinnan, om man skall "prata igenom saken" om det perfekta frieriet?
    Bara för att man inte skriver på det sättet du anser är "rätt sätt" att skriva på, enligt dina subjjektiva mallar, ger dig ingen rätt att  sitta och ta för givet att andra är snarstuckna för den saken skull.

Och du din felaktiga påstående kommer inte att bli mer rätt bara för att du drar i det sliskiga "det är snart jul"-kortet.

Apropå snart jul. Du kan ju göra dig själv en tjänst.
    Du kan ju önska dig själv till julklapp; att lära dig att hantera olika sätt att diskutera på, i stället för att ta för givet att folk bakom datorn, som har ett visst sätt att diskuterar på är "per se" snarstuckna,  bara för att de inte diskutera efter dina privata subjektiva mallar för hur man skall diskutera.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tigerlilja123 skrev 2015-12-23 19:24:25 följande:
    Tycker det är en fånig sak som har uppstått de senaste åren, att kvinnor som redan lever med en man och har sex med honom (i vissa fall till och med BARN! :-O ) går och väntar på att han ska fria på samma sätt som de unga kvinnorna i flickböcker typ "Anne på Grönkulla" gjorde! Är inte kvinnan oskuld, så blir det ju bara fånigt att förvänta sig detta, som hörde till en annan tradition, en annan livsstil - där flickorna VAR oskulder och bodde hemma med föräldrarna (eller motsvarande) fram till vigseln.

Om man redan bor ihop och allt, så diskuterar man väl TILLSAMMANS igenom för- och nackdelar med äktenskap, bestämmer sig och går i så fall ut och provar ut ringarna tillsammans.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gladhannapanna

Min man friade utan ring, vi gick och valde ringar tillsammans dagen efter. Hade varsin förlovningsring, utan stenar. Min vigselring har flera diamanter, jag har nu en slät förlovningsring och vigselringen och maken har en slät ring, förlovningsringen.

• irrbloss_83
    EnAnonumius skrev 2015-12-23 20:57:05 följande:
    Jag är väl medveten om hur det var i TS fall.
    När skall du fatta detta när man har skrivit i klartext? Ändå sitter du och upprepar dig som en grammofonskiva med hack i.

Vad ligger den indirekta förslaget i kompromiss i ditt utlåtande?

"Hon verkar dock ha ganska starka åsikter om hur hon har tänkt sig sitt frieri, så ni kanske får prata lite om det så att du får det "rätt" till nästa gång, om det nu blir nån... :)"

Du sitter ju och uttryckligen ber killen att de skall snacka igenom det så att HAN får det rätt nästa gång.. Ty kvinnan har ju starka åsikter om hur ett frieri skall gå till.

Knappast något som härleder till direkt eller indirekt att föreslå en kompromiss.

Så frågorna kvar står.

Jag begränsar mig till en.

Är det rätt att indirekt be killen att förringa sin önskan om det perfekta frieriet, till förmån för kvinnan, om man skall "prata igenom saken" om det perfekta frieriet?
    Bara för att man inte skriver på det sättet du anser är "rätt sätt" att skriva på, enligt dina subjjektiva mallar, ger dig ingen rätt att  sitta och ta för givet att andra är snarstuckna för den saken skull.

Och du din felaktiga påstående kommer inte att bli mer rätt bara för att du drar i det sliskiga "det är snart jul"-kortet.

Apropå snart jul. Du kan ju göra dig själv en tjänst.
    Du kan ju önska dig själv till julklapp; att lära dig att hantera olika sätt att diskutera på, i stället för att ta för givet att folk bakom datorn, som har ett visst sätt att diskuterar på är "per se" snarstuckna,  bara för att de inte diskutera efter dina privata subjektiva mallar för hur man skall diskutera.
    Att de ska prata med varandra så att det blir "rätt" nästa gång verkar vara väldigt provocerande, det var ju inte vare sig väntat eller avsiktligt. 

Jag tänker ganska matematiskt, jag ska försöka förklara:
    1. Givet att vi har en kvinna som vill bli friad till på ett visst sätt - eller egentligen mer korrekt, hon vill INTE bli friad till på ett visst sätt - och att fria på det sättet kommer leda till negativt svar, dvs ej giftemål, är en lösning om man önskar gifta sig med just den kvinnan att fria som hon vill.
    2. Är kvinnan villig att kompromissa är det förstås bra för mannen för då kanske han slipper kompromissa, men det kräver kommunikation så att det blir "rätt" nästa gång (dvs frieriet får ett jakande svar).
    3. Är varken kvinnan eller mannen redo att kompromissa med sina perfekta frierier så blir det antagligen inget bröllop. 

I korthet blir det alltså ett av fyra scenarier: Båda kompromissar, mannen kompromissar, kvinnan kompromissar eller ingen kompromissar. 
    De tre första leder sannolikt till bröllop medan den sista inte gör det. 

Du är ju förstås i din fulla rätt att inte hålla med mig, men jag kan nog inte förklara tydligare hur jag menar än jag gjort nu. 
  • vadzz

#68 sorry,smileys kom inte med.

Ska vara glad gubbe,inte frågetecken.

• tobbe01

Och i julklapp får hon en bild på ett halsband.

• Phalaenopsis
    AffeRubin skrev 2015-12-23 16:42:24 följande:

Påminner mig om när bag friade första gången till min fru. Vi har varit gifta länge nu. Det kom från hjärtat och var menat som ett riktigt frieri. Det innehöll dock inte de materiella bitarna. Ett år senare friade hon till mig. Det tråkiga i historien är att hon än idag ser det som att jag aldrig friat till henne.

Det har ju ingen reell betydelse för oss nu men det känns lite pissigt att hon avfärdade mig först och inte ens kommer ihåg det för att det endast var känslor inblandade och inget hollywood.

Du har väl påmint henne om att hon sa nej varje gång då? Om man sagt det ett tiotal gånger finns det ingen ursäkt för att ha "glömt" det. Och ett klassiskt svenskt frieri innehåller inga materiella bitar alls, kanske värt att påminna henne om de också.
  • Themis

Ja jag vet inte, tycker kanske det var lite tafatt men någonstans var det ändå seriöst menat.

Så tetig som jag är så hade jag nog i TS sits helt lugnt sagt: Okej, men duger inte det som jag gör så är det kanske bättre att du friar till mig? Så får vi se hur många försök du behöver för att komma på ett sätt som jag gillar tillräckligt för att säga ja.

Så, visa mig nu hur det ska gå till!

Jag misstänker att hon hade tänkt ett par varv till då och kanske ångrat sig lite. Drömmer

Låt det bara inte gå helt i baklås, för jag vet tyvärr ett sorgligt äktenskap i mormorsgenerationen där maken kom hem stupfull som ung och frun fräste av hans närmanden. "Aldrig mer ska jag besvära" sa han. Och det var det. De talade aldrig om det, hade aldrig mer ett samliv, fick bara ett barn, levde sida vid sida och hatade varandra resten av livet.

Sånt känns ganska onödigt.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
Svar på tråden Mitt frieri dög inte för henne