EnAnonumius skrev 2015-12-23 20:57:05 följande:
Jag är väl medveten om hur det var i TS fall.
När skall du fatta detta när man har skrivit i klartext? Ändå sitter du och upprepar dig som en grammofonskiva med hack i.
Vad ligger den indirekta förslaget i kompromiss i ditt utlåtande?
"Hon verkar dock ha ganska starka åsikter om hur hon har tänkt sig sitt frieri, så ni kanske får prata lite om det så att du får det "rätt" till nästa gång, om det nu blir nån... :)"
Du sitter ju och uttryckligen ber killen att de skall snacka igenom det så att HAN får det rätt nästa gång.. Ty kvinnan har ju starka åsikter om hur ett frieri skall gå till.
Knappast något som härleder till direkt eller indirekt att föreslå en kompromiss.
Så frågorna kvar står.
Jag begränsar mig till en.
Är det rätt att indirekt be killen att förringa sin önskan om det perfekta frieriet, till förmån för kvinnan, om man skall "prata igenom saken" om det perfekta frieriet?
irrbloss_83 skrev 2015-12-23 16:01:07 följande:
Var inte så snarstucken, det är snart jul! :)
Bara för att man inte skriver på det sättet du anser är "rätt sätt" att skriva på, enligt dina subjjektiva mallar, ger dig ingen rätt att sitta och ta för givet att andra är snarstuckna för den saken skull.
Och du din felaktiga påstående kommer inte att bli mer rätt bara för att du drar i det sliskiga "det är snart jul"-kortet.
Apropå snart jul. Du kan ju göra dig själv en tjänst.
Du kan ju önska dig själv till julklapp; att lära dig att hantera olika sätt att diskutera på, i stället för att ta för givet att folk bakom datorn, som har ett visst sätt att diskuterar på är "per se" snarstuckna, bara för att de inte diskutera efter dina privata subjektiva mallar för hur man skall diskutera.
Att de ska prata med varandra så att det blir "rätt" nästa gång verkar vara väldigt provocerande, det var ju inte vare sig väntat eller avsiktligt.
Jag tänker ganska matematiskt, jag ska försöka förklara:
1. Givet att vi har en kvinna som vill bli friad till på ett visst sätt - eller egentligen mer korrekt, hon vill INTE bli friad till på ett visst sätt - och att fria på det sättet kommer leda till negativt svar, dvs ej giftemål, är en lösning om man önskar gifta sig med just den kvinnan att fria som hon vill.
2. Är kvinnan villig att kompromissa är det förstås bra för mannen för då kanske han slipper kompromissa, men det kräver kommunikation så att det blir "rätt" nästa gång (dvs frieriet får ett jakande svar).
3. Är varken kvinnan eller mannen redo att kompromissa med sina perfekta frierier så blir det antagligen inget bröllop.
I korthet blir det alltså ett av fyra scenarier: Båda kompromissar, mannen kompromissar, kvinnan kompromissar eller ingen kompromissar.
De tre första leder sannolikt till bröllop medan den sista inte gör det.
Du är ju förstås i din fulla rätt att inte hålla med mig, men jag kan nog inte förklara tydligare hur jag menar än jag gjort nu.