• Anonym (Ateist)

Religion - diskuteras den nånsin sakligt i skolan?

Jag har en 11-årig dotter som nyligen hade prov i religion (judendom, kristendom och islam) och blev då fundersam över varför religion aldrig granskas kritiskt i skolan. Eller gör den det? Det skedde inte på min tid och det verkar inte heller ske i dotterns skola. Inte än i alla fall. Jag tänker på rimligheten i vad som står i dom olika texterna och också på detaljer såsom att män alltid verkar hamna i toppen, ärbara kvinnor ska täcka sig på diverse sätt för att inte locka män, viss mat får inte ätas mm mm.

Eller går det inte att diskutera detta med ett sakligt perspektiv för då faller korthusen...?

• Svar på tråden Religion - diskuteras den nånsin sakligt i skolan?
  • Iarwain
    Anonym (källkritik) skrev 2015-12-26 21:43:39 följande:

Det är det vad källkritik går ut på, man dubbelkollar saker och ting innan man avfärdar dom, ifall man nu gör det du gör att avfärdar tusentals år av historia för att det har postats på så kallat fel sida innebär det bara att du saknar allt vad källkritik heter.

Nej, källkritik är att dubbelkolla innan man vidarebefordrar dom.

Personen som producerar fakta är också ansvarig för dess riktighet och källhänvisning.
  • Iarwain

Vi behöver källor för att sätta påståenden i sitt sammanhang. "Cherry-picking" som detta ger inte en riktig bild.

Om vi börjar med det första påståendet.

"År 630 intog han Mekka"
    Kan detta vara en följd av att "Mekka-iterna" försökte mörda Mohammad 622 och en del av det pågående kriget?

och så vidare...

• Iarwain

Denna metod att skriva mängder med obekräftade påståenden kallas ibland "Gishgalloping" och är inte ett speciellt bra sätt för att främja en produktiv diskussion.
    Men det kan ju vara så att personen i fråga inte är speciellt intresserad av en sådan...

• SpanskaFlugan
    Iarwain skrev 2015-12-27 09:35:40 följande:
    Denna metod att skriva mängder med obekräftade påståenden kallas ibland "Gishgalloping" och är inte ett speciellt bra sätt för att främja en produktiv diskussion. Men det kan ju vara så att personen i fråga inte är speciellt intresserad av en sådan...

Intressant! Jag hade inte hört termen tidigare så jag googlade den och det stämmer ju exakt in på listan som postades. Och du har rätt i att personen inte är särskilt intresserad av en produktiv debatt. Cc
  • ica
    Anonym (Blivande lärare) skrev 2015-12-26 20:59:58 följande:

Jag pluggar till 4-6 lärare och har precis avslutat religionskursen. Etik är en stor del av religionskunskapen redan i mellanstadiet. Övrig undervisning handlar om att skapa sig en grundläggande kunskap om de olika religionernas stomme och jämföra dessa för att finna likheter och skillnader. Som lärare är det viktigt att hålla sig till fakta och inte lägga några personliga värderingar i det man lär ut samt att respektera eleverna och deras religioner. Självklart ska man även undervisa om värderingar och skolans (Sveriges) värdegrund som en del av all undervisning. Fokus i 4-6 är dock att ge eleverna en grundkunskap att bygga vidare på.

Du skriver " som lärare är det viktigt att hålla sig till fakta". Det är ju det som är problemet med religion att det inte är fakta.
  • Iarwain
    ica skrev 2015-12-27 10:22:25 följande:
    Du skriver " som lärare är det viktigt att hålla sig till fakta". Det är ju det som är problemet med religion att det inte är fakta.
    Religion är fakta i så mån att det finns ett stort antal människor som tror på ungefär samma saker.
    Ämnet religion ska lära ut vad dessa människor tror på, vilket är fakta.
  • ica
    Iarwain skrev 2015-12-27 10:27:49 följande:
    Religion är fakta i så mån att det finns ett stort antal människor som tror på ungefär samma saker.
    Ämnet religion ska lära ut vad dessa människor tror på, vilket är fakta.
    Då ska skolan även lära ut att de tror på fantasier. Att det inte finns nån grund i deras tro. Liksom nazisternas tro på sin egen överlägsenhet.
    I skolan ska allt som lärs ut väl bygga på en vetenskaplig grund?
  • Iarwain
    ica skrev 2015-12-27 10:32:55 följande:
    Då ska skolan även lära ut att de tror på fantasier. Att det inte finns nån grund i deras tro. Liksom nazisternas tro på sin egen överlägsenhet.
    I skolan ska allt som lärs ut väl bygga på en vetenskaplig grund?
    Har du en fantasi som styr länders politik och delas av över hundra miljoner andra tycker jag verkligen att den ska läras ut i skolan den också.
  • ica
    Iarwain skrev 2015-12-27 10:36:42 följande:
    Har du en fantasi som styr länders politik och delas av över hundra miljoner andra tycker jag verkligen att den ska läras ut i skolan den också.
    Det är skillnad på att det ska läras ut. Men det är avsaknaden av kritiskt, sakligt ifrågasättande jag saknar.
  • Iarwain
    ica skrev 2015-12-27 10:44:21 följande:
    Det är skillnad på att det ska läras ut. Men det är avsaknaden av kritiskt, sakligt ifrågasättande jag saknar.
    Vad är det man ska vara kritisk mot. Att visa på vad religionerna missar hör, som jag ser det, inte till ämnet religion, utan ämnet vetenskap.
    Ett ämne jag saknar i vår utbildningsplan.

Religion ska visa, så objektivt som möjligt, vad de olika religionerna tror på.
  • ica
    Iarwain skrev 2015-12-27 10:47:44 följande:
    Vad är det man ska vara kritisk mot. Att visa på vad religionerna missar hör, som jag ser det, inte till ämnet religion, utan ämnet vetenskap.
    Ett ämne jag saknar i vår utbildningsplan.

Religion ska visa, så objektivt som möjligt, vad de olika religionerna tror på.
    När jag gick in skolan hette ämnet religionsvetenskap. Och i skolan ska all undervisning bygga på vetenskaplig grund.
    Skolan ska vara kritisk till brist på insyn i religiösa samfund. Att människor far illa. Belysa att religion är intimt förknippat med makt och pengar. Kolla bara katolska kyrkan.
    Att de religiösa lärorna saknar verklig grund.

behöver jag fortsätta?
  • Iarwain
    ica skrev 2015-12-27 10:54:47 följande:
    När jag gick in skolan hette ämnet religionsvetenskap. Och i skolan ska all undervisning bygga på vetenskaplig grund.
    Skolan ska vara kritisk till brist på insyn i religiösa samfund. Att människor far illa. Belysa att religion är intimt förknippat med makt och pengar. Kolla bara katolska kyrkan.
    Att de religiösa lärorna saknar verklig grund.

behöver jag fortsätta?
    Skolan ska verkligen bygga på en vetenskaplig grund,
    För ämnet religion ska människors tro beskrivas vetenskapligt.
    Tro är inte en vetenskap och ska därför inte behandlas som en vetenskap. Tro är inte falsifierbart, däremot kan falsifierbara utsagor komma från religiösa baserat på deras tro.

Om någon del av tron gör falsifierbara utsagor vilka går emot vetenskapen, ska det givetvis beskrivas.

Men bör dock komma ihåg att religion finns som ämne för att förstå sin omvärld, inte för att ställas mot vetenskapen.
  • ica
    Iarwain skrev 2015-12-27 11:10:33 följande:
    Skolan ska verkligen bygga på en vetenskaplig grund,
    För ämnet religion ska människors tro beskrivas vetenskapligt.
    Tro är inte en vetenskap och ska därför inte behandlas som en vetenskap. Tro är inte falsifierbart, däremot kan falsifierbara utsagor komma från religiösa baserat på deras tro.

Om någon del av tron gör falsifierbara utsagor vilka går emot vetenskapen, ska det givetvis beskrivas.

Men bör dock komma ihåg att religion finns som ämne för att förstå sin omvärld, inte för att ställas mot vetenskapen.
    Tro är inte en vetenskap. Det håller jag med om. Men skolan ska byggas på vetenskaplig grund. Och ska skolan undervisa om religion ska den granskas vetenskapligt på samma sätt som nazismen eller elektricitet.
    Annars är religion inget som hör hemma i skolan.
    Att förstå sin omvärld bygger på att man får studera, fundera och ifrågasätta. Inte tro blint på en skrift, präst, iman eller annan person.
    Skolan ska ju trots allt bidra till att barn får sin rätt att bilda sig sin egen uppfattning stärks och stöds. Vilket många religiösa motsätter sig. Men varför låta intolerans och dumhet vinna?
  • Iarwain
    ica skrev 2015-12-27 11:16:45 följande:
    Tro är inte en vetenskap. Det håller jag med om. Men skolan ska byggas på vetenskaplig grund. Och ska skolan undervisa om religion ska den granskas vetenskapligt på samma sätt som nazismen eller elektricitet.
    Annars är religion inget som hör hemma i skolan.
    Att förstå sin omvärld bygger på att man får studera, fundera och ifrågasätta. Inte tro blint på en skrift, präst, iman eller annan person.
    Skolan ska ju trots allt bidra till att barn får sin rätt att bilda sig sin egen uppfattning stärks och stöds. Vilket många religiösa motsätter sig. Men varför låta intolerans och dumhet vinna?
    Du verkar missförstå mig.

"Att förstå sin omvärld bygger på att man får studera, fundera och ifrågasätta."
    Detta är ju precis vad ämnet religion ska göra.

Man kan inte granska en tro vetenskapligt då tro inte är en vetenskap. Återigen, specifika utsagor kan granskas vetenskapligt, men inte tron i sig.
  • ica
    Iarwain skrev 2015-12-27 11:23:28 följande:
    Du verkar missförstå mig.

"Att förstå sin omvärld bygger på att man får studera, fundera och ifrågasätta."
    Detta är ju precis vad ämnet religion ska göra.

Man kan inte granska en tro vetenskapligt då tro inte är en vetenskap. Återigen, specifika utsagor kan granskas vetenskapligt, men inte tron i sig.
    Du verkar inte mogen att acceptera att i ett sekulärt, öppet demokratiskt samhälle får allt granskas. Även religion.
    Och i skolan ska allt bygga vetenskaplig grund. att studera, tänka och ifrågasätta är basala vetenskapliga metoder.

Din tro hindrar dig att våga just det.
  • Iarwain
    ica skrev 2015-12-27 11:26:40 följande:
    Du verkar inte mogen att acceptera att i ett sekulärt, öppet demokratiskt samhälle får allt granskas. Även religion.
    Och i skolan ska allt bygga vetenskaplig grund. att studera, tänka och ifrågasätta är basala vetenskapliga metoder.

Din tro hindrar dig att våga just det.
    Nja, jag är tämligen säker på att min tro inte sätter käppar i hjulet för att "våga det".

Men ämnet religion har inte det syftet du verkar vilja att det ska ha.
    Läs gärna kursplanerna:
    www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2649.pdf%3Fk%3D2649
    www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/rel&subjectCode=rel&lang=sv
  • Anonym (krass)

Det går väl inte att diskutera sakligt med religiösa. de har ju redan sin fixa uppfattning om hur saker är. Och då är en diskussion för dem enbart att övertyga andra. Och det är inte en mogen diskussion.

Svar på tråden Religion - diskuteras den nånsin sakligt i skolan?