Mooomin skrev 2015-12-28 14:45:16 följande:
Men jag säger ju att vi jobbar under kommunal, vi har ett sådant avtal. Men folk skiter ju ändå i det. Jag har ju skrivit det gång på gång men sagt att jag skulle stanna hemma ändå om jag jobbade någon annanstans.
Ja, precis. Vad är det som gör att arbetsgivaren struntar i det då? Och framförallt, varför går ni med på det?
Om någon har en nyfödd och du precis varit sjuk, eller de i ditt hushåll är sjuka, hälsar du på spädbarnet då?
Nu handlar det ju inte om att hälsa på utan om att lönearbeta. Det du gör är i stort sett att betala arbetsgivaren för att patienterna ska vara säkra.
Jag har redan motiverat det. Man smittar inte ner andra om det finns en överhängande risk att man bär på smitta. Det här är sista gången jag skriver det. Du förstår nog min poäng. Man gör bara inte så, inte med magsjuka och definitivt inte om man jobbar i vården. Jag skiter väl i avtal eller pengar, skulle aldrig kunna leva med det en magsjuka kan ställa till med inom vissa yrken. Och nej, det är inte min skyldighet att lösa personalbemanningen, men jag gör det om det behövs, annars blir människor utan hjälp och så kan vi inte göra inom mitt yrke.. Vi kan heller aldrig strejka, det funkar inte så. Givetvis kan man arbeta fram bra förhållanden ändå, men det tar tid, och under den tiden lär man se till att människor aldrig blir lidande avvåra arbetsförhålanden. Det ärinte möbler vi jobbar med och de som bara tänker på sig själva har inget inom mitt yrke att göra.
Jag har, flera gånger, skrivit att jag förstår varför man ska göra det och att jag dessutom stödjer att man är hemma (med lön). Det jag inte förstår är varför ni accepterar att uppbära kostnaden helt utan vidare, särskilt eftersom det finns ett avtal som reglerar det.
Det är den här självuppoffringen hos vårdpersonal som gör att problemen dels blir större och dels inte syns. Man löser problem som är arbetsgivarens för att tredje part (patienter) inte ska bli lidande, vilket visserligen kan sägas vara ärbart men det döljer bara problemen och nästa gång är det samma sak.
Varför ska arbetsgivare (och i slutändan politiker) lägga energi och pengar på att lösa problem när undersköterskor, sjuksköterskor, vårdbiträden, kuratorer, dietister, läkare, och så vidare löser problemet helt gratis?
Patientsäkerheten är främst vårdgivarens, alla kostnader för att säkra patientsäkerheten ska uppbäras av vårdgivaren.
Jag är också inom vården men under annat avtal och jag skulle
aldrig acceptera att min arbetsgivare säger "du får vara hemma nu, utan lön". Då skulle jag säga upp mig omgående och välja en annan arbetsgivare som inte sysslar med sådana dumheter (och de finns, Västra Götalandsregionen är ett exempel).