• tussan

Någon som druckit energidricka under graviliteten? nån gång ibland?

Jag jobbar mkt skift o nattjobb o dricker ikke kaffe elr te för jag tkr de smakar vidrigt rent ut sagt men energi dricka...speciellt powerking o Celsius,dricker 1-2 energi drycker i veckan på nattjobbet när ögonlocken börjar bli tunga..

Nu e de så att jag slutat med p pillrena för jag o sambon planerar o skaffa barn... jag undrar ska jag sluta helt m energi dricka elr kan man dricka 1-2 energi drycker i veckan??:( Vad tkr ni och vad har ni för erfarenheter? Det tsår ju på burken att gravida ej ska dricka de elr bör ej dricka de...

• Svar på tråden Någon som druckit energidricka under graviliteten? nån gång ibland?
  • mawliens
    tussan skrev 2015-12-27 01:04:36 följande:

Jo men det e inte lika mkt koffein i cola o jag dricker aldrig upp en hel sån där burk heller..jag dricker varken kaffe elr te så ta nån klunk cola ibland ska gå bra sa barnmorskan.. men energidryck never...

Att dricka lite cola ibland är absolut ingen fara :) Jag har druckit en del cola under min graviditet och min barnmorska sa också att det inte är någon fara så länge man inte överkonsumerar :) Jag dricker varken kaffe eller te jag heller och jag vet gravida som dricker minst 5 koppar om dagen och det tycker jag nästan är värre än ett glas cola om dagen. 
  • Misscaswell

Livsmedelsverket har rekommendationer om koffeinintag under graviditet, och på energidryck brukar det ju stå koffeinhalt, så det borde ju inte vara så svårt att se till att du följer rekommendationerna.

• Anonym (....)
    Misscaswell skrev 2015-12-27 10:36:55 följande:

Livsmedelsverket har rekommendationer om koffeinintag under graviditet, och på energidryck brukar det ju stå koffeinhalt, så det borde ju inte vara så svårt att se till att du följer rekommendationerna.

Det är inte bara koffeinet som man ska va försiktig med i enegidryck harvjag för mig, då hafe man Kunna dricka eftersom man får ju dricka 3 små koppar kaffe per dag , och i en redbull är de väl inte mer koffein än i 3 kaffekoppar;?:p
  • svartensam
    Anonym (....) skrev 2015-12-27 13:17:41 följande:

Det är inte bara koffeinet som man ska va försiktig med i enegidryck harvjag för mig, då hafe man Kunna dricka eftersom man får ju dricka 3 små koppar kaffe per dag , och i en redbull är de väl inte mer koffein än i 3 kaffekoppar;?:p

Jo det kan vara extrema mängder koffein i energidrycker beroende på vad man köper. Jag har druckit Burn några gånger, enligt min barnmorska är det ingen fara så länge man håller koll på koffeinet. Står ju tydligt på livsmedelsverket.

Coca Cola innehåller koffein men du ska dricka stora mängder innan du får i dig en kaffekopp. Sedan finns det inga vetenskapliga belägg för att barnet får missbildningar av energidryck som ovanstående skrev.

Anledningen till att väldigt höga halter koffein ökar risken för missfall är för att bebisen somnar och blir dåsig av de stresshormoner vi utsöndrar vid intag av det. Vid höga mängder och långvarigt bruk kan därför bebisen må dåligt, precis som om du stressar intensivt en lång period. Samma sak.

3 koppar kaffe per dag alà 1.5 dl är en grov estimat på vad som är okej. Det är alltså stora mängder som utgör en risk och dessa 3 koppar ska vara en "säker gräns" att anpassa sig till. 4 koppar en dag och ingen den andra är ingen fara .
  • Anonym (....)
    svartensam skrev 2015-12-27 15:33:35 följande:

Jo det kan vara extrema mängder koffein i energidrycker beroende på vad man köper. Jag har druckit Burn några gånger, enligt min barnmorska är det ingen fara så länge man håller koll på koffeinet. Står ju tydligt på livsmedelsverket.

Coca Cola innehåller koffein men du ska dricka stora mängder innan du får i dig en kaffekopp. Sedan finns det inga vetenskapliga belägg för att barnet får missbildningar av energidryck som ovanstående skrev.

Anledningen till att väldigt höga halter koffein ökar risken för missfall är för att bebisen somnar och blir dåsig av de stresshormoner vi utsöndrar vid intag av det. Vid höga mängder och långvarigt bruk kan därför bebisen må dåligt, precis som om du stressar intensivt en lång period. Samma sak.

3 koppar kaffe per dag alà 1.5 dl är en grov estimat på vad som är okej. Det är alltså stora mängder som utgör en risk och dessa 3 koppar ska vara en "säker gräns" att anpassa sig till. 4 koppar en dag och ingen den andra är ingen fara .

"En Red Bull (250 ml) innehåller ungefär 80 mg koffein (en normal dos kaffe 120 mg).Så, i 1,5 kaffe kopp är det lika mycket koffein som i 1 Red Bull (250 ml) "

det är taurinet man också ska va försiktig med, ibte bara koffeinet :)
  • mawliens
    Anonym (....) skrev 2015-12-27 15:56:46 följande:
    "En Red Bull (250 ml) innehåller ungefär 80 mg koffein (en normal dos kaffe 120 mg).Så, i 1,5 kaffe kopp är det lika mycket koffein som i 1 Red Bull (250 ml) "

Jag är inte så jätte insatt men så som jag uppfattat det så är det som du säger att det är Taurinet man också ska vara försiktig med och inte bara koffeinet :) Sen finns det nog massa annat trams i dessa energi drickor också som inte är så hälsosamt.
  • Anonym (....)
    mawliens skrev 2015-12-27 16:02:32 följande:

Jag är inte så jätte insatt men så som jag uppfattat det så är det som du säger att det är Taurinet man också ska vara försiktig med och inte bara koffeinet :) Sen finns det nog massa annat trams i dessa energi drickor också som inte är så hälsosamt.

Ja. Jag va tvungen och kolla upp de och är ju både koffeinet och taurinet som är dåligt ,plus annat skit som du säger, de är ju inte bra att dricka överhuvudtaget även om man inte är gravid. Jag drack några redbull i början av graviditeten men nu tänker jag vänta tills jag föder,
  • Pentra

Vi behöver viss mängd koffein. Hjärnan och dess tankeverksamhet kräver generellt sett dagligen den koffeinhalt som tre vanliga koppar kaffe innehåller. Det är taurin, och, än värre, taurin i kombination med utökade doser av koffein som gör energidryckerna så farliga. Och ännu värre är det när det finns aspartam tillsatt i dessa drycker. Aspartam är klassat som nervgift, vilket med tiden bl.a. ger lymfom och olika former av cancer. ... Redan av lätt förhöjt intag av taurin ger hjärtrytmrubbningar, och struntar man i dessa varningssignaler så kan det gå riktigt illa.

... Med vänlig hälsning, Pentra

• Pentra

Ber om ursäkt. Jag kom på att jag borde varnat för obehagligt videoklipp i mitt ovanstående inlägg...

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pentra skrev 2015-12-27 16:39:35 följande:

Vi behöver viss mängd koffein. Hjärnan och dess tankeverksamhet kräver generellt sett dagligen den koffeinhalt som tre vanliga koppar kaffe innehåller. Det är taurin, och, än värre, taurin i kombination med utökade doser av koffein som gör energidryckerna så farliga. Och ännu värre är det när det finns aspartam tillsatt i dessa drycker. Aspartam är klassat som nervgift, vilket med tiden bl.a. ger lymfom och olika former av cancer. ... Redan av lätt förhöjt intag av taurin ger hjärtrytmrubbningar, och struntar man i dessa varningssignaler så kan det gå riktigt illa.

Nej, aspartam ger inte cancer och är inte klassat som nervgift. Det är fult att ljuga.

Aspartam är ett av de mest välstuderade ämnen som finns i livsmedel och är säkert långt över normala doser.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • svartensam

Fast taurinet har ju inte heller några påvisade negativa effekter under en graviditet om du läser på livsmedelsverket, där du även kan läsa om de olika variationerna som finns i mängden koffein i energidryck.

Taurin finns tillsatt i modersmjölkersättning också :)
  • svartensam
    Pentra skrev 2015-12-27 16:39:35 följande:

Skinka ger dig också cancer så hoppas att du inte gottat dIG på det i jul.

Sprid inte osanning.
  • Anonym (....)

Men de är bevisat att energidryck är livsfarligt oavsett om man är gravid eller inte. Och modersmjölk innehåll

Men de är ju bevisat att energidryck är farligt oavsett om man är gravid eller inte.

modersmjölk innehåller 100 gånger mindre taurin
  • Pentra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-27 16:46:43 följande:
    Nej, aspartam ger inte cancer och är inte klassat som nervgift. Det är fult att ljuga. Aspartam är ett av de mest välstuderade ämnen som finns i livsmedel och är säkert långt över normala doser.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.

Jag ljuger inte! Aspartam är ett nervgift, med många otrevliga och skadliga verkningar, som ibl. även tillsätts i energidrycker. Forskare har upprepade gånger, sedan 1970-talet, kommit fram till detta. Det är bara att googla på denna kombination, "aspartam" och "nervgift", så får man en hel hög med träffar i ämnet. ...

... www.figu.org/ch/book/export/html/2311 ... /Pentra
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pentra skrev 2015-12-27 21:02:02 följande:

Jag ljuger inte! Aspartam är ett nervgift, med många otrevliga och skadliga verkningar, som ibl. även tillsätts i energidrycker. Forskare har upprepade gånger, sedan 1970-talet, kommit fram till detta. Det är bara att googla på denna kombination, "aspartam" och "nervgift", så får man en hel hög med träffar i ämnet. ...

... www.figu.org/ch/book/export/html/2311 ... /Pentra
    Jag får en hel hög träffar på "månlandning" och "fake", betyder det att människan aldrig var på månen?

Om forskare har kommit fram till detta så föreslår jag att du hänvisar till några vetenskapliga studier som styrker detta.

Alla relevanta organ har bedömt att aspartam är säkert. Detta inkluderar EUs och USAs myndigheter.
  • Pentra
    svartensam skrev 2015-12-27 19:23:25 följande:
    Skinka ger dig också cancer så hoppas att du inte gottat dIG på det i jul. Sprid inte osanning.

För mycket och för lite skämmer allt. Man måste äta och nära sig för att leva. (Jag är uppvuxen på icke nitritbesprutat kött och viltkött.) Men man skall inte medvetet tillföra kroppen ämnen som bevisligen är rena gifter som inte är annat än skadliga och livsfarliga. ... /Pentra
  • Pentra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-27 21:06:32 följande:
    Jag får en hel hög träffar på "månlandning" och "fake", betyder det att människan aldrig var på månen? Om forskare har kommit fram till detta så föreslår jag att du hänvisar till några vetenskapliga studier som styrker detta. Alla relevanta organ har bedömt att aspartam är säkert. Detta inkluderar EUs och USAs myndigheter.

Se där ja. Du lär dig. Den första månlandningen, med Apollo 11, var faktiskt fejk. Men nu så är vi alldeles OT...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pentra skrev 2015-12-27 21:15:49 följande:

Se där ja. Du lär dig. Den första månlandningen, med Apollo 11, var faktiskt fejk. Men nu så är vi alldeles OT...
    Nej, det var den inte det heller. Men det är en annan tråd. Det diskuterar jag också gärna, men inte här.

Men ett annat exempel då: "jorden" "ihålig", många träffar. Är jorden alltså ihålig?
    "Flat" "Earth", väldigt många träffar. Är jorden alltså platt?

Om du vill föra en diskussion så föreslår jag att du hänvisar till vetenskapliga studier, inte obskyra dokument. Men både du och jag vet att sådana studier inte existerar, alla stora och välgjorda studier kring aspartam har visat att det är säkert i det stora hela. Det är ju därför du inte hänvisade till en sådan studie från första början utan en video om vad som händer om man dricker 20 burkar energidricka.

Du är ohederlig i din argumentation och du ljuger om aspartamets effekter (och månlandningen som sagt).
  • tussan

Men som sagt från o me nu ska jag inte dricka en enda droppe energidricka då allt verkar så osäkert kring de så lika bra o hålla sig borta från de..... jag vet o känner en del som druckit de under sina graviliteter o fått friska barn men ändå:(  tänker från o med nu inte dricka de.. Jag o sambon planerar ju barn nu så man vill ju inte dricka o stoppa i sig massa som inte e bra :(

Svar på tråden Någon som druckit energidricka under graviliteten? nån gång ibland?