• gruvan

Hyra hus/lägenhet i Thailand och på Bali

Om ett år planerar jag och min sambo att åka på en längre resa till Sydostasien under 6 månader. Vi kommer ha med oss vår son som vid resans start kommer vara 3,5 år och en bebis som kommer vara 6 månader när vi lämnar Sverige. Planen är att hyra hus/lägenhet i 1 månad, dels i Thailand och dels på Bali. Jag har googlat runt men tycker det är svårt att veta vad som är bra och undrar därför om det är någon som har egna erfarenheter av att hyra hus/lägenhet på dessa platser? Finns det någon som har något bra tips? Det kan vara tips på en speciell plats, en viss uthyrare eller någonting annat. Ett plus är om det inte är allt för långt från huset/lägenheten till stranden och någon typ av centrum. Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Hyra hus/lägenhet i Thailand och på Bali
  • Anonym (.)

Hej, 

Vi hyrde hus på Bali (Canggu) förra året via airbnb vilket fungerade utmärkt. Huset vi hyrde var väldigt stort men 6 sovrum men kolla runt på airbnb om ni inte gjort det redan. Hon vi hyrde av hjälpte till med allt så vi ringde bara henne när vi ville ha massage, hyra moppe, åka på utflykt eller vad som helst så fixade hon det.

• gruvan

Tack! Har kollat lite på airbnb och hittat lite intressanta hus. Hur är det i Canggu? Skulle du säga barnvänligt? Alltså strand där barn kan bada och gärna att det går att ta sig runt med barnvagn.

• Anonym (.)

Jag har själv inte barn så jag tänkte inte så mycket på barnvänligheten men det är lugnare än inne i Kuta men det är inte några trottoarer bredvid vägarna så det kanske är lite läskigt att gå där med barnvagn. Vi var mycket på stranden vid Old man´s och där var det en del barn på stranden som badade. Vi var där i juli och det är ju rätt vågigt så barnen leker längst in vid vågbrytet när det är lite mindre vågor. inte så ofta som de kunde simma runt och bara lite lugnare. Om du söker på old mans bar på google maps så kan du kolla på streetview och se ut vägen ner dit ser ut! 

Vi åkte även till Gili öarna och vi valde att bo på den minsta gili air. Det är en väldigt liten ö där det inte finns bilvägar och det är inte en fest ö så som gili trawangan. Där är vattnet helt lugnt och stilla och är jättebra snorkling och dykning så där kan barnen nog bada på ett annat sätt än i Canggu. Bali är ju trots allt ett surf-resemål :) 

• gruvan
    Anonym (.) skrev 2016-01-24 19:24:51 följande:

Jag har själv inte barn så jag tänkte inte så mycket på barnvänligheten men det är lugnare än inne i Kuta men det är inte några trottoarer bredvid vägarna så det kanske är lite läskigt att gå där med barnvagn. Vi var mycket på stranden vid Old man´s och där var det en del barn på stranden som badade. Vi var där i juli och det är ju rätt vågigt så barnen leker längst in vid vågbrytet när det är lite mindre vågor. inte så ofta som de kunde simma runt och bara lite lugnare. Om du söker på old mans bar på google maps så kan du kolla på streetview och se ut vägen ner dit ser ut! 

Vi åkte även till Gili öarna och vi valde att bo på den minsta gili air. Det är en väldigt liten ö där det inte finns bilvägar och det är inte en fest ö så som gili trawangan. Där är vattnet helt lugnt och stilla och är jättebra snorkling och dykning så där kan barnen nog bada på ett annat sätt än i Canggu. Bali är ju trots allt ett surf-resemål :) 

Låter ju underbart! Vi föräldrar gillar snorkling och surfing så vi hade tänkt kombinera lite med det också. Bada med barnen löser sig alltid. :) Tack för alla tips!
  • Brasse193

Har ingen erfarenhet av Bali men har erfarenhet av Thailand. Skulle rekommendera Hua Hin, Krabi, Phuket eller öar här i Thailand. Väldigt familjevänligt och ni kan göra dykning eller åka på utflykter också med tanke på att ni har barnen med er. Har tyvärr inga tips om sajter att kolla hus på men sök brett engelska samt svenska sajter om att hyra hus. Hoppas att ni kommer ha en bra resa. 

Svar på tråden Hyra hus/lägenhet i Thailand och på Bali