• Anna1012

    Kopparspiral - gravid?

    Hej!

    Jag har lite huvudbry här och undrar om någon varit med om/vet något om man kan bli gravid trots att man har kopparspiral?

    Efter vårt andra barn satte jag in en sådan och har därefter, varje månad, haft mycket mer rikliga blödningar än förut. Och väldigt regelbundet. Nu i december har jag inte haft något blödning alls, det skulle börjat för ca 3-4 dagar sedan.

    Vet att det bara är att gå till apoteket och köpa ett test men tänkte ändå fråga här först. Det kanske bara är en "mellanmånad"

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Kopparspiral - gravid?
  • eessica

    När jag hade kopparspiral så hade jag mycket större blödningar och längre alltså flera dagar än utan spiral. Men mensen kom ganska oregelbundet i månaderna. Jag tror man kanske kan bli gravid om den sitter snett. Jag gick två gånger om året och titta så den satt rätt i livmodern, så det kan jag rekommendera och köp ett test om du är orolig?

  • viseversa

    Ja man kan bli gravid med kopparspiral. Dock måste man plocka ut spiralen om
    man bestämmer sig för att behålla barnet och det ökar risken för missfall. Hormonspiral har jag för mig kan få sitta kvar men koppar måste ut oavsett. Ta ett test i morgon, jag hade också kopparspiral och väldigt punktlig mens varje månad. Men jag har nu plockat ut den för att jag fick såna problem av den. Hade den i ca 2,5år

  • Blahonga

    Jag blev gravid trots kopparspiral. Men det stämmer inte att man måste ta ut den, även om man helst tar ut både koppar -och hormonspiral vid graviditet...

  • viseversa
    Blahonga skrev 2015-12-27 20:19:21 följande:

    Jag blev gravid trots kopparspiral. Men det stämmer inte att man måste ta ut den, även om man helst tar ut både koppar -och hormonspiral vid graviditet...


    Aha jag trodde man var tvungen att ta ut den för att kopparn kan ge fosterskador, men man lär sig något nytt varje dag. Behöll du barnet? Och satt spiralen kvar hela graviditeten?
  • Blahonga

    viseversa - Alltså, allra helst tar man ju ut den, men min satt rätt långt in, så de ville inte riskera missfall genom att "gräva" för djupt. 
    Just för mig gick det tyvärr åt helvete för. I vecka 20 gick det hål på fosterhinnan (de tror att det var spiralen) och jag var tvungen att föda fram min yngsta son som dessvärre inte gick att rädda... Men meningen var att spiralen skulle komma ut direkt efter förlossningen. 

  • viseversa
    Blahonga skrev 2015-12-27 20:35:35 följande:

    viseversa - Alltså, allra helst tar man ju ut den, men min satt rätt långt in, så de ville inte riskera missfall genom att "gräva" för djupt. 
    Just för mig gick det tyvärr åt helvete för. I vecka 20 gick det hål på fosterhinnan (de tror att det var spiralen) och jag var tvungen att föda fram min yngsta son som dessvärre inte gick att rädda... Men meningen var att spiralen skulle komma ut direkt efter förlossningen. 


    Åh beklagar att du förlorade ditt barn. ja helst ska den ju ut. Dock trodde jag att spiral av koppar alltid ska ut men att man kunde låta en hormonspiral sitta kvar.
  • Themis
    Blahonga skrev 2015-12-27 20:35:35 följande:

    viseversa - Alltså, allra helst tar man ju ut den, men min satt rätt långt in, så de ville inte riskera missfall genom att "gräva" för djupt. 
    Just för mig gick det tyvärr åt helvete för. I vecka 20 gick det hål på fosterhinnan (de tror att det var spiralen) och jag var tvungen att föda fram min yngsta son som dessvärre inte gick att rädda... Men meningen var att spiralen skulle komma ut direkt efter förlossningen. 


    Men fy vad sorgligt!

    Det var ny kunskap för mig att man faktiskt låter kvinnor gå gravida med kopparspiral kvar, men även jag känner någon som blivit gravid trots kopparspiral.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • ebe91

    Sambon är ett spiralbarn, och spiralen satt exakt där den skulle men han lyckades ändå. Svärmor tog ut spiralen direkt hon upptäckte graviditeten.

  • Anna1012

    Det är nog bäst att åka bort till apoteket och köpa ett test så slipper man fundera något mer sedan!

  • Blahonga

    Tack viseversa och Themis. Ja, det var utan tvekan det värsta jag varit med om i hela mitt liv... 
    Jag håller dock med om att man lär sig något nytt, jag har faktiskt inte hört att kopparen kunde "smitta av sig" på fostret. Hmm! Det tycker jag att jag borde fått veta...


    Men tillbaka till dig, TS, hur har det gått? Har du köpt ett test/gått till MVC än? :)

Svar på tråden Kopparspiral - gravid?