• Anonym (bonusmamma)

Min sambos barn sen tidigare kommer hit och bor här även när det är deras mammas vecka!

Jag bor ihop med med sambo samt hans två döttrar sen tidigare.

Nu till problemet :

Jag känner att jag och min sambo aldrig hinner få egen tid tillsammans eftersom att hans döttrar sen tidigare kommer hit och bor här även på deras mammas vecka.

Har ni några råd att ge mig hur jag bör hantera detta?

• Svar på tråden Min sambos barn sen tidigare kommer hit och bor här även när det är deras mammas vecka!
  • Ess
    Anonym (Ordningochreda) skrev 2015-12-30 22:56:50 följande:
    Öh? Blablabla.

Du saknar motstycke. Särskilt i argumenten om den egoistiska skilsmässan. Egoistiskt anser jag vara att för barnens skull klamra sig fast i ett fysiskt/psykiskt/själsligt dödande förhållande - för barnens skull.

Men nu handlar tråden FORTFARANDE inte om dina sektliknande åsikter kring familjeliv, utan om förhållningssättet till barn som man inte är vårdnadshavare till men trots allt lever tillsammans med.

Jag anser (detta är alltså MIN åsikt) att man bör ta ansvar för sin partners barn, eftersom det är vuxnas skyldighet. Har man gått in i ett förhållande där barn från tidigare förhållande finns, så ingår dessa barn i den nya familjen. Med detta inte sagt att jag anser att överenskommelser kring vv eller vh ska brytas utan att alla parter är införstådda.
    Men kör en "visa endast", så ser du min ståndpunkt kring detta i mina tidigare inlägg.

Självupptagna personer som hellre pysslar med sin hobby än ser glädje i att ta hand om barn och familj, dem kallar jag gärna för egoister.

Du kan hålla god ton dessutom.
    Jag håller god ton!
    Om nu en person lämnar sitt äktenskap för att det är själsligt dödande osv. Varför är samma person ute efter att döda livslusten hos sin nya partner, genom att försöka förvandla denna till en livegen personlig slav åt sig själv och sina barn?

Du svarade inte på frågan varför en person som levt ensam under många år och är fullt kapabel att ta hand om sina barn, och dessutom ser sina barn som sitt livsval, hur denna person helt plötsligt förvandlas till ett kolli som inte klarar av att sköta barnen under sitt umgänge bara för att den träffat en partner?

Ja, och min åsikt är att de som skaffat barnen fortsätter att ta hand om dem, och lägger upp ett umgänge som de själva kan lösa. Det är ju trots allt för förälderns skull som barnen kommer, jag personligen hade inte saknat att aldrig träffa dem igen.
  • Anonym (mamsi)
    Ess skrev 2015-12-30 23:21:05 följande:

Jag håller god ton!

Om nu en person lämnar sitt äktenskap för att det är själsligt dödande osv. Varför är samma person ute efter att döda livslusten hos sin nya partner, genom att försöka förvandla denna till en livegen personlig slav åt sig själv och sina barn?

Du svarade inte på frågan varför en person som levt ensam under många år och är fullt kapabel att ta hand om sina barn, och dessutom ser sina barn som sitt livsval, hur denna person helt plötsligt förvandlas till ett kolli som inte klarar av att sköta barnen under sitt umgänge bara för att den träffat en partner?

Ja, och min åsikt är att de som skaffat barnen fortsätter att ta hand om dem, och lägger upp ett umgänge som de själva kan lösa. Det är ju trots allt för förälderns skull som barnen kommer, jag personligen hade inte saknat att aldrig träffa dem igen.

Det där sista låter rätt känslokallt. Jag hoppas att det stämmer att dina bonusbarn redan var mer eller mindre vuxna när du kom in i deras liv..

Lite nyfiken. Vad gick snett? Var du aldrig ens lite nyfiken på att lära känna dina bonusbarn och bilda varma relationer till dem?
  • My Little Man
    Anonym (Ordningochreda) skrev 2015-12-30 13:52:49 följande:

Du har väl ingen större insikt i varför jag separerar från barnens pappa. Så tala för dig själv!

Nej, här finns inga barn som inkräktar i något nytt förhållande. Vi hade båda barn sedan tidigare och var från dag 1 djupt införstådda med vad det innebär.

Jo, vi har vv för alla inblandade barn. Ramarna håller, det veckovisa boendet fungerar. Vi tror inte att svängdörrar är lämpligt för någon inblandad, allra minst för barnen. Visst är det också skönt/kul att ha tid utan barnen! Vi vet att de har det kanonbra när de inte är hos oss.

För övrigt delar vi på ansvaret för allt här hemma. Alla barn är våra barn. Jag lägger inte "hans ungars tvätt" i en separat hög, som han ska tvätta åt SINA barn. Etcetera.

Flertalet "elaka styvmödrar" i tråden har problem eftersom de själva är barnfria, och följaktligen tror att partnerns barn inte har med dem att göra. Det krävs att man som barnfri tänker igenom vilket enormt ansvar det är att ha barn i sitt hem. Är man inte beredd att ta det ansvaret kanske man borde se sig om efter en barnfri partner.

Hmm... Det krävs väl lika mycket av en person med barn när hen väljer en barnlös partner eller? Lösa det så partnern får bonda med barnen i sin egen takt, göra så mycket eller lite som den vill med dem? Inte förvänta att familjelivet ska fortsätta som förut? För vill man det kan man inte välja en barnlös partner! Det visste man ju innan man blev ihop med någon utan barn, det är paket -partnern och dennas frihet. Man måste inte önska att leva ett traditionellt familjeliv för att få en fin relation.

Du lägger jävligt mycket ansvar på styvförälder här, och alltför lite på de riktiga föräldrarna.
  • Anonym (deal with it)
    Anonym (bonusmamma) skrev 2015-12-29 01:24:09 följande:

Det finns beslut från Tingsrätten om VV boende för barnen.

Jag och sambon är överens om det också.

Så du tycker att barnen ABSOLUT INTE får komma på fel dag eftersom det finns myndighetsbeslut om vv??? Även om barnen troligen saknar sin far på just "fel" vecka eller av annan anledning vill komma till pappas hem just den dag? Hur kall o egoistisk kan du/ni vara?

Du viftar med vad Tingsrätten fastställde. Säg då till en 8-åring att hon bryter mot Tingsrättens beslut i fall hon dyker upp. Så har du löst problemet och får den barnfri tid du kräver.

Men kalla inte dig för bonus FÖRÄLDER!
  • My Little Man
    Anonym (Ordningochreda) skrev 2015-12-30 15:17:37 följande:

Du är rätt så OT när du inte längre kommenterar kommentarer, utan till och med kommenterar andras kommentarer om andras kommentarer.

Skillnad på åsikt och insikt, lärdom du kan ta till dig. Sluta hoppa på mig och andra som inte delar dina åsikter.

Ber du andra sluta hoppa på andra som har andra åsikter?? Hahaha :) Den var god du.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad du personligen har skrivit, men du och/eller dessa andra som du håller med, kallar folk med andra åsikter "elaka styvmödrar", antyder att deras barn i te är välkomna i sina hem och säger rakt ut att det är synd om dem! Alltså...hallå! Anybody home?

Vi har olika åsikter och olika behov. Vi är olika människor. Det är ingen här som är vare sig elaka eller dumma.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (mim)
    My Little Man skrev 2015-12-30 23:13:14 följande:

Flyttat? Varför??

Ja, säg det? Om jag startade en tråd i känsliga rummet och bad om råd skulle jag bli rätt ledsen om nån admin beslöt att nu lägger vi ut ditt problem som en samhällsfråga. Det är illa nog med alla dessa nedsolkande trångsynta enkelspåriga egofixerade styvföräldershatare som dras till trådar för eller om styvföräldrar men att inte få välja att rikta sig till andra styvföräldrar för råd är ju konstigt.

Jag har påpekat för familjeliv men verkar som de vill ha det så?
  • Anonym (Ordningochreda)
    My Little Man skrev 2015-12-31 00:01:06 följande:
    Hmm... Det krävs väl lika mycket av en person med barn när hen väljer en barnlös partner eller? Lösa det så partnern får bonda med barnen i sin egen takt, göra så mycket eller lite som den vill med dem? Inte förvänta att familjelivet ska fortsätta som förut? För vill man det kan man inte välja en barnlös partner! Det visste man ju innan man blev ihop med någon utan barn, det är paket -partnern och dennas frihet. Man måste inte önska att leva ett traditionellt familjeliv för att få en fin relation.

Du lägger jävligt mycket ansvar på styvförälder här, och alltför lite på de riktiga föräldrarna.
    Det du skriver i första stycket här är hur det borde fungera. Då uppstår förhoppningsvis en god och värdefull relation till den nya partnerns barn.

Ingenstans har jag skrivit att bonusföräldern ska TA ÖVER ANSVARET från barnens vårdnadshavare, eller att föräldern plötsligt skulle bli handlingsförlamad!

Jag står fast vid att man bör ta ansvar för de barn som partnern har, från hjärtat. Det handlar inte om att familjelivet ska vara som förut, det kan det aldrig bli, men det blir ett nytt familjeliv där barnen mår bra genom de vuxnas goda inställning och engagemang.

TS sambos barn vill spendera mer tid hos pappan, och någon i tråden skrev att barnen kanske inte "gillade" mammans nya man. Hade då mammas nya sambo varit intresserad/engagerad av barnen, mindre inriktad på att leva "som förut", inte sysslat med sin "hobby" - då hade barnen haft mindre anledning att gå hem till pappan och TS under sin mammavecka.

Gott Nytt 2016!
  • Brumma
    Anonym (Ordningochreda) skrev 2015-12-31 08:51:02 följande:

Det du skriver i första stycket här är hur det borde fungera. Då uppstår förhoppningsvis en god och värdefull relation till den nya partnerns barn.

Ingenstans har jag skrivit att bonusföräldern ska TA ÖVER ANSVARET från barnens vårdnadshavare, eller att föräldern plötsligt skulle bli handlingsförlamad!

Jag står fast vid att man bör ta ansvar för de barn som partnern har, från hjärtat. Det handlar inte om att familjelivet ska vara som förut, det kan det aldrig bli, men det blir ett nytt familjeliv där barnen mår bra genom de vuxnas goda inställning och engagemang.

TS sambos barn vill spendera mer tid hos pappan, och någon i tråden skrev att barnen kanske inte "gillade" mammans nya man. Hade då mammas nya sambo varit intresserad/engagerad av barnen, mindre inriktad på att leva "som förut", inte sysslat med sin "hobby" - då hade barnen haft mindre anledning att gå hem till pappan och TS under sin mammavecka.

Gott Nytt 2016!

Fast du vet väl i ärlighetens namn överhuvudtaget inte hur mammans ssmbo är och vilken roll han har till barnen?

Kanske de tvärtom INTE vill ha en extraförälder som engagerar dig och det är därför de åker till pappans?
  • Ess

Gott Nytt 2016!
    Det ligger till 100% på mamman att se till att ta hand om sina barn och kanske ändra sina arbetstider eller umgängesavtal, om det inte fungerar nu. Hade HON haft koll och tagit hand om sina barn, så hade de inte behövt gå till den andra föräldern för det.
  • Ess
    Anonym (mamsi) skrev 2015-12-30 23:46:40 följande:
    Det där sista låter rätt känslokallt. Jag hoppas att det stämmer att dina bonusbarn redan var mer eller mindre vuxna när du kom in i deras liv..

Lite nyfiken. Vad gick snett? Var du aldrig ens lite nyfiken på att lära känna dina bonusbarn och bilda varma relationer till dem?
    Jag lärde känna dem, det var vad som gick snett. Fruktansvärt bortklemade handlingsförlamade människor som levde i någon form av drömvärld, som jag hade noll och inget gemensamt med.
    Det var första intrycket sas.

Sedan mognade den ena och blev mer vuxen (levde upp till sin ålder). Det har alltid funkat bättre med hen. Hen är ok.

Den andra har jag väldigt svårt för fortfarande, även hens sambo. 

Hade det tagit slut mellan mig och mannen så skulle jag aldrig hålla kontakten med någon av dem, hade inte saknat det heller. Den ena hade jag nog växlat ett par ord med om vi träffats ute på stan.
  • Anonym (--)

Gott Nytt 2016!

Vad innebär "från hjärtat" för dig?

Jag tar ansvar för min sambos dotter när hon är här och han av någon anledning inte är det. Av någon innerlighet eller kärlek är det inte utan det är helt ett praktiskt arrangemang. Far barnet enligt dig illa bara för att jag inte hyser några starka känslor för henne?

Sen skrev du tidigare att "Självupptagna personer som hellre pysslar med sin hobby än ser glädje i att ta hand om barn och familj, dem kallar jag gärna för egoister."

Hur tänker du nu? Har människor inte rätt att vara individer med egna behov/prioriteringar/livsmål för dig? Jag har aldrig hört någon använda egoism med en positvi innebörd så jag utgår ifrån att du menar det negativt.

Personligen tycker jag att föräldrar som resonerar som du är egoistiska och självupptagna när dom förväntar sig att andra människor ska bortprioritera sig själva för deras och deras barns skull.
  • Ego Lovers
    Anonym (deal with it) skrev 2015-12-31 00:01:13 följande:
    Så du tycker att barnen ABSOLUT INTE får komma på fel dag eftersom det finns myndighetsbeslut om vv??? Även om barnen troligen saknar sin far på just "fel" vecka eller av annan anledning vill komma till pappas hem just den dag? Hur kall o egoistisk kan du/ni vara?

Du viftar med vad Tingsrätten fastställde. Säg då till en 8-åring att hon bryter mot Tingsrättens beslut i fall hon dyker upp. Så har du löst problemet och får den barnfri tid du kräver.

Det kanske finns en orsak till ett beslut från tingsrätten och därför ska det hållas men iof nu när det inte hålls kanske ett nytt TR beslut behövs där fader får boendet och mer tid och mamman får vh kanske.
  • Anonym (stå på dig)
    Anonym (Ordningochreda) skrev 2015-12-30 22:56:50 följande:
    Öh? Blablabla.

Du saknar motstycke. Särskilt i argumenten om den egoistiska skilsmässan. Egoistiskt anser jag vara att för barnens skull klamra sig fast i ett fysiskt/psykiskt/själsligt dödande förhållande - för barnens skull.

Men nu handlar tråden FORTFARANDE inte om dina sektliknande åsikter kring familjeliv, utan om förhållningssättet till barn som man inte är vårdnadshavare till men trots allt lever tillsammans med.

Jag anser (detta är alltså MIN åsikt) att man bör ta ansvar för sin partners barn, eftersom det är vuxnas skyldighet. Har man gått in i ett förhållande där barn från tidigare förhållande finns, så ingår dessa barn i den nya familjen. Med detta inte sagt att jag anser att överenskommelser kring vv eller vh ska brytas utan att alla parter är införstådda.
    Men kör en "visa endast", så ser du min ståndpunkt kring detta i mina tidigare inlägg.

Självupptagna personer som hellre pysslar med sin hobby än ser glädje i att ta hand om barn och familj, dem kallar jag gärna för egoister.

Du kan hålla god ton dessutom.
    Du säger ju emot dig själv. Varför är biologiska föräldrarnas "ego" bättre än styvföräldrars "ego"? Man gör väl vad man själv behagar för att vara glad. Varför är man självupptagen för att man sysslar med sin hobby? Vem finner glädje av att ta hand om andras ungar? Förstår mig inte alls på dina resonemang.
  • Brumma
    Anonym (deal with it) skrev 2015-12-31 00:01:13 följande:

Inte utan överenskommelse mellan föräldrarna nej. Om det finns en dom kan nämligen pappan - som har "extra" umgänge - åka på vite och i sämsta fall förlora vv..

Det finns i de flesta fall en anledning till att föräldrarna behövt gå till rätten och fått en dom. Hade de kunnat komma överens hade ju inte domen behövts.

Om barnen vill bo extra med pappan så får ett nytt avtal göras.

Tror du verkligen att man inte kan vara bonusförälder och tycka om barnen bara för att man samtidigt vill kunna planera och ha barnfri tid ibland?

Hur är det med föräldrar som vill ha barnfri tid? Får inte de kalla sig föräldrar?

Barnen kom ju dessutom på lunchen när pappan ibte ens var hemma, så det var knappast honom de ville träffa..
Svar på tråden Min sambos barn sen tidigare kommer hit och bor här även när det är deras mammas vecka!