Anonym (Ordningochreda) skrev 2015-12-30 22:56:50 följande:
Öh? Blablabla.
Du saknar motstycke. Särskilt i argumenten om den egoistiska skilsmässan. Egoistiskt anser jag vara att för barnens skull klamra sig fast i ett fysiskt/psykiskt/själsligt dödande förhållande - för barnens skull.
Men nu handlar tråden FORTFARANDE inte om dina sektliknande åsikter kring familjeliv, utan om förhållningssättet till barn som man inte är vårdnadshavare till men trots allt lever tillsammans med.
Jag anser (detta är alltså MIN åsikt) att man bör ta ansvar för sin partners barn, eftersom det är vuxnas skyldighet. Har man gått in i ett förhållande där barn från tidigare förhållande finns, så ingår dessa barn i den nya familjen. Med detta inte sagt att jag anser att överenskommelser kring vv eller vh ska brytas utan att alla parter är införstådda.
Men kör en "visa endast", så ser du min ståndpunkt kring detta i mina tidigare inlägg.
Självupptagna personer som hellre pysslar med sin hobby än ser glädje i att ta hand om barn och familj, dem kallar jag gärna för egoister.
Du kan hålla god ton dessutom.
Jag håller god ton!
Om nu en person lämnar sitt äktenskap för att det är själsligt dödande osv. Varför är samma person ute efter att döda livslusten hos sin nya partner, genom att försöka förvandla denna till en livegen personlig slav åt sig själv och sina barn?
Du svarade inte på frågan varför en person som levt ensam under många år och är fullt kapabel att ta hand om sina barn, och dessutom ser sina barn som sitt livsval, hur denna person helt plötsligt förvandlas till ett kolli som inte klarar av att sköta barnen under sitt umgänge bara för att den träffat en partner?
Ja, och min åsikt är att de som skaffat barnen fortsätter att ta hand om dem, och lägger upp ett umgänge som de själva kan lösa. Det är ju trots allt för förälderns skull som barnen kommer, jag personligen hade inte saknat att aldrig träffa dem igen.