• Bf29okt

Vegetarisk nyårs mat?

Hej alla vegetarianer!

Vad kommer ni att äta på nyår? Har ni några tips på främst huvudrätter? Har googlat vegetarisk nyårs mat men har inte hittat något som lockade så mycket ..

• Svar på tråden Vegetarisk nyårs mat?
  • blomman 2

Rödbetsgratäng är jättegott! Fräsch G R Ö N sallad med balsamico hyvlad parmesan och pinjenötter till. Jag är inte själv vegetarian men lagar det några gånger i månaden. Någon god soppa som förrät,tex på jordärtskocka. Glass till efterrätt med god sås på bär,eller med karamelliserade nötter och kolasås.

• Bf29okt
    blomman 2 skrev 2015-12-28 16:10:14 följande:

Rödbetsgratäng är jättegott! Fräsch G R Ö N sallad med balsamico hyvlad parmesan och pinjenötter till. Jag är inte själv vegetarian men lagar det några gånger i månaden. Någon god soppa som förrät,tex på jordärtskocka. Glass till efterrätt med god sås på bär,eller med karamelliserade nötter och kolasås.

Lätt gott! Tack för tipset:)
  • isaswe

Rotfrukter i ugn med ex fetaost på. Gör egna bullar/biffar till, ex kikärter och linser och smaksättning efter tycke. Lägg till en sallad och vinägrett/dressing.

Paprika fylld med bulgur och grönsaker med parmesan: bara att slänga in i ugnen.

Har varit vegetarian i hela mitt 31-åriga liv så har en del maträtter på lut :)

• blomman 2
    isaswe skrev 2015-12-28 17:12:46 följande:

Rotfrukter i ugn med ex fetaost på. Gör egna bullar/biffar till, ex kikärter och linser och smaksättning efter tycke. Lägg till en sallad och vinägrett/dressing.

Paprika fylld med bulgur och grönsaker med parmesan: bara att slänga in i ugnen.

När du gör bullarna av linser och kikärtor..Har du ägg som binder ihop det..? Vilka kryddor..? Lät jätteintressant då vi älskar linser och kikärtor.
  • isaswe

Jag kör linser och kikärter med mixer (eller gaffel om man inte har mixer). Brukar sen ha i majs och persilja (eller vad vi nu råkar ha hemma) men mixer dem inte; gillar lite tuggmotstånd :)

Har i potatismjöl och No-Egg istället för riktiga ägg men det funkar även utan något utav det och bara potatismjöl.

Sedan salt och peppar, och koriander eftersom att jag älskar det :)

Sen bara att steka. Man får nog prova sig fram med mängden mjöl beroende på hur blöt lins/kikärtssmeten blir.

blomman 2 skrev 2015-12-28 17:28:07 följande:

När du gör bullarna av linser och kikärtor..Har du ägg som binder ihop det..? Vilka kryddor..? Lät jätteintressant då vi älskar linser och kikärtor.

• blomman 2
    isaswe skrev 2015-12-28 22:50:42 följande:

Jag kör linser och kikärter med mixer (eller gaffel om man inte har mixer). Brukar sen ha i majs och persilja (eller vad vi nu råkar ha hemma) men mixer dem inte; gillar lite tuggmotstånd :)

Har i potatismjöl och No-Egg istället för riktiga ägg men det funkar även utan något utav det och bara potatismjöl.

Sedan salt och peppar, och koriander eftersom att jag älskar det :)

Sen bara att steka. Man får nog prova sig fram med mängden mjöl beroende på hur blöt lins/kikärtssmeten blir.

Tack<3
  • Bf29okt
    isaswe skrev 2015-12-28 17:12:46 följande:

Låter gott:) ska du själv äta det på nyår?

Paprikan funkar det som förrätt tror du?

Hittade detta receptet , lite avancerat men värt och testa kanske :) www.javligtgott.se/svamp-och-valnotsstek-pa-nyar-och-barnmatsprat/
  • isaswe

Har inte riktigt kommit så långt i planeringen haha. Mycket möjligt att vi stupar vid 21 när dottern på fyra månader somnar :)

Paprikan funkar säkert som förrätt; bara att anpassa innehållet lite så att det inte blir dör mättande. Fördelen med vegetariskt är att man kan blanda nästan hur man vill; man kan ju ta en mindre paprika och fylla med smörstekt svamp och andra grönsaker man gillar.

Tror faktiskt inte att recepten du länkade till är särskilt svårt. Tänk att du bara mixar ingredienserna, tillsätter ägg och formar till ett bröd. In i ugnen :). Tänk stor köttbulle typ

Bf29okt skrev 2015-12-29 00:52:55 följande:

Låter gott:) ska du själv äta det på nyår?

Paprikan funkar det som förrätt tror du?

Hittade detta receptet , lite avancerat men värt och testa kanske :) www.javligtgott.se/svamp-och-valnotsstek-pa-nyar-och-barnmatsprat/

Svar på tråden Vegetarisk nyårs mat?