• Skrollan16

Hjälp-föräldrarpenning

Hej

Jag har panik. Helt missat att fp måste vara inne inom 90dsgst efter att man anmält. Levde på sparpengar o tänkte att jag har ju skickat in papper långt efter anmälan med barnet tidigare. Jag fick panik nör jag fick brev om att jag nu nekad ersättning pg sv att FK har ändrat regler som jag inte fått info om. Finns det någon som har en ljusning . Kan jag få pengarna??

Mvh en snart ensamstående mamma i behöv av mina fp dagar

• Svar på tråden Hjälp-föräldrarpenning
  • MrsP79

Säg som det är, du visste inte om att man ändrat reglerna. Det brukar ju heta att man ska ta reda på sådant själv, men det enda du kan göra är att försöka. Själv blev jag nekad vab en gång eftersom mannen vabbade med andra barnet, men efter att vi förklarat hur det låg till (jag var höggravid bl.a.) så gick det igenom. Hoppas det går!

• Skrollan16

Hej, har intr varit några problem med varken van el fp innan. Blir så trött en annan som aldrig fuskat o så ändrar de regler har inte ens gått ut papper o jag är aldrig på webben o läser????verkar som de stramat åt reglerna ????håll tummen för mig 10000kr????

• Alexi

Nej de kommer inte göra undantag för dig. Det är 90 dagar som gäller, inget annat.

• Alexi

Det är ett år sedan de ändrade reglerna och om man nu haft sånt stort behov av pengar så söker man väl fp direkt för den period det gäller. Varför skulle  man söka fp fyra månader bakåt?

• Skrollan16

Hur kan de ändra regler utan att meddela? Mon son är 4 år o jag anmälde över sommaren inte lätt o veta då jag inte tar ut annars. Gick ju förra sommaren ???? Anmälde men skickade inte in i tid. Jo jag behöver pengarna o önskar fler svar?? Någon som har något poditivt

• JPT

Begär omprövning av beslutet så får du se. Sedan kan jag inte förstå varför man får för sig att ansöka så långt i efterhand, men det är en annan femma. 

• Alexi

Men hur menar du att de ska meddela att de ändrat reglerna? Ska de skicka ut om alla lagändringar som sker till alla svenskar hela tiden?

• pigglet

Oj, det där hade jag åkt dit på! Vi skickade sällan in pappren i tid... Det är väl pga sådana som oss som de skärpte reglerna då, tidigare var det ju bara att skriva att man faktiskt HADE gjort en anmälan för några månader sedan.

Svar på tråden Hjälp-föräldrarpenning