• maoliiin

10-dagar

Vi har bf 26/2-16 och på försäkringskassans sida står det att pappan kan anmäla att han vill ha dessa 10 dagar tidigast 60 dagar innan bf, vilket är nu för oss. Pappan, eller den andra partnern, har ju 60 dagar på sig att ta ut dessa 10 dagar, om min sambo anmäler idag, börjar dessa 60 dagar räknas från och med idag då?

• Svar på tråden 10-dagar
  • Alexi

Ni kan inte ta ut dagarna innan barnet är fött. Och man har 60 dagar på sig från förlossningen att ta ut dagarna på.

• maoliiin

Jo, så långt är jag med. Men det står att man kan anmäla 60 dagar innan (anmäla och ansöka är ju inte samma sak) och då var min fråga att om man anmäler nu, om den här 60 dagarsperioden börjar räknas från och med nu, eller om den börjar när barnet är fött?

• Alexi
    maoliiin skrev 2015-12-30 17:40:59 följande:
    Jo, så långt är jag med. Men det står att man kan anmäla 60 dagar innan (anmäla och ansöka är ju inte samma sak) och då var min fråga att om man anmäler nu, om den här 60 dagarsperioden börjar räknas från och med nu, eller om den börjar när barnet är fött?
    Den kan inte räknas innan barnet är fött eftersom dagarna inte kan tas ut före barnet föds. Så nej, ni kan anmäla när ni vill men ni får ändå bara ta ut dagarna under perioden barnet är 0-60 dagar.
  • maoliiin

Ja, vi vill ju inte ta ut innan heller så klart. Men såg att FK hade skrivit som svar på en fråga om detta att 60 dagar började räknas från den dagen man anmäler, och då är det ju inget bra att anmäla nu..

• maoliiin

Kommer inte ihåg i vilken tråd det var, det var i alla fall under föräldrapenning här på familjeliv.

• Maddi

Varför inte anmäla när barnet är född? Ni får inte pengarna fortare för att ni anmäler nu.

Svar på tråden 10-dagar