• Mrs.Brightside

oxfilé i ugnen

Om den ska vara inne tills den blir 52 grader i innertemp i 80grsders ugn. Hur långtid ish borde det ta? Låter det rimligt är oxå en fråga. Graderna alltså

• Svar på tråden oxfilé i ugnen
  • Aniiee

Låter rimligt för en blodig biff... eh.... filé. 52-55 tycker jag är lagom för rare. De flesta vill ock inte ha så blodig biff... eh... filé

Kommer ta ca 3 timmar för en 1.5 kg filé

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Mrs.Brightside
    Aniiee skrev 2015-12-30 19:13:18 följande:

Låter rimligt för en blodig biff... eh.... filé. 52-55 tycker jag är lagom för rare. De flesta vill ock inte ha så blodig biff... eh... filé

Kommer ta ca 3 timmar för en 1.5 kg filé

Även om den ska vila 10-20 min innan servering i folie? Kanske bör satsa på en högre grad med tanke på graviditeten. Vad föreslår du? :)
  • Rani

För graviditetens skull har det ingen betydelse. Nötkött kan ätas blodig. Men 52 grader liter väl lite. Typ 62 brukar jag ha och då blir den mörkt rosa.

• Aniiee
    Mrs.Brightside skrev 2015-12-31 00:08:12 följande:
    Även om den ska vila 10-20 min innan servering i folie? Kanske bör satsa på en högre grad med tanke på graviditeten. Vad föreslår du? :)
    Yupp. På så låg ugnsvärme höjs inte temperaturen nämnvärt när den vilar.

Och, som Rani skrev, spelar ingen direkt roll för grav, men de flesta föredrar sitt kött mid-rare snarare än riktigt blodig, så för den sakens skull skulle jag satsa på 60-65 grader.
  • Mrs.Brightside

Tusen tack! Kör på det imorgon och håller tummarna.... Vad tror ni om tiden? Hur långtid kan det ta att komma upp i tempen? Ca?

• Butterscotch

Det brukar vara maken som lagar helstekt oxfilé hemma hos oss, men jag tror att han brukar köra på 125 grader tills innertemperaturen är 55 grader och sen får köttet vila en kvart innan det skärs upp. Han gillar ganska blodigt kött och jag föredrar mindre blodigt så om det är en bit som inte är jämn brukar det funka fint (då kan jag ta kött från ändarna, som är mer tillagade). Det brukar ta nånstans mellan 40-60 minuter tror jag.

• kalmarpiraten
    Butterscotch skrev 2015-12-31 08:18:03 följande:

Det brukar vara maken som lagar helstekt oxfilé hemma hos oss, men jag tror att han brukar köra på 125 grader tills innertemperaturen är 55 grader och sen får köttet vila en kvart innan det skärs upp. Han gillar ganska blodigt kött och jag föredrar mindre blodigt så om det är en bit som inte är jämn brukar det funka fint (då kan jag ta kött från ändarna, som är mer tillagade). Det brukar ta nånstans mellan 40-60 minuter tror jag.

Lägre ugnstemperatur ger saftigare kött - högre ugnstemperatur ger torrare kött.
  • Butterscotch
    kalmarpiraten skrev 2015-12-31 08:21:14 följande:

Lägre ugnstemperatur ger saftigare kött - högre ugnstemperatur ger torrare kött.

Javisst är det så. Varför skrev du det som svar till mig?
  • kalmarpiraten
    Butterscotch skrev 2015-12-31 08:23:01 följande:
    Javisst är det så. Varför skrev du det som svar till mig?
    Eftersom TS hade tänkt att ha 80 grader i ugnen och din man brukar köra 125 grader.
  • Butterscotch
    kalmarpiraten skrev 2015-12-31 08:31:33 följande:

Eftersom TS hade tänkt att ha 80 grader i ugnen och din man brukar köra 125 grader.

Ok. Ja, det var som ett svar på hur lång tid det kan tänkas ta, man får väl försöka räkna om om man vill ha andra gradtal. Du kanske vet?
  • kalmarpiraten
    Butterscotch skrev 2015-12-31 09:08:15 följande:
    Ok. Ja, det var som ett svar på hur lång tid det kan tänkas ta, man får väl försöka räkna om om man vill ha andra gradtal. Du kanske vet?
    Nej, jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta. En oxfilé är ju inte rund som en fotboll utan har ju snarare formen av en liten avlång långfranska och vad jag tipsade TS om var att ta fram köttet några timmar innan det ska tillagas. Sedan spelar det ju roll om hon kör med eller utan varmluft.

Enda funderingen jag har är att 52 grader låter lite lågt. Vill man ha filén rosa brukar jag köra den till 62 grader. 59 grader = rött. 52 grader då är det blodigt, rejält blodigt.

Se bara till att få termometern exakt i mitten på den tjockaste delen. Fördelen med nötkött är att det är fritt från för magen olämpliga bakterier till skillnad från fläskkött som MÅSTE genomstekas!
  • Mrs.Brightside

Borde jag köra varmluftsfunktionen på den?

Någon annan som har en gissning på hur långtid det kan ta att få upp den till 62grader?

Svar på tråden oxfilé i ugnen