• Tommy654

Nyårslöfte - På med hjälmen!

Använder ni och er familj (med äldre barn/ ungdomar) cykelhjälm när ni cyklar? 

Vi har slarvat en hel del i vår familj nä de gäller hjälmanvändning och i praktiken har de endast vart den yngsta som använt hjälm. Nu har vi dock gemensamt här i familjen efter en liten cykelincident som kunnat gå väldigt illa bestämt oss för att cykelhjälm skall användas. Detta har accepterats av alla våra barn, dock lite motvilligt av de två äldsta (tonåringarna 14 och 16). 

De har inget mot hjälmen i sig, utan mer mot att de är typ de enda som sedan använder hjälm. "ingen annan har hjälm" är något man får höra.

Detta är ett försök att även få andra föräldrar att ta tag i hjälmanvändningen och varför inte ge ett nyårslöfte att 2016 blir året då er familj inför obligatorisk hjälmbruk på cykel för ung & gammal. 

De finns idag ingen orsak till varför man inte skall använda hjälm.

Är ni med på detta? 
  • Svar på tråden Nyårslöfte - På med hjälmen!
  • kalmarpiraten

Jag svarar bara för mig själv. Nej, jag använder inte cykelhjälm trots att jag varit med om en svår trafikolycka mellan mig som cyklist och en kvinna med barnvagn på en cykelväg. Fick föras i ilfart med ambulans till sjukhuset och låg inlagd i 10 dagar.

Dumt? Javisst, att inte använda cykelhjälm. Sedan kan man ju ställa sig frågan vilken hjälp en cykelhjälm har om man far i asfalten med 50 km/h hastighet vilket var mitt fall. Då var det ju knappast frågan om jag fått någon skallskada utan mer om jag knäckt ryggraden och var totalt okänslig (oförmögen att röra mig)  från magen och neråt. Vilket jag som tur var inte var.

• Erizajo

Aldrig i livet att jag skulle använda cykelhjälm! Man ser så jävla töntig ut helt enkelt. Slutade när jag var tolv.
    Dumt? Absolut men så är det

• Rani

Ja vi använder alla hjälm. Här i storstan gör alla det typ.

Jag tycker man borde ha kommit över det här med att det ser fånigt ut när man är vuxen människa.

• phillipha

I vår fsmilj är regeln enkel, ingen hjälm ingen cykling!

Det gäller alla alltid oavsett ålder. Även kompisar till barnen måste ha hjälm nät de är under mitt ansvar lika så farmor farfar och mormor morfar ifall de vill cykla med barnbarnen.

• Mellanmjölkens land

Bara småbarn ännu så länge men vi vuxna använder hjälm. Själv har jag gjort det sen jag var 15 och när vi fick barn tjatade jag på sambon tills även han började. Även mormor och Faster använder hjälm när de cyklar. Farmor och Farfar cyklar inte

Svar på tråden Nyårslöfte - På med hjälmen!