Finland inför visumkrav?
Finland ska tydligen införa visumkrav för flyktingar på färjorna från Tyskland. Jag trodde inte att det var tillåtet för ett EU-land? För i så fall kan ju Sverige göra samma sak, istället för att krångla med id-kontroller.
Finland ska tydligen införa visumkrav för flyktingar på färjorna från Tyskland. Jag trodde inte att det var tillåtet för ett EU-land? För i så fall kan ju Sverige göra samma sak, istället för att krångla med id-kontroller.
Finland gör det enda rätta. Sverige borde göra samma sak.
För övrigt så krävs det egentligen redan visum för icke EU-medborgare att ta sig in i EU. Dock har yttre gränsen kollapsat vilket gör att flyktingar kan resa fritt runt i Europa. Egentligen ska de, ifall de vill söka asyl vilket de får göra då de inte har visum, registrera sig i första ankomstlandet (vanligtvis Grekland eller Italien) och därefter slussas de vidare ut i Europa.