Rocket Mania skrev 2016-01-05 20:46:23 följande:
Förklara dig bitte
Går ut på att man ägnar en dag (typ några timmar) åt att planera, en dag att laga mat och resten av veckan åt att äta maten (även dagen man planerar och ev även dagen man lagar) Det här går ju i viss mån ut på storkok och att använda råvaror smart.
Exempelvis:
På en söndag så lagas och förbereds:
1 köttgryta
3 kycklingrätter, skapade av 3-4 hemstyckade kycklingar (ex en soppa (måste nästan göras om man ska ta vara på kycklingen, alt gör bara buljong utan att göra soppa, så buljongen kan användas till annat), en kycklinglasagne eller låda och en lazy dinner- Vingarna sparas i frysen tills man har lagom många för en snack-tallrik)
1 fiskgratäng
1 stor köttfärssås (tänk minst 2 kg, helst typ 2 kg färs och lika mycket grönt/rotfrykter)
1 stor gryta chili sin carne eller indisk böncurry
sen även 1 veckosallad, ev bröd och kanske en efterrätt/fredagsmys som går att frysa. Även ex fruktsallad går att frysa.
Sedan pusslar man ihop det. Med den här uppsättningen mat skulle jag:
Frysa kycklinglasagne, kycklingsoppa, fiskgratäng, köttfärssås och vegetarisk gryta. I både en- och familje-portionsförpakningar. Ev kycklingbuljong (och fiskbuljong....), skulle jag frysa i dl-mått/muffinsplåt med formar i (kan ju flyttas och förpackas bättre när det är fryst). Bröd och efterrätt går i frysen
Stoppa köttgryta och lazy dinner i kylen.
Sedan skulle jag äta kycklingen/lazy dinner på måndagen. köttgrytan på tisdagen (frys rester) och sedan lite som det faller sig. Både köttfärssås och veg gryta kan lätt förvandlas till taco-middag en dag och snabb lasagne eller paj en annan (pajdeg på lut i frysen är inte heller fel, och saker som riven ost, hackad lök osv) Insatsen de dagarna är minimal. Tina och värma. Lägga på ett pajlock (vem säger att pajdegen måste vara underst =P)
Finns massor med tips på nätet. Googla once a week cooking (finns en hemsida som heter så, men där kostar det pengar. Kolla hellre på typ pintrest.)