• Rocket Mania

Jag hatar att laga mat, måste barnen äta varje dag?

Jo, det vet jag ju att dom måste men det fick dig att läsa

Tidigare har jag alltid gillat att laga mat men just nu är jag i en djup svacka och jag bara hatar det. Det känns som det alltid är samma samma och det är bara så dötrist. Jag behöver förnya mig.

Jag behöver med andra ord fylla på förrådet av mat-inspiration och idéer och tänkte att ni säkert har en massa bra tips?!

Jag lider av samma tidsbrist som alla andra och skulle gärna göra ordentliga storkok som jag kan ta fram dagen innan så jag slipper stå vid spisen vareviga kväll. Tyvärr är vår frys ganska liten men en del går ju in.

Så, hit me - vilket är dina bästa middagstips? 

• Svar på tråden Jag hatar att laga mat, måste barnen äta varje dag?
  • Mandel

Det bästa man kan göra är att bestämma en matsedel och gå efter den.
    Då vet man varje  morgon som ska tas upp ur frysen så det är tinat när man väl kommer hem.
    Sedan är ugnen en underskattad tidssparare. Själva tillagningstiden blir kanske lite längre, men under tiden som maten sköter sig självt och inte kräver någon passning kan man duscha, förhöra läxor, ta en tur på löpbandet, se på tv, läsa en bok, stryka eller vad som.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Rocket Mania
    Starka skrev 2016-01-04 18:21:36 följande:
    Vi hade mat o ro kockens förberedda kasse och där va mest vanlig mat och det som vi inte gillade gick alltid snabbt och enkelt att byta ut eller krydda om. En crockpot är en elektrisk gryta typ en slow cooker den lagar maten långsamt på låg värme. Du kan laga allt från köttgryta till bröd i den smile1.gif finns massa recept på nätet. Fick en i julklapp och jag älskar den så lätt och det blir så gott
    Aha, det lät som en bra sak. Ska kolla lite på recept då.

Gällande matkasse så, nej det kommer inte fungera. För många viljor helt enkelt.
    IsDimma skrev 2016-01-04 18:32:54 följande:
    Har du lite tid på morgonen eller på kvällen innan kan du förbereda tex kyckling eller kött och sätta in i ugnen på typ 70-100 grader på morgonen när du går till jobbet. Då är maten i stort sett klar när du kommer hem smile1.gif
    Fast det är ju lika urtrist att stå där på morgonen som att göra det på kvällen

Pyttlådan var däremot ett väldigt bra tips, pytt gillar vi allihop (egengjord, den på påse smakar prutt). Och jag håller med, fryst potatis är blää

• Rocket Mania
    Butterscotch skrev 2016-01-04 20:13:37 följande:
    Jag försöker laga mat max 3 av 5 vardagar, vilket innebär att den mat som tillagas ska vara god uppvärmd också eftersom det 2 av 5 vardagar serveras rester. Behövs ingen stor frys, men plats i kylskåp istället. Grytor av olika slag (boeuf bourguignon, kyckling/korv/böngryta), köttfärssås och lasagne är bara godare några dagar efter tillagning. Varmrökt lax är smidig mat, går att servera med köpepotatisgratäng om man inte har fobi mot färdigmat. Mat som sköter sig själv i ugnen är alltid smidigt (tex kyckling och grönsaker i ugn, serverad med kall sås). Soppa funkar också bra uppvärmt - tillbehör kan vara pannkakor, quesadillas, eller bara vanligt bröd.
    Vi har inget mot att äta rester. Det som smakar gott idag smakar oftast ännu godare i morgon. 

Däremot kan vi inte ställa oss och laga mat vissa kvällar då vi kommer hem först framåt 20.45 så de dagarna måste allt vara klart eller väldigt snabblagat
    Aniiee skrev 2016-01-04 20:51:00 följande:
    TS, du kanske är en once-a-month-mum? Eller i alla fall en once-a-week? Laga mat EN dag, ha resten av veckan/månaden. Tar ju lite tid den dagen, och lite planering, men det är ett alternativ.
    Det är nog precis en sådan person jag är. Jag tycker ju egentligen det är roligt att laga mat men när man kommer hem sent och inte har tid till annat än tråkig mat låter jag hellre bli.
    K med lilla E skrev 2016-01-04 21:03:43 följande:
    Jag hatar också att laga mat och hämtar från olika restauranger minst tre gånger i veckan.
    Samma här. Men det håller inte i längden, jag lägger hellre de pengarna på annat

• Rocket Mania
    tobbe01 skrev 2016-01-05 04:26:13 följande:
    Hahahaha ja en klatschig rubrik. Iofs inte alls otrolig för detta är ju FL smile1.gif Tyvärr ingen matinspiration från mig dock.
    Drömtjejen skrev 2016-01-05 08:01:57 följande:
    Dela på jobbet. Är nått barn lite äldre kan det barnet laga mifddag till familjen. Annars får du om du är sambo deligera hälften av dagarna till gubben din. Skyller han på att han jobbar så använder han det som ursäkt. Han får väl börja tidigare på dagen då, eller planera sina middagar i förväg. Sedan vi delade på det i fasta matlagningsdagar har ilska, frustration och orättvisa försvunnit. Vet var och en från början vilka dagar de har, blir det inga problem. Man handlar allt på söndagen så allt finns hemma. Billigare blir det också, för sällanköpen blir färre.
    Vi är helt jämställda här hemma, skulle inte acceptera något annat. Min man jobbar borta 1-2 veckor i stöten, svårt att komma hem och laga mat då. 

• Aniiee
    Rocket Mania skrev 2016-01-05 20:28:01 följande:
    VDet är nog precis en sådan person jag är. Jag tycker ju egentligen det är roligt att laga mat men när man kommer hem sent och inte har tid till annat än tråkig mat låter jag hellre bli.
    K med lilla E skrev 2016-01-04 21:03:43 följande:
    Jag hatar också att laga mat och hämtar från olika restauranger minst tre gånger i veckan.
    Då tycker jag att du ska pröva once-a-week! Både som utmaning och för att slippa laga mat i veckorna. Spara pengar kan man göra också, om man vill.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2016-01-05 20:40:05 följande:
    Då tycker jag att du ska pröva once-a-week! Både som utmaning och för att slippa laga mat i veckorna. Spara pengar kan man göra också, om man vill.
    Förklara dig bitte
  • Starka
    vallakra skrev 2016-01-05 10:36:04 följande:

Jag har funderat på en crockpot men är lite osäker på hur det fungerar och om det verkligen är värt pengarna, vad tycker ni?

Har bara hunnit använda den fyra gånger men jo ja skulle nog vilja säga att den är värd pengarna du kan göra "finmat" mitt i veckan snabbt smidigt och billigt. Rekommenderar att bryna till tex köttet innan för extra god smak, skulle väl vara enda nackdelen jf Ian komma på att det inte blir nån stek yta men det löser du ju snabbt med att bryna köttet antingen före eller precis innan servering

Vill du laga mat medan du är iväg på jobb eller annat så välj en modell med timer så slår den över till varmhållning när tillagningen är klar
  • Aniiee
    Rocket Mania skrev 2016-01-05 20:46:23 följande:
    Förklara dig bitte
    Går ut på att man ägnar en dag (typ några timmar) åt att planera, en dag att laga mat och resten av veckan åt att äta maten (även dagen man planerar och ev även dagen man lagar) Det här går ju  i viss mån ut på storkok och att använda råvaror smart.

Exempelvis:
    På en söndag så lagas och förbereds:
    1 köttgryta
    3 kycklingrätter, skapade av 3-4 hemstyckade kycklingar (ex en soppa (måste nästan göras om man ska ta vara på kycklingen, alt gör bara buljong utan att göra soppa, så buljongen kan användas till annat), en kycklinglasagne eller låda och en lazy dinner- Vingarna sparas i frysen tills man har lagom många för en snack-tallrik)
    1 fiskgratäng
    1 stor köttfärssås (tänk minst 2 kg, helst typ 2 kg färs och lika mycket grönt/rotfrykter)
    1 stor gryta chili sin carne eller indisk böncurry

sen även 1 veckosallad, ev bröd och kanske en efterrätt/fredagsmys som går att frysa. Även ex fruktsallad går att frysa.

Sedan pusslar man ihop det. Med den här uppsättningen mat skulle jag:
    Frysa kycklinglasagne, kycklingsoppa, fiskgratäng, köttfärssås och vegetarisk gryta. I både en- och familje-portionsförpakningar. Ev kycklingbuljong (och fiskbuljong....),  skulle jag frysa i dl-mått/muffinsplåt med formar i (kan ju flyttas och förpackas bättre när det är fryst). Bröd och efterrätt går i frysen

Stoppa köttgryta och lazy dinner i kylen.

Sedan skulle jag äta kycklingen/lazy dinner på måndagen. köttgrytan på tisdagen (frys rester) och sedan lite som det faller sig. Både köttfärssås och veg gryta kan lätt förvandlas till taco-middag en dag och snabb lasagne eller paj en annan (pajdeg på lut i frysen är inte heller fel, och saker som riven ost, hackad lök osv) Insatsen de dagarna är minimal. Tina och värma. Lägga på ett pajlock (vem säger att pajdegen måste vara underst =P)

Finns massor med tips på nätet. Googla once a week cooking (finns en hemsida som heter så, men där kostar det pengar. Kolla hellre på typ pintrest.)
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Henke567

Hej!

Jag kan varmt rekommendera City Gross Matkasse.

De har flera varianter. Bamses barnkasse, Viktväktarnas matkasse, ekologisk osv..

Finns något för alla.

Just nu kan man även få 200 kr i rabatt om man anger denna koden CGM-XMCJ6HMR när man beställer sin kasse på www.citygross.se/matkassen.

Erbjudandet gäller enbart januari ut så passa på nu!

Testa vet jag! :)

• karet

Vill tipsa om min Facebook-grupp "middag för småbarnsfamiljer" :)

• findusen

Matpaj! För mig som är "normal" i maten räcker en paj 5 dagar och det bästa är att det är ett grundrecept där du sen bara slänger i det du gillar... lax, kött, korv.. frys in så kan du värma :)

Finns även flera pasta du kan göra.. en jättegod och simpel rätt är att koka makaroner samt steka bacon och bara blanda. Mättade!

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • sandkorn89

Ni som fryser in mat, hur snart äter ni upp det? Tycker fryst mat smakar rätt dåligt :/ Då har det kanske legat en månad i frysen. Min frys är inte gammal om någon undrar. Däremot är den inte självavfrostande :/

• Oklok

Jag rekommenderar verkligen appen "vardagsmaten" , en superbra app där man får förslag på veckomatsedel men är det något man inte vill ha kan man enkelt gå in och byta recept. Man kan också ändra portioner och så ledes ändra mängden på ingredienserna. Man kan även göra en inköpslista med sakerna man saknar och enkelt stryka det man redan har hemma, den känner även av om du köpte en ingrediens till en annan maträtt nyss och borde ha kvar av den hemma.

Verkligen en toppen-app för oss som vill välja mat själva men ändå få mycket hjälp :)

• Drömtjejen

Korkad kan du vara själv. Gör maken middag på kvällen som ska ätas dan efter så är det bara att värma för familjen. För oss har det funkat bra och min man jobbar också sent. 12 timmars arbetsdag när man har familj 5 dagar i veckan är inte sunt. Vissa har inget val, men innan du stryper mig så kan du fundera över om du tycker att dina uppoffringar med alla måltider medan din partner gör karriär är så himla bra för ert äktenskap. Ditt problem om du tycker att du vill offra dig. Vi har delat jämställt på matlagningen och hemarbetet och varit gifta i 21 år. Vissa karlar utnyttjar småbarnstiden och ända upp till tonårstiden för att jobba mera och frun får även om hon inte vill laga mat vareviga dag. Hur man lägger upp det är upp till var och en men jag hade inte gått med på det mer än i liten utsträckning. Maken kanske kan laga på helgerna, så du inte behöver ta alla dagar. Vissa jobb försvinner aldrig. Tvätt, matlagning och engagemang för barn. Om man lägger 12 timmar om dagen borta från familjen, krävs att den andre sköter all markservice. Man kan inte sluta tidigare kanske, men man kan planera.

K med lilla E skrev 2016-01-05 12:45:52 följande:

Herregud vilken korkad kommentar. Man kan väl inte börja tidigare på jobbet hur som helst bara för att den andra tycker att det är tråkigt att laga mat?? Behöver mat stå på bordet kl 6 så får väl den som är hemma i tid från jobbet ställa sig och laga? Min man börjar 6 varje morgon eller tidigare och är oftast inte hemma förrän efter 18 på kvällen, jag däremot är hemma halv fem, jag får snällt ställa mig och laga varken jag vill eller inte, eller köpa med färdig mat, det är ju också ett alternativ.

• LaOtona

Förstår dig. Vi lagar mat kanske två gånger under veckan och sen på helgen. Gör alltid så att det blir fler portioner som vi kan äta igen dagen efter eller några dagar efter och dessutom lunch till oss vuxna. Ibland äter vi gröt eller något enkelt på kvällen om vi alla ätit riktigt till lunch.

Det är skönt att laga ytterligare något när man ändå lagar. Man förlorar ingen tid på det egentligen.

Gå med i tråden om vad barnfamiljer äter så får du lite inspiration också.

• GömdaSten

Jag skulle tipsa dig om att tex på helgen när det finns tid över att göra piroger eller pizza som går att frysa in och det är lätt att tina upp när det väl behövs, brukar vara en favorit bland barn.

• DemC

Vi brukar få lunchleverans från lunchfixaren.se till jobb och det händer att det blir mat över så personalen kan få med sig hem. Om ni har en liknande situation på ert jobb kanske ni kan göra en liknande lösning?

Svar på tråden Jag hatar att laga mat, måste barnen äta varje dag?