• Rocket Mania

Jag hatar att laga mat, måste barnen äta varje dag?

Jo, det vet jag ju att dom måste men det fick dig att läsa

Tidigare har jag alltid gillat att laga mat men just nu är jag i en djup svacka och jag bara hatar det. Det känns som det alltid är samma samma och det är bara så dötrist. Jag behöver förnya mig.

Jag behöver med andra ord fylla på förrådet av mat-inspiration och idéer och tänkte att ni säkert har en massa bra tips?!

Jag lider av samma tidsbrist som alla andra och skulle gärna göra ordentliga storkok som jag kan ta fram dagen innan så jag slipper stå vid spisen vareviga kväll. Tyvärr är vår frys ganska liten men en del går ju in.

Så, hit me - vilket är dina bästa middagstips? 

• Svar på tråden Jag hatar att laga mat, måste barnen äta varje dag?
  • HWR

Mitt mattips är inget storkok utan en sak vi använder oss utav - matkasse! Det är verkligen GULD! Vi använder barnkassen och recepten är snabblagade. Man behöver aldrig fundera över middag (eller jo, två dagar eftersom man får mat för 5 dagar).

• Starka

Kockens förberedda matkasse eller investera i en crockpot ner med allt i grytan släng i gång sätt timern och maten är klar när du kommer hem från jobbet

• lövet2

Gör ugnspannkaka, skär i bitar och frys in. Stek upp som det är eller med korv/bacon/fläsk. En livräddare här när sonen måste laga middagen, för han är inte så bra på det. Dessutom tycker alla om det.

• lövet2

Ungarna vill gärna ha hamburgare med bröd. Själv stoppar jag inte riktigt på det. En kompromiss blir att råsteka en panna full med potatis. Tar bara 20 minuter och kan göras på plattan bredvid hamburgarna.

• Rocket Mania
    HWR skrev 2016-01-04 18:01:46 följande:
    Mitt mattips är inget storkok utan en sak vi använder oss utav - matkasse! Det är verkligen GULD! Vi använder barnkassen och recepten är snabblagade. Man behöver aldrig fundera över middag (eller jo, två dagar eftersom man får mat för 5 dagar).
    Starka skrev 2016-01-04 18:11:31 följande:
    Kockens förberedda matkasse eller investera i en crockpot smile1.gif ner med allt i grytan släng i gång sätt timern och maten är klar när du kommer hem från jobbet
    Men här har vi ett problem. Det är ju allt så konstiga maträtter i de där kassarna. Och tänk om man inte är sugen på "dagens" mat?

Vad är en crockpot?
    lövet2 skrev 2016-01-04 18:12:00 följande:
    Gör ugnspannkaka, skär i bitar och frys in. Stek upp som det är eller med korv/bacon/fläsk. En livräddare här när sonen måste laga middagen, för han är inte så bra på det. Dessutom tycker alla om det.
    Barnen äter inte ugnspannkaka :(

• Rocket Mania

Jag tror jag har gjort något fel med mina barn för dom äter inte korv, hamburgare, ugnspannkaka osv

• HWR
    Rocket Mania skrev 2016-01-04 18:14:46 följande:
    Starka skrev 2016-01-04 18:11:31 följande:
    Kockens förberedda matkasse eller investera i en crockpot smile1.gif ner med allt i grytan släng i gång sätt timern och maten är klar när du kommer hem från jobbet
    Men här har vi ett problem. Det är ju allt så konstiga maträtter i de där kassarna. Och tänk om man inte är sugen på "dagens" mat?

Vad är en crockpot?Barnen äter inte ugnspannkaka :(

Har du testet? :) Vi använder oss av mathems matkasse. Idag blev det krämig köttfärsröra med ris och grönsaker...tog lika lång tid som det tar för riset att koka. Imorgon blir det spättafile.
    Ja, är man inte sugen på dagens rätt så sparar man den till en annan dag ;) Allt man får går att frysa (förutom färska grönsaker men de går väl åt till annat ändå)
  • Starka
    Rocket Mania skrev 2016-01-04 18:14:46 följande:

Vad är en crockpot?Barnen äter inte ugnspannkaka :(

Vi hade mat o ro kockens förberedda kasse och där va mest vanlig mat och det som vi inte gillade gick alltid snabbt och enkelt att byta ut eller krydda om. En crockpot är en elektrisk gryta typ en slow cooker den lagar maten långsamt på låg värme. Du kan laga allt från köttgryta till bröd i den finns massa recept på nätet. Fick en i julklapp och jag älskar den så lätt och det blir så gott
  • IsDimma

Bästa storkok som dock kräver frys men du får väl ta till dig något kanske.
    En låda där man slänger ner rester av lök, korv och kött blir pytt i panna till slut när lådan är full. Då är maten dessutom i princip färdig eftersom maten är färdiglagad. Bara att se till att man gör extra potatis dagen innan (fryst potatis är i min mun äckligt). Ner med lite paprika eller vad man nu vill ha i grönsaksväg.

Jag brukar göra flera formar med lasagne när jag ändå håller på. Att göra mycket köttfärssås när man ändå håller på tar inte mycket mer tid än att laga lite. Och koka bechamelsås tar ingen extratid alls.
    I med allt i ugnsformarna. Sen fryser jag den ogjord. Bara att plocka fram dagen innan att tina och sen fixar ugnen resten.

Köttgrytor är också bra att göra mycket av när man ändå håller på. Ska koka länge på spisen eller i ugnen när man gör det men sen är det gjort. Perfekt att ha i frysen att ta fram när man har ont om tid eller inte orkar laga mat. Bara att koka potatis till.

Ugnsstekt falukorv är perfekt att göra mycket av också.

Jag brukar göra lax i ugnen med en sås av créme fraîch och mjukost (oftast kräftost men även annat som smakar bra med fisk går bra), lite dill och citron om man känner för det. Peppar och möjligen liiite salt. På med västerbottenost och in i ugnen tills fisken är klar. Blir lika god i matlåda som när den är lagad.

Sen allra bästa tipsen är att ha färdigriven ost i frysen. Det är perfekt till mycket när man behöver ha ost i maten. Funkar finfint på varma smörgåsar också om man vill. Har också pressad citron och lime frysta i iskuber, bra när man bara vill ha lite i maten.

• IsDimma

Har du lite tid på morgonen eller på kvällen innan kan du förbereda tex kyckling eller kött och sätta in i ugnen på typ 70-100 grader på morgonen när du går till jobbet. Då är maten i stort sett klar när du kommer hem

Svar på tråden Jag hatar att laga mat, måste barnen äta varje dag?