• isolande

Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!

Har en son på snart 3 år som är rätt smal och spinkig. Idag var det -7 grader ute och när vi hämtade honom sa personalen att han frusit på morgonen. Jag tyckte jag pälsat på honom ordentligt eftersom jag vet att han är frusen av sig och han lätt fryser. Men tydligen räcke det inte ändå! Jag blir orolig om det blir kallare hur tusan man ska få honom att hålla värmen.... Dottern hade samma overall i den åldern och frös aldrig, hade sämre mössa osv. Jag känner mig helt rådvill!

Idag hade han:
    Kalsonger
    Tjocka mjukisbyxor
    tunn långärmad bomullströja
    tunnare fleecepolo
    Tjock fristads lurvtröja, ni vet en sån orange med mörkblå kanter.
    bomullsstrumpor
    Polarns skaloverall med fleecefodret i
    Didrikssons varma hjälmmössa med lurv i
    Polarns vinterfodrade tumhandskar
    Kavat varmfodrade vinterstövlar, de i vattentätt skinn, inte några gummistövlar.

Jag fattar inte hur jag ska kunna pälsa på MER kläder?! Då kan han ju inte röra sig? Det enda jag kan komma på är att köpa ullstrumpor, men det är så halkigt på dagis så de vill att man ska ha halkfria strumpor på inomhus. Hur gör man då? Min dotter slog ut framtänderna en gång när hon hade vanliga strumpor på sig och sonen är mycket vildare så jag tvekar....

Hjälp! Hur klär ni era barn vid 5-10 minus? Och hur fasen gör man om det blir ÄNNU kallare?

Han gnäller aldrig när vi är ute med honom skall tilläggas, men det kan ju vara för att vi ofta aktiverar barnen och rör på oss. På dagis är de mest på gården och jag vet inte hur mycket de rör sig där....

• Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!
  • MASolokvist

TS, skaloverall är riktigt bra OM man har rejäla kvalitetskläder under. I lager. Sen är klädsel väldigt klimatberoende. Kustklimat, inland. Här nere vid sydkusten är luften konstant fuktig och blåsten hård.

Barn klädda i galon tycker jag allmänt synd om. Materialet "andas" inte, det vill säga släpper inte UT någon fukt. Svetten ansamlas i de lager barnen har under. Kyler.

• Jenita659

Att tycka synd om barn i didriksons boardman set är väl att överdriva. Bor man i Göteborg med de blöta vintrarna här så krävs galon. Barnen var varma och torra i det fram till jul här. Nu är det -10, och riktig vinteroverall är nödvändigt. Om de är ute 4-5 timmar om dagen minst så krävs varma kläder, inte bara rörelse.

• MASolokvist
    Jenita659 skrev 2016-01-06 19:08:09 följande:

Att tycka synd om barn i didriksons boardman set är väl att överdriva. Bor man i Göteborg med de blöta vintrarna här så krävs galon. Barnen var varma och torra i det fram till jul här. Nu är det -10, och riktig vinteroverall är nödvändigt. Om de är ute 4-5 timmar om dagen minst så krävs varma kläder, inte bara rörelse.

Prova själv att gå klädd i gummidräkt så förstår du vad jag menar med "synd". Det finns andra (moderna) textila material som både "andas" och är vattentäta. Oftast lite dyrare än den produkt du nämnde, men det är värt varenda krona. Tycker jag.
  • Vestra
    MASolokvist skrev 2016-01-06 19:29:32 följande:
    Prova själv att gå klädd i gummidräkt så förstår du vad jag menar med "synd". Det finns andra (moderna) textila material som både "andas" och är vattentäta. Oftast lite dyrare än den produkt du nämnde, men det är värt varenda krona. Tycker jag.
    Håller med. Bra skalkläder och lager på lager. Riktig vinteroverall när det kryper neråt under nollan ungefär. Lite beroende på hur kallt det faktiskt känns. Och hur barnet är.
    Men skalkläder och lager på lager är mycket bättre än alla otäcka galonkläder. Resultatet är ju detsamma oavsett märket liksom. Som att gå inbakad i en plastpåse. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • hellebelle7

Hur tänker man när man klär sitt barn i skaloverall, något som lämpar sig för vanliga vår och höstdagar som inte är för kalla. En vanlig jäkla vinteroverall verkar ju på sin plats när detär vinter?! Särskilt när det är så kallt som det är just nu i Sverige! skitsamma om du hade ett extra lager fleecetröja under skaloverallen. Extra fleece har jag på våren under min VÅRjacka (likt skaljacka) när det blåser extra. Ibland undrar man. Sedan nämner du tjocka mjukisbyxor, alltså jag tror knappast lite tjockare mjukisbyxor värmer din son om du ändå struntar i att ha en vinteroverall. Hade du själv velat gå ut i en vindjacka i minus 10 grader i ett par timmar om du har en extra fleecetröja på dig med?

• MASolokvist
    hellebelle7 skrev 2016-01-06 20:13:27 följande:

Hur tänker man när man klär sitt barn i skaloverall, något som lämpar sig för vanliga vår och höstdagar som inte är för kalla. En vanlig jäkla vinteroverall verkar ju på sin plats när detär vinter?! Särskilt när det är så kallt som det är just nu i Sverige! skitsamma om du hade ett extra lager fleecetröja under skaloverallen. Extra fleece har jag på våren under min VÅRjacka (likt skaljacka) när det blåser extra. Ibland undrar man. Sedan nämner du tjocka mjukisbyxor, alltså jag tror knappast lite tjockare mjukisbyxor värmer din son om du ändå struntar i att ha en vinteroverall. Hade du själv velat gå ut i en vindjacka i minus 10 grader i ett par timmar om du har en extra fleecetröja på dig med?

Skalkläder är inte detsamma som en vindjacka. Vanligtvis är det skalkläder man ser på bättre klädda vinteridrottare, typ skidåkare och annat folk som rör på sig aktivt. Med rätt lager på lager klarar den typen av kläder låga temperaturer bättre än vinteroverallen. Ja, du vet ungefär hur en termos är konstruerad? Lager på lager.

Nåväl. Man kunde tänka sig att den ovan nämnda klädseln skulle täcka behoven hos ett barn - de brukar röra sig rätt så aktivt i de flesta väder - men i TS fall räcker det inte för sonen. Då får man tänka om. Kanske TS skaloverall inte håller högsta standard...?

Att byta ut understället i bomull mot ett i ull är ett förslag. Dessutom finns det varierande grad av kvalitet på det som omnämns i tråden som "fleece".

Att kolla mängden ull på mössor är alltid en bra sak. Skulle aldrig nöja mig med mindre än 50% ull i en mössa! Det hittar man sällan hos de vanliga klädkedjorna (HM, KappAhl, Lindex).

Jag har provat flera ledande märken sedan första barnet var litet (2000). Reima håller hög standard, är prisvärt och återbrukbart på grund av enormt god kvalitet! Det är ett märke jag gärna rekommenderar!
  • pigglet

Angående hur många olika uppsättningar som behövs, så tycker jag att just ull klarar sig enormt länge utan tvätt. Tänk på de där ullinläggen man hade när man ammade tex, trots att allt annat man kom i kontakt med stank av surmjölk så klarade sig ullinläggen!

Så det är liksom fläckarna man vill komma åt, så inte kläderna ser så söliga ut. Där tycker jag att rådet att dra en t-shirt över var bra. Då kan man bara byta t-shirten varje dag. Även om det är varmt på förskolan så blir det säkert svalare att springa runt i underställ och t-shirt, än att ha tjocka mjukisbyxorna.

• Milleman
    Jenita659 skrev 2016-01-06 19:08:09 följande:

Krävs och krävs. Vi bor i Göteborg och det enda vi äger i galon är tumvantar att sätta utanpå stickade vantar vid regn. För övrigt har han Helly Hansen goretex seglarställ som håller honom torr. Skulle han ha galon skulle han svettas han så han inte vill leka.
    Vi har hängt ett galonställ på förskolan men det är mest för att de aldrig går ut vid regn och vi inte vill köpa dubbelt av dyra kläder där det ena setet förblir oanvänt. Men vill ju inte att han är utan kläder där heller om under skulle ske :D
  • isolande

Kan ge er uppdatering om min sons numera frysfria liv. Understället från Reima och den helt fantastiska vinteroverallen från samma märke som vi hämtade i helgen verkar göra susen. Var ute en bra stund i pulkabacken igår och han var varm om händer och fötter även om han satt still i pulkan en stund på väg hem.

Från och med nu är det Reima som gäller! Vilken superkvalitet det verkar vara på de grejerna Glad

• Trippelmamma76

Så härligt att höra!

isolande skrev 2016-01-11 15:16:17 följande:

Kan ge er uppdatering om min sons numera frysfria liv. Understället från Reima och den helt fantastiska vinteroverallen från samma märke som vi hämtade i helgen verkar göra susen. Var ute en bra stund i pulkabacken igår och han var varm om händer och fötter även om han satt still i pulkan en stund på väg hem.

Från och med nu är det Reima som gäller! Vilken superkvalitet det verkar vara på de grejerna

• Tuss 1
    isolande skrev 2016-01-11 15:16:17 följande:

Från och med nu är det Reima som gäller! Vilken superkvalitet det verkar vara på de grejerna

Toppen! Då kan han vara ute igen.
Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!