• enkelfraga

Sälja egengjorda leksaker

Får man sälja egengjorda skallror & bitringar? Måste de uppfylla några slags krav? Har sett någonstans där de gör egna men du får själv sätta ihop den pga av någon lag eller något annars som måste uppfyllas men minns ej vad.

• Svar på tråden Sälja egengjorda leksaker
  • viseversa

Ja dom måste ju vara säkra. Inga små ringar eller kulor som kan lossna och fastna i halsen. Inga kulor målade med färg som är giftig eller färgar av sig. Eller är av plast med gifter i. Det måsta vara så starkt att man kan dra och slita i det hur mycket som helst utan att dom går sönder. Inte heller saker barnet kan trä runt halsen och fastna i eller med långa snören som kan orsaka kvävning. Det är mycket att tänka på vad gäller leksaker för små barn och vilka säkerhetskrav dom ska uppfylla.

• viseversa

Kan säga att jag hade INTE köpt hemgjorda leksaker till mina barn i alla fall. Jag måste veta med säkerhet att dom inte kan vara farliga och det kan man kanske inte veta när
    dom är gjorda av en privatperson.

• BCH52

Det ska uppfylla det allmänna produktsäkerhetsdirektivet sedan ska just leksaker vara CE-märkta.

• Ruter
    viseversa skrev 2016-01-05 12:04:51 följande:

Kan säga att jag hade INTE köpt hemgjorda leksaker till mina barn i alla fall. Jag måste veta med säkerhet att dom inte kan vara farliga och det kan man kanske inte veta när

dom är gjorda av en privatperson.

Kan kan säga att jag skulle mycket väl tänka mig att köpa egengjorda leksaker då vi tidigare köpte en bitleksak på en stor leksakskedja till våran då tremånaders. Såg ut som en triangel med en massa ringar som satt fast som man skulle bita på. Ringarna hadde en diametet på 5-10 cm och va ca 8st. Efter en vecka när jag gick ut i rummet för att hämta nåt i ett annat rum och kom tillbaka hade han lyckats haft av triangeln och satt med alla ringarna i handen och va påväg att stoppa in en i munnen.. Svaret vi fick från butiken va bara att sådär ska det inte gå att göra. Så bara för att de är tillverkat av välkända märken så betyder det inte att säkerheten är bättre.
  • enkelt

Ja, jag förstår såklart det där med säkerheten och gifter osv. Det jag använt är obehandlat trä, silikonkulor. Givetvis är allt giftfritt, BPA-fria, salivbeständig osv. Inga smådelar, såklart inga snöre osv så att barnet kan trä det runt hals osv. Och jag har knutit snöret tre gånger, eldat på det och dragit hårt för att verkligen kolla så det håller så kulorna/ringarna inte kan lossna.

• viseversa
    Ruter skrev 2016-01-05 12:56:22 följande:
    Kan kan säga att jag skulle mycket väl tänka mig att köpa egengjorda leksaker då vi tidigare köpte en bitleksak på en stor leksakskedja till våran då tremånaders. Såg ut som en triangel med en massa ringar som satt fast som man skulle bita på. Ringarna hadde en diametet på 5-10 cm och va ca 8st. Efter en vecka när jag gick ut i rummet för att hämta nåt i ett annat rum och kom tillbaka hade han lyckats haft av triangeln och satt med alla ringarna i handen och va påväg att stoppa in en i munnen.. Svaret vi fick från butiken va bara att sådär ska det inte gå att göra. Så bara för att de är tillverkat av välkända märken så betyder det inte att säkerheten är bättre.
    Har jag sagt det? Dock är det kanske mindre risk att en leksak från brio går sönder och kväver ett barn än en leksak från ens granne Britt som har det som extraintresse.
  • BCH52
    Ruter skrev 2016-01-05 12:56:22 följande:

Det är ju så då konstigt det är. CE-märkningen är ett krav försatt få sälja leksaker inom EU. Om man har den och fått egenkontrollprogrammet godkänd av det egna landets myndigheter så är det ok att sälja. Om den då orsakar skada då är det en olycka och olyckor kan ju hända. Om leksaken inte är CE-märkt och orsakar skada så är det importören eller tillverkaren som får stå för skadan. Och i och med att man inte får saluföra icke CE-märkta leksaker inom EU så har man brutit mot nationell lag och får betala böter.

Regelverket kan ibland få rätt konstiga effekter alldeles som i det här fallet. Men det är det som gäller. Nu säljs det ju rätt ofta leksaker som inte är CE-märkta också, kolla bara i närmsta torgstånd eller marknad.

Nu kan ju TS i och för sig ansöka om CE-märkning. Jag har för mig att man tar kontakt med Marknadskontrollrådet.

Ja personligen skulle nog hellre köpa av TS som själv tillverkar och kontrollerar varje produkt än av importören xx som impoterat från land y med en för mig okänd nivå när det gäller korruption.
  • enkelfraga1

Så måste bitringen vara CE-märkt? Har sett bsådant säljas på tex Facebook och instagram av privatpersoner

Svar på tråden Sälja egengjorda leksaker