Vad ska jag ta mig till? Vet fortfarande inte om jag vill ha barn!
Hej!
Jag vet att jag inte är ensam om att ha detta problem men lik förbannat är det otroligt jobbigt och tärande. Det handlar om att jag inte vet om jag vill ha barn eller inte samtidigt som min sambo verkligen vill ha det.
Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år och vi funkar bra ihop. Det är inte världens mest passionerade förhållande och det har vid ett par tillfällen varit nära att vi brutit och gått skilda vägar. Dock har vi stannat kvar hos varandra och trivs idag bra ihop, och jag har väldigt svårt att tänka mig ett liv utan henne. Grejen är att min sambo jättegärna vill ha barn och den senaste tiden har detta blivit allt mer tydligt då hon tagit upp det oftare och oftare. Jag tycker detta är ett otroligt jobbigt ämne då jag är väldigt osäker, och lyckas allt som oftast undvika det. Hon vet att jag tvekar, det har jag varit tydlig med. Hon har också varit tydlig med att om jag inte vill skaffa barn så kommer vi inte kunna fortsätta vara tillsammans, och jag förstår henne fullständigt. Även om hon skulle stanna kvar skulle det inte funka för jag vill inte vara orsaken till att hon inte får uppleva sin djupaste önskan att få en riktig familj.
Så, om jag bestämmer mig för att inte skaffa barn innebär det att vårt förhållande går i kras med allt var det innebär, och det är en svindlande tanke eftersom vi varit tillsammans så länge. Vi har växt ihop på alla sätt - gemensamma vänner, våra föräldrar är jättenära vänner, lägenhet, husdjur osv osv. Hon är en väldigt bra tjej på alla sätt och förstående och tålmodig då jag i perioder mår väldigt dåligt på grund av depressioner och liknande, och jag vill inte mista henne. Samtidigt - ska man verkligen skaffa barn om det inte känns rätt och om man tvekar så mycket som jag gör? Vid något tillfälle när vi hade sex sprack kondomen och jag fick extrem panik över situationen... Nu blev hon så klart inte gravid, men just min reaktion vid det tillfället gör ju så klart att jag tvekar ännu mer nu än innan.
Vad ska jag göra? Alla säger att jag skulle bli en jättebra pappa och det är en hel del trots allt som lockar med att bli det. Samtidigt vet jag inte om jag vill ge upp min frihet, om jag klarar av att ta hand om ett barn med tanke på mina återkommande depressioner, om jag pallar med sömnlösa nätter (de perioder jag har problem att sova mår jag som sämst) osv. Samtidigt går tiden och jag är snart 36 år och min sambo 31. Jag tänker också på mina föräldrar, ska jag låta dom bli utan barnbarn? Jag har en äldre bror som inte kan få barn så allt hänger på mig när det kommer till den biten och det gör mig otroligt ledsen att beröva mina kära föräldrar detta.
Jag får panik över denna situation, och vet verkligen inte vad jag ska göra. Mina vänner säger att jag ska "köra på" och strunta i mina rädslor, men kan man verkligen chansa på en sån här sak? Snälla, hjälp mig hur jag ska resonera... Jag orkar snart inte detta mer. :(
Mvh