• Pipam

Fler 90-talister som gör IVF 2016?

Hej på er!

Funderar om det är fler "unga" människor här inne som är på gång med IVF? Jag är född -90 och nyss fyllt 25 år. Vi har försökt till och från i 6 år, jag fick när Jag var 19 år reda på att jag har PCO så vi började direkt. Emellan försöken har jag haft p-piller.

Sista rundan nu började vi försöka i Juni 2014, alltså 1,5 år aktivt. Jag har under tiden provat enkel, dubbel och trippelkur med pergotime och letrozole utan verkan.

Vi har parallellt gjort utredning som konstaterade att min man hade bra simmare och att det är min uteblivna ÄL som ställer till det.

Nästa cykel börjar vi vårt första IVF försök. Några fler under 30 här som också är pågång?

Känns äntligen som man börjar bli tagen på allvar men fortfarande får man ju kommentarer "ni är ju så unga".....

Nu hoppas vi på pluss 2016!!!

• Svar på tråden Fler 90-talister som gör IVF 2016?
  • BusigaSyrran

Glömde ju skriva att hon rekommenderar det även om man har illamående eller andra besvär under graviditeten med :)

• ivf februari
    Silmation skrev 2016-06-18 09:30:10 följande:

Insättning idag om allt går vägen????????????????????????

Lycka till
  • BusigaSyrran

Håller tummarna :)

------------------------------

Fick hem ivf papprena igår om mötet vi bokade och hon sa inget om att det kostade. 1.200:- för att vi ska visa våra journaler och prata lite. Sen ytterligare 59.000 för tre ivf försök. Nej dåligt att hon ej sa något om att mötet kostade.

Velar om man ska åka utomlands och prova på ivf där istället i höst. Ta några försök på akupunkturen och hoppas att det hjälper.
  • angiiee

Vilken klinik går du till?

BusigaSyrran skrev 2016-06-18 19:57:10 följande:

Fick hem ivf papprena igår om mötet vi bokade och hon sa inget om att det kostade. 1.200:- för att vi ska visa våra journaler och prata lite. Sen ytterligare 59.000 för tre ivf försök. Nej dåligt att hon ej sa något om att mötet kostade.

Velar om man ska åka utomlands och prova på ivf där istället i höst. Ta några försök på akupunkturen och hoppas att det hjälper.

• angiiee

Lycka till ! :)

• BusigaSyrran
    angiiee skrev 2016-06-18 20:48:06 följande:

Vilken klinik går du till?

Jag ringde Nordic ivf men vi velar på att åka på deras möte pga den kostnaden när vi inte riktigt är 100 på om kvinnokliniken har tagit alla tester.

Jag är sugen på att åka till Tjeckien istället.

Är det någon utav er som vet om AMH testet om det står något annat på pappret? Gjort hormon prover o E2 va tydligen Östradiol, letar efter testerna för att kolla upp om vi har alla tester om vi ska göra ivf utomlands istället.
  • HusMusen

Hej, hoppar in hör också =)

Jag och min sambo har försökt i ca 2 är och har på utredning i april-maj där det framkom att han hade för få simmare och att det inte kommer fungera utan ivf. Så vi ska tillbaka i höst för nytt spermaprov så får vi också se om blodproverna visade några avvikelser.

Jag är 25 och han är 30 och bor i Göteborg. Gjorde vår utredning på nordic ivf/kvinnokliniken.

Är det någon som vet hur mycket rökning kan påverka spermierna? Vi har båda 2 varit rökare i många år med slutade i vintras. Efter beskedet började min sambo dock med rökningen igen vilket sårar mig väldigt mycket.. Jag har inte börjat igen.

Jag hoppas verkligen att alla lyckas med sina ivfer ?

• angiiee
    BusigaSyrran skrev 2016-06-18 23:33:14 följande:
    Jag ringde Nordic ivf men vi velar på att åka på deras möte pga den kostnaden när vi inte riktigt är 100 på om kvinnokliniken har tagit alla tester.

Jag är sugen på att åka till Tjeckien istället.

Är det någon utav er som vet om AMH testet om det står något annat på pappret? Gjort hormon prover o E2 va tydligen Östradiol, letar efter testerna för att kolla upp om vi har alla tester om vi ska göra ivf utomlands istället.
    Jaha, ja det var dyrt för bara undersökningen.
    Vad kostar det i Tjeckien?

Jag har ingen aning om amh testet. 
  • BusigaSyrran
    HusMusen skrev 2016-06-19 00:44:51 följande:

Hej, hoppar in hör också =)

Jag och min sambo har försökt i ca 2 är och har på utredning i april-maj där det framkom att han hade för få simmare och att det inte kommer fungera utan ivf. Så vi ska tillbaka i höst för nytt spermaprov så får vi också se om blodproverna visade några avvikelser.

Jag är 25 och han är 30 och bor i Göteborg. Gjorde vår utredning på nordic ivf/kvinnokliniken.

Är det någon som vet hur mycket rökning kan påverka spermierna? Vi har båda 2 varit rökare i många år med slutade i vintras. Efter beskedet började min sambo dock med rökningen igen vilket sårar mig väldigt mycket.. Jag har inte börjat igen.

Jag hoppas verkligen att alla lyckas med sina ivfer ?

Är ju inte att rekommendera att röka när vi försöker.

Prata med honom och se om han kan sluta nu när ni vill göra ivf. Han borde ju ha öppnat ögonen lite mer om han inte har så bra simmare. Hoppas att han kan ta en paus och ev sluta igen.

Jag hoppas med att alla lyckas med sina ivf.

Själv är jag orolig över det och vill ta en utländsk klinik som tydligen har bättre resultat än de svenska.

Man kan även få donerade ägg där om det är så, det funderar jag på om det ej vill ta sig med mina ägg.
  • Silmation
    BusigaSyrran skrev 2016-06-18 19:57:10 följande:

Tack??
  • HusMusen
    BusigaSyrran skrev 2016-06-20 18:07:37 följande:

Är ju inte att rekommendera att röka när vi försöker.

Prata med honom och se om han kan sluta nu när ni vill göra ivf. Han borde ju ha öppnat ögonen lite mer om han inte har så bra simmare. Hoppas att han kan ta en paus och ev sluta igen.

Jag hoppas med att alla lyckas med sina ivf.

Själv är jag orolig över det och vill ta en utländsk klinik som tydligen har bättre resultat än de svenska.

Man kan även få donerade ägg där om det är så, det funderar jag på om det ej vill ta sig med mina ägg.

Han säger att han kommer sluta nu så småningom och att det tyvärr är hans sätt att hantera det just nu så får lita på det ett tag.

Är det stor skillnad att göra ivf utomlands? Jag har hört att det i slutändan kan bli lika dyrt som i Sverige med tanke på medicinen.

Jag förstår att du är orolig. Det har varit och är en känslomässig karusell här hemma också.

Vi gjorde vår utredning på kvinnokliniken som är systerbolag med nordic ivf och är rätt nöjda hittills. Överväger att bekosta ivf själva istället för att söka landstingsfinansierat via Sahlgrenska. Så går det lite fortare iaf.
  • varkamptillettplus

Jag är snart 25år gammal (alltså född 1991)

Igår var vi på fjärde besöket och det blev precis som jag trodde, ivf.

Vi var där kl 8 för maken skulle lämna nytt spermaprov och då passade jag på att lämna nytt sköldkörtelprov.

Vi hade besöket kl 10 och då fick vi träffa en läkare och hon sa att makens spermaprov var lite sämre än förra gången så de blir ivf. Hon frågade när jag skulle ha mens m.m så när jag får mens påbörjar vi ivf 

så vi har fått massa papper m.m. Jag fick provsticka mig. Är helt paff att vi kunde börja på en gång, känns helt ok. Jag ska ha min mens någon gång mellan 26-31 augusti och då ska vi köra igång med ivf.. 

• Yonnahanna

Hej allihopa!!

NU är det äntligen vår tur!! Klar med utredning, klar med Pergotime, klar med kvinnokliniken. Remissen skickad, mottagen och signerad av doktorn på IVF-kliniken i Falun.

6 september ska vi på 2 timmars möte, för att lämna blodprover, vul, hälsoundersökning och sedan diskutera och bestämma vilket program vi ska köra på.

Äntligen!!! :)

Svar på tråden Fler 90-talister som gör IVF 2016?