• jessica1990

hjälp med att skydda sgi efter 1 år

Jag vill bara fråga någon som har koll så att jag inte gör något fel. I maj blir min dotter 1 år och jag har hittills tagit ut 5 dagar FP i veckan. Tidigare jobbade jag 80 % och jag kommer gå tillbaka till det i höst. Jag har förstått att jag måste ta ut 5 sjukpenning dagar from maj, men när jag börjar jobba igen behöver jag då ta ut 1 dag i veckan extra för att skydda min SGI, trots att jag aldrig har eller ska jobba heltid? Isåfall hur tar jag ut om jag jobbar jobbar tex 3 dagar ena veckan och 6 dagar andra veckan?

• Svar på tråden hjälp med att skydda sgi efter 1 år
  • Alexi

Knepiga regler men så här står det i FKs vägledning om SGI:

För att kunna anses vara ledig i oavbruten följd från förvärvsarbete för vård av barn som fyllt ett år bör en försäkrad som är
    • helt ledig från förvärvsarbete ta ut totalt minst fem föräldrapenningdagar
    per kalendervecka
    • delvis ledig från förvärvsarbete ta ut ett proportionellt färre antal
    föräldrapenningdagar än den som är helt ledig från förvärvsarbete
    enligt 1.
    Bedömningen av om uttaget enligt andra stycket 2 motsvarar minskningen i arbetstid bör göras i förhållande till den arbetstid som ligger till grund för den sjukpenninggrundande inkomst som gällde före arbetstidsminskningen.
    Bedömningen av om uttaget enligt andra stycket 1 och 2 motsvarar minskningen i arbetstid bör göras antingen dag för dag eller över en period av en kalendervecka. När arbetstiden per kalendervecka varierar bör bedömningen i stället göras utifrån den längre schemalagda arbetstidscykel som den försäkrade har vid uttagstillfället.

S 189:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning_2004_05.pdf
  • pigglet

Har du tidigare jobbat 80%, så är din SGI på den lönen. När du börjar jobba igen, och jobbar samma som tidigare (dvs i ditt fall 80%) så har du ju din vanliga lön. Du behöver alltså inte ta någon fp.

Eller missförstod jag?

• mammalovis

Vill du skydda din föräldrapenninggrundade inkomst så ska det ju motsvara 5 arbetsdagar/heltid per vecka.

När jag arbetade 80% på regelbunden basis tog jag ut 1 dag per vecka. När jag arbetade inom vården fyllde jag upp till heltid. Om jag fattade dem på fk rätt måste man fylla ut till 5 heldagar, så även om du skulle arbeta 4-dagarsvecka måste du fylla upp med en dag, fattade jag det som. Enklast är ju att ta lägstanivådagarna som annars kanske inte används.

Men ring och kolla med dem så det blir rätt.

Svar på tråden hjälp med att skydda sgi efter 1 år