• tilde72

Löss och dottern ska sova över...

Vi har planerat att åka bort och dottern ska sova över hos sin kusin.
    Nu har vi fått reda på att kusiner har fått löss och jag tycker det verkar så hemskt!

Ni som vet mera än vad jag vet om lössen så vill jag höra om vi verkligen vågar riskera något? Om de inte sover tillsammans är väl de främsta och förstås inte byter mössor inte är nära varandra med huvudena osv...

• Svar på tråden Löss och dottern ska sova över...
  • Drottningen70

Själv skulle jag nog avboka övernattningen...

• Drottningen70

Själv skulle jag nog avboka övernattningen...

• vindruvan

Löss "smittar" ju via kontakt med huvuden, flygande hår som lössen kan hoppa på för att komma till en annan person, delar kudde/hårborste kanske också. Att det sprids via mössor fick jag höra var en myt men jag hade ändå inte uppmuntrat mössbyte.
    Ta reda på ifall kusinen blivit behandlad ordentligt, sen avgör ju ni hur nu vill göra. Det är inte hela världen att få löss men självklart är det inte trevligt/roligt att ha det och försöka bli av med det.

Om det blir övernattning så se till att dom har håret ordentligt uppsatt med t.ex. bra flätor så det inte håret flyger runt, då minskar man ju i alla fall risken lite grann.
    Under lus-perioder har min dotter alltid fläta i skolan, köpte också en anti-spray på Apoteket som jag sprayade i håret innan flätning och även lite efter flätningen var gjord.

Lycka till!

• NKmamma
    vindruvan skrev 2016-01-06 00:21:34 följande:

Under lus-perioder har min dotter alltid fläta i skolan, köpte också en anti-spray på Apoteket som jag sprayade i håret innan flätning och även lite efter flätningen var gjord.

Lycka till! smile1.gif

Sprayen heter Prevent. Den är väldigt bra.
    Det gäller att kusinens föräldrar trots behandling kammar igenom håret iaf morgon och kväll.
  • tilde72
    Snövits skrev 2016-01-06 00:24:10 följande:

När ska dottern sova över? Till helgen? Då är lössen döda.....

Kusinen märkte det för 1 dag sedan och nu på fredag är det planerat. De körde igång direkt med någon behandling.
  • vindruvan
    NKmamma skrev 2016-01-06 00:26:59 följande:

Sprayen heter Prevent. Den är väldigt bra.
    Det gäller att kusinens föräldrar trots behandling kammar igenom håret iaf morgon och kväll.

Tack så hette den ja :D

Ja och inte bara tvättar en gång och sen tror att allt är bra, dottern fick löss 4 ggr under första terminen i fsk-klass och innan dess hade vi aldrig varit med om det. Men det berodde på att det alltid var någon/några som inte tittade igenom/behandlade sina barn ordentligt. Hon var lusfri ett tag och sen kom det tillbaka, efter det fick jag tips om den sprayen. :)

• Långbenopluto
    tilde72 skrev 2016-01-06 00:29:16 följande:
    Kusinen märkte det för 1 dag sedan och nu på fredag är det planerat. De körde igång direkt med någon behandling.
    Men dåså! Då är det ingen fara!
  • Alexi

Äsch, tycker inte alls löss var så farligt. Dottern har haft det för första gången i höstas och fick det sen en gång till. Det är trist och meckigt att kamma och tvätta men i övrigt var det ingen stor grej.

• Erizajo
    Snövits skrev 2016-01-06 00:39:35 följande:
    Men dåså! Då är det ingen fara!
    Håller med. De har dött för länge sedan på fredag!
  • Butterscotch
    Erizajo skrev 2016-01-06 09:43:19 följande:
    Håller med. De har dött för länge sedan på fredag!
    Är inte det en sanning med modifikation? Eller det beror förstås på vilket lusmedel man använder, men de flesta medlen dödar ju bara levande löss och då finns det en liten risk att några ägg hinner kläckas tills på fredag.
  • HWR

Om de har behandlat med lusmedel och även luskammat håret så är både löss och ägg borta tills på fredag

• Anonym (Blä)
    Alexi skrev 2016-01-06 08:51:23 följande:

Äsch, tycker inte alls löss var så farligt. Dottern har haft det för första gången i höstas och fick det sen en gång till. Det är trist och meckigt att kamma och tvätta men i övrigt var det ingen stor grej.

Tur för er då, vissa har löss i flera år pga att de smittas om hela tiden eller inte lyckas bli av med dom.
Svar på tråden Löss och dottern ska sova över...