• Anonym (Märkligt sätt)

Mamma med udda uppfostran på leos lekland

Var på Leos lekland i Uppsala idag. Hamnade i skottlinjen för en modern mamma, en kvinna av sin tid.

Hon blev nämligen skogstokig över att jag vänligt berättade för hennes lilla dotter, uppskattningsvis i treårsåldern, att man får vänta på sin tur i de olika attraktionerna. Min son, som är strängt uppfostrad att alltid följa regler och säkerhetsföreskrifter och som dessutom oftast gör det, ville gärna ha åkredskapet efter flickan. Efter att ha blivit trängd i kön blev det således äntligen hans tur att åka.

Det var då mamman klev in och argumenterade åt sin avkomma. Hon påstod att reglerna, som skriftligen lyder ett åk per barn, inte gällde hennes dotter. Faktum var att de minsann inte gällde små barn alls! Mitt svar blev helt kort "Naturligtvis gäller reglerna även små barn". Då drog mamman lekredskapet ur handen på mig. Hennes dotter ville ju leka och då skulle hon ju göra det, före alla andra i kön! Mamman berättar dessutom att "alla andra" bryter reglerna så därför borde jag bara hålla käften. Jag förutsätter att detta arrangemang kan appliceras på mammans eget beteende. Kör hon mot rött för att någon annan gör det? Är "alla andra gör det" ett hållbart argument för att själv fela? Men såklart, det måste jag väl ändå ha överseende med, att man inte kan kräva av småbarn att de ska följa regler?

Självklart har jag förståelse för att man inte kan kräva av småbarn att de ska förstå kösystem, turtagning, hänsyn och respekt redan på BB. Det är därför de har föräldrar och andra vuxna runt omkring sig som visar, förklarar och utforskar med barnet hur samhället fungerar. Vi vet sedan tidigare katastrofala ledningar att anarki samt "sköt dig själv och skit i andra" är extremt dåliga strategier i barnuppfostran. Dessutom är jag lärare och möter dagligen både barn som fått känsla för moral med sig hemifrån och de som inte fått det. Har därför en relativt bred erfarenhet i ämnet, för att inte tala om den jag i chockat tillstånd samlat in på diverse barnrika platser. Skulle mina barn bete sig ens hälften så illa som är min gräns för vad som är acceptabelt tar jag tacksamt emot andra vuxnas ögon och tillrättavisningar där jag inte hänger med att se allt. Jag väljer att vilja mina barns bästa uppfostran - inte att gå över lik för att försvara deras fel och brister. De får vackert stå för sina misstag, göra om, göra rätt och be om ursäkt. Spännande nog så har jag tillräcklig insikt i att mina ungar oftast beter sig exemplariskt men att de även kan vara ena jävla skitungar även om det inte märks så ofta. De har nämligen fått med sig en inre moralisk kompass som inte består av att jag skyddar dem från allt ont. Snarare att jag diskuterar deras (och mitt) beteende med dem regelbundet.

Barn förtjänar vänliga tillrättavisningar och ständigt möjligheten att göra rätt. Lär man sitt barn att dennes behov är viktigare än alla andras lär man också sitt barn att bli en egocentrisk, osäker och krävande person. Man berövar barnet möjligheter att utveckla ett rättvisetänk och ett sunt förnuft och skänker istället barnet en rejäl portion fördömande. Vad vill vi ha, barn som frivilligt ställer sig i köer för att det är befäst i dem att göra detta eller föredrar vi barn som suckandes offrar sig för ordningens skull? Inre eller yttre motivation?

Nu är det kväll och jag funderar fortfarande på hur denna lilla flickas framtid ser ut när mamma inför hennes öron säger i klartext att hon får gå före i kön. För att hon är hennes dotter. För att hon är liten. För att hon är bättre än de andra barnen. För att mamma snappar tillbaka lekredskap från den dumma tanten. Sedan kom personangreppen haglandes från henne när det inte gick att försvara det grisiga sättet längre. (Regler är väl antagligen mest en rekommendation och till för att brytas, det är ett fritt land och så vidare.) Jag antar att hon var ett barn av sin tid; mig, mitt och mina - för helvete!

Hur man kan stå framför en skylt med leklandets egna regler och medvetet bryta den tillsammans med sitt barn? Och dessutom deklarera muntligen inför sin dotter att det är det man gör? Lära ut att det inte spelar någon roll. Fuck hänsyn. Fuck respekt. Fuck acceptera personalens tillsägelser.

Jag funderar på hur flickan kommer agera när hon blir äldre. När alla andra klottrar. När alla andra mobbar. När alla andra slår ner folk på krogen. Kommer hon sitta i tingsrätten med mamman bakom sig? Vad kommer mamman säga? Att alla andra mördar så då är det okej med lite enklare dråp då? Kommer flickans självkänsla tåla att leva i en värld där den som ska föreställa vara den bästa förebilden medvetet låter henne avreagera sig på andra människor?

Detta handlar inte om något fjantigt lekredskap på ett lekland. Det handlar om barnen. Moralen och framtiden. Den ser mörk ut ibland. Körkort på att få skaffa barn kanske inte vore en så dum idé. Och jag borde definitivt gå en kurs i hur man står på sig.

• Svar på tråden Mamma med udda uppfostran på leos lekland
  • Anonym (Linn)

Mord och tingsrätt? Sitta och "fundera över flickans framtid hela kvällen", snacka om att dra på stora växlar.

• Anonym (oboy)

Ja, det kanske inte var ett så bra agerande av den andra mamman.

MEN; överreagerar du inte lite väl mycket angående barnets framtid?

Känns lite som om argumentet i vår BRF om att de inte ville att barnen skulle rita med gatkritor för att det var risk för att de skulle bli klottrare i framtiden.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Eh) skrev 2016-01-08 11:35:19 följande:

Du drar det lite väl långt kan jag tycka. Hon kanske hade en sjukt dålig dag. Att babbla på om mord och tingsrätt är patetiskt. Mina föräldrar har inte varit stenhårda med regler och jag är ett exemplariskt barn med högsta betyg i allt o.s.v.

Vissa regler är bara fel och de får man bryta. Paragrafrytteri leder inte utvecklingen framåt, som du förhoppningsvis förstår.

Vissa regler är bara fel och de får man bryta?
    Jag antar att det är du som bestämmer vilka regler som är fel, eller hur? :)

Jag bestämmer att regeln att man ska betala i affärer är dum, därför har jag slutat med det. Bra konstigt resonemang.

• Anonym (...)
    Anonym (yada) skrev 2016-01-08 01:23:21 följande:

Yada yada. Du verkar vara en sån som blir helt förbittrad över varje liten petitess du blir utsatt för. Jag menar, vem skulle orka skriva en uppsats på fl bara för att man hamnat i en liten konflikt med en tre (!!) år gammal flicka?? Vad lär du ditt barn ts? Inte är det att ta saker och ting med jämnmod i alla fall. I värsta fall lär du honom att hetsa. Inge bra i relationer.

Den som läser innantill ser att TS upprördhet, om än med fler ord än dina, inte gällde treåringen - som man inte kan förvänta sig förstår turordningsregler automatiskt - utan en förälder som protesterar vilt och högljutt när någon annan helt vänligt förklarar dem för barnet. Konflikten var det för övrigt - om man utgår från TS text som är vad vi har - den andra mamman som stod för. Det var också hon som inte klarade att låta sin treåring ta infon om kösystem "med jämnmod".
  • Anonym (Agreta)

Jag håller helt med dig TS!

Lite vanligt hyfs och sunt förnuft kommer man långt med. 

• Anonym (keke)

Jag har inte läst hela texten - håller med de som upplever att det drogs på lite stora växlar. Men givetvis är det dåligt av föräldern att inte följa reglerna och att inte lära barnet att det finns turordning så att andra barn får komma fram.

Jag förstår ändå TS oro om vart vi är på väg. En gång när jag var på husvisning (nybygge, öppet hus hos utställaren, dvs demo varav en del var utställarens kontor/mötesplats för bokade besök) så stod det klart och tydligt vid entrén till huset "vänligen ta av er skorna". Alla gjorde det utom en mamma och en sjuåring (?). Mamman sa rätt högt till barnet "Nä, ta av oss skorna tycker jag inte att vi ska göra", alltså att det var fritt fram att helt sonika skita i instruktioner och regler och göra som man själv finner bäst. Stackars barn - det kommer att bli helt missanpassat.

• DeLo

Hjälpte två av mina syskonbarn åka linbana en gång. Båda två vill att det är deras tur nu och då och vill egentligen inte vänta på någon annan men de är uppfostrade att vänta på sin tur ändå. Var en unge som trängde sig före och det protesterade jag väldigt mycket emot. Till slut insåg även de ungarna att man ställer sig i kön. För allas trevnad. 

Fattar inte varför det är svårt att lära sina barn att vänta på sin tur. Hur en kö fungerar.

• Anonym (M2)

Att ha synpunkter på okända människors sätt att uppfostra sina barn, är känsligt;ja. Vad hade du förväntat dig?

• Anonym (Väljdinastrider)

inte läst hela men om det nu är som så att ts tagit däcket från treåringen få hade jag också reagerat på ett otrevligt sätt mitt barn har autism och jag vet vilket obehag det hade skapat dör honom om en okänd vuxen gjort så. Varför inte bara på ett trevligt sätt såga ex ?oj nu missade du nog visst oss här vi stod i kö? så löser man det på ett moget och mer lättvind sätt! Enda gången jag skulle säga åt eller ta något ur handen på ett annat barn är om den år på väg att göra illa mitt barn 

• Anonym (....)
    Anonym (Väljdinastrider) skrev 2023-03-13 22:00:29 följande:

inte läst hela men om det nu är som så att ts tagit däcket från treåringen få hade jag också reagerat på ett otrevligt sätt mitt barn har autism och jag vet vilket obehag det hade skapat dör honom om en okänd vuxen gjort så. Varför inte bara på ett trevligt sätt såga ex ?oj nu missade du nog visst oss här vi stod i kö? så löser man det på ett moget och mer lättvind sätt! Enda gången jag skulle säga åt eller ta något ur handen på ett annat barn är om den år på väg att göra illa mitt barn 

Tråden är 7 år gammal.... 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (oj) skrev 2016-01-07 12:21:43 följande:
    Jag fick samma känsla som dig. Att det finns en annan story under den omständliga retoriken. 

Får också dåliga vibbar av att TS beskriver sig som lärare. Lärare som föräldrar brukar vara de mest omständliga att hamna i klinch med. 
    Av ditt inlägg kan man utläsa att du väldigt ofta hamnar i konflikt med andra människor och har stor erfarenhet av det. Så stor att du har statistik på hur jobbiga olika yrkesgrupper är att hamna i konflikt med.

Har du du frågat dig hur det kommer sig?
  • Marie7

Håller med dig till fullo! 
    Stackars barn. Troligen går hon på förskola, som de flesta barn i Sverige, och får öva turtagning, lekkoder etc. Hade det varit jag som blev attackerad på det sättet hade jag blivit skogstokig. Tur det inte var jag.

• Tom Araya
    Anonym (Linn) skrev 2016-01-08 11:51:45 följande:

Mord och tingsrätt? Sitta och "fundera över flickans framtid hela kvällen", snacka om att dra på stora växlar.

Rimligt, om man tänker lite längre än näsan räcker.
    Som vuxen, särskilt föräldrar är man barnens förebild.
Svar på tråden Mamma med udda uppfostran på leos lekland