• Sissely

    Gifte ni er borgerligt? Berätta!

    Vi ska gifta oss i Rådhuset och jag vill gärna höra hur andras borgerliga vigslar har varit? Ångrar du dig och önskar att det blev ett bröllop i kyrkan istället? Vi båda har varit gifta på var sitt håll tidigare och har erfarenhet av kyrkbröllop. Denna gången så ska det vara lite mer enkelt. Vad hade ni för kläder? Hade ni någon dikt? Musik? Gäster mer än vittnen? Vad gjorde ni efteråt? Vi har två vittnen och tänkte bjuda på restaurang efteråt. Dagen efter åker vi på bröllopsresa. Jättetacksam för input! 

  • Svar på tråden Gifte ni er borgerligt? Berätta!
  • elyse

    Vigselförrättaren kom hem till oss, avgiftsfritt, och vi gifte oss i trädgården med våra familjer som vittnen. Det blev jättebra. En annan lokal hade kunnat vara ett alternativ, men absolut inte en kyrka då det inte är viktigt för oss att en präst viger oss inför Gud. (Och det kommer man inte ifrån i en kyrka).

  • lilly

    Min mamma Och styvpappa gifte sig borgeligt eftersom det var viktigt för min styvfar att vara Gift Men han hade varit de tidigare och ville inte ställa Till med Något stort. Jag och styvpappans dotter var vittne och fick bara skriva på något papper, prästen hälsade på oss sen sa började han då med snacket om att 'makar ska visa varann trohet" och det. Sen läste min mamma en dikt hon skrivit, därefter ställde prästen frågan om de tar varann till sin äkta make. Jag, mamma styvfar och hans dotter stod där framme men även min 'styvsysters' man samt min styvfars bror var med. Efteråt kom vi ut från rådhuset och åkte hem. På kvällen hade vi lite fest för grannarna samt vår övriga släkt och på natten åkte dem på bröllopsresa.

    Min styvpappa hade kavaj och skjorta som matchade min mammas klänning, som var lila. Jag som vittne hade en lite finare klänning.

    Ja tycker att borgelig vigsel funkar precis lika fint som kyrklig, båda får samma följd men sker på olika platser.

    Hoppas ni får en fin bröllopsresa och ett lyckligt äktenskap!

  • Mascaraklumpar

    Vi gifte oss i rådhuset i våras. Jag hade brudklänning och min man kostym, vi hade runt 20 gäster med på själva vigseln och sen middag och fest efteråt. Vigseln i sig var kort och ganska enkel, ingen musik eller så, utan vigselförättaren pratade om kärlek och äktenskap i några minuter och sen bytte vi ringar, kysstes och skrev under papperna. Det var fint även om det var kort, och vi är väldigt nöjda och ångrar absolut inte att vi inte gifte oss i kyrkan.

  • Fjäril kär

    Hur stort och vräkigt det blir beror ju inte på vilken typ av vigsel ni väljer.

    Det finns de som vigs borgerligt med 100 gäster, herrgårdsfest, brudklänning och frack. De finns de som gifter sig i kyrkan med sommarklänning och jeans och två vittnen.. Allt är ju liksom relativt.

    Ni får helt enkelt känna efter vad ni egentligen vill ha. Ni måste inte gifta er borgerligt bara för att liksom.

    DET däremot vet jag att en del folk ångrar, att de tror att det måste vara på ett särskilt sätt bara för att de gifter om sig. De har tonat ner allt och gjort det litet och sen ångrat sig efteråt.

  • Sissely

    Tack för era svar! 

    Vi vill båda ha det enkelt, men även en minnesvärd dag. Jag ska köpa en ny klänning för just vigseln, dock inte en "brudklänning" och ska även beställa sminkning. Mannen tar nog sin finkostym skulle jag tippa. Jag tror jag ska hitta en dikt som vigselförrättaren får läsa (eller något av våra vittnen). Ska även be en bekant till en kompis att ta bröllopsfoto, hon är lite hobbyfotograf. Jag var ganska ung när jag gifte mig första gången, känns inte som att det är så viktigt med kyrka och pompa och ståt denna gången.

  • Jan G

    Som bröllopsfotografhar jag på nära håll fått följa något hundratal bröllop av alla tänkbara typer och omfattningar, genom såväl kyrklig som borgelig, muslimsk och judisk vigsel. Fina kläder, storslagna inramningar och späckade program har förstås lyft upplevelsen men den stämningen har nästan alltid berott på om folk har trivts och har haft roligt redan från början. Det är då de har kunnat koppla av och kunnat bidra, var och en på sitt sätt

    Här har det hjälpt mycket om alla redan känner varandra och har hunnit "växa ihop" lite, till exempel genom att samarbeta kring förberedelserna och skapa kvällens program ihop. Att börja bryta is först vid mottagningen och middagen har lett till att stämningen inte har hunnit upp innan allt är över.

    Under mottagningen har det har också hjälpt att låta barn (stora som små) så småningom smita iväg till något rum eller någon hörna som varit förberedd med godis, spel, papper och penna.


    Min hemsida inom bröllopsfotografering: www.brollopsfotografgleisner.se/

  • OlgaElvira

    Vi gifte oss i kommunhuset, vigselförrättare var en tjänsteman där. Som vittnesmål kallades två anställda in. Därefter åt vi middag påett fint hotell och sedan åkte vi till Danmark på en kort semester. 

Svar på tråden Gifte ni er borgerligt? Berätta!