Sätta gränser för treåring
Hej, känner att jag gått i bet och behöver lite input från nytt håll.
Jag har världens finaste treåring som har ett så fint hjärta. Men just nu är hen i treårstrotsen och jag har svårt att veta hur jag ska hantera det.
Det känns som att barnpsykologerna som skriver böcker om uppfostran inte har barn själva....
Idag kände jag att det brast för mig när min treåring konstant är på sitt lillasyskon, retas, slåss, knuffas osv och när jag sa ifrån gick hen in i ett rum och gallskrek. Hen vill att jag kommer, men när jag kommer vill hen att jag går. Jag vet att det är jobbigast för barnet själv, men jag känner att när dagarna kantas av utbrott och ständiga diskussioner så saknar jag verktygen för hur jag ska vägleda och uppfostra mitt barn.
Jag vet att det i många situationer handlar om stt stå ut, räkna till dig 10 och öva sig i en ängels tålamod. Men det är inte alltid jag räcker till.
Hur gör ni, rent praktiskt, när ni sätter gränser för era barn?
Det jag gör bla är:
1. När hen gjort något illa (ex slagit någon annan, eller igronerat upprepade tillsägelser) brukar hen få sätta sig på en stol och "lugna sig". I själva verket skriker hen i högan sky. Men hen brukar alltid ändå få fram ett förlåt.
2. När hen igronerat tillsägelser sänker jag rösten i ett mörkare tonläge, tittar en i ögonen och säger att nu är det nog. Men det är rätt så verkningslöst.
Förutom utbrott är våra dagar fyllda av glädje, bus, krama, Gos och samarbete. Men minst 4-6 utbrott behöver vi tampas med och det suger musten ur mig.