• whisler

    Resa till Egytten

    Önskar era synpunkter.

    Jag är skild sedan fyra år, har två barn i skoåldern på halvtid. 
    Mitt ex bokade i höstas en resa med barnen till Hurghada i Egypten till Påsklovet utan att i förväg berätta för mig om resmålet. När jag fick reda på det (i december) så berättade jag att jag tyckte resmålet var olämpligt ut säkerhetssynpunkt och att jag känner oro samt att jag tycker det är respektlöst av henne att inte berätta om resmålet för mig. Mitt ex ignorerade mina synpunkter och tyckte jag "ska skita var hon reser med barnen".

    Min oro har inte minskat efter det som nyligen hänt i Hurghada. Vi har i dagsläget inget bra samarbete och jag vill inte använda hot om att "sätta stop" för resan utan vädjar till hennes förnuft och säkerhetstänkande, och därmed ändra resmålet. Jag vill inte försämra det samarbete vi har.

    Vad göra ?

  • Svar på tråden Resa till Egytten
  • flygrl
    2i2 skrev 2016-01-10 23:55:08 följande:

    Alltså nu får du sluta med din skräckpropaganda. Tre incidenter under hela 2015 och 1 under 2014... och du menar att det är livsfarligt att besöka landet... snacka om paranoia. .. INGA av dessa händelser ägde rum i Hurgada.

    Vi har varit i Hurgada med våra 2 barn. Inga problem alls! Bodde på ett bra hotell, lungt och tryggt.


    Det handlar om riskbedömning. Egypten är ett mycket oroligt och våldsamt land och oroligheter inträffar också ibland nära Röda havet resortsen. För inte alltför länge sen va det svåra kravaller strax utanför Hurgada där en person dödades. Enligt UD kan våldsamma demonstrationer snabbt uppstå över hela landet. Listan jag postade tidigare innehöll enbart attacker mot turister men dom värsta attackerna har riktats mot myndigheterna och dom kristna i landet. Militären & polisen går också hårt fram. Egypten har haft en eller rent av två revolutioner dom senaste åren så läget kan ändras snabbare än man hinner ta sig därifrån.

    Jag har redan sagt man kan ha en skön semester med sol & bad i bla. Hurgada men riskerna e betydligt större än många är medvetna om. Det handlar om vilka risker man e beredd ta helt enkelt. Och riskerna e väldigt mycket större i Egypten än på tex. Kanarieöarna eller Grekland. Det beror helt och hållet på va du jämför med.

    Det e upp till dig att göra din riskbedömning. Och jag hoppas själv kunna besöka Egypten en dag. Men inte nu.
  • flygrl
    2i2 skrev 2016-01-10 23:55:08 följande:

    Alltså nu får du sluta med din skräckpropaganda. Tre incidenter under hela 2015 och 1 under 2014... och du menar att det är livsfarligt att besöka landet... snacka om paranoia. .. INGA av dessa händelser ägde rum i Hurgada.

    Vi har varit i Hurgada med våra 2 barn. Inga problem alls! Bodde på ett bra hotell, lungt och tryggt.


    Alltså...så här med lite avstånd till vad jag skrivit...sorry... jag menade väl men blev nog lite väl påstridig. Det va inte meningen och trycka ner det i halsen på nån. Ibland blir jag för ivrig och då tappar jag nog lite distansen. Som sagt sorry om jag gick över styr. :/

    Med vänliga hälsningar från en ångerfull flygrl
  • Kendra

    rekommenderar inte heller Egypten. Var där själv med familjen när jag var 12.. Detta var i början av 2000-talet och vi var just i Hurghada.

    När jag var där var iaf staden riktigt ful och smutsig. Fanns enbart män där, enligt hotellpersonalen var det endast en plats dit män kom och jobbade (pga turismen) och deras familjer bodde i andra städer. De få kvinnor man såg (och jag kan nog räkna dem på en hand, under den dryga veckan som vi var där) spottade på oss när vi gick förbi. Vi hade långbyxor och långärmat (kallt om kvällarna i februari månad) så det var inte som att vi gick runt nakna.

    Vid ankomst till flygplatsen var det kaos.. Ingen organisation och nån snubbe som körde svartaxi började direkt dra iväg med våra resväskor mot sin bil och när vi hejdade honom var det inga glada miner, han bara knuffade väskorna mot oss och sa nåt surt på sitt språk och gick därifrån.. vi var där på charter så vi hade bussplatser bokade sen tidigare.

    Vi tog också en utflykt till konungarnas dal.. Vi var väl totalt 5 bussar som körde i karavan. Vi hade militärt skydd under hela resan och endast ett kort stopp gjordes mitt ute i ingenstans vid nån slags rastplats och efter Max 10 min slängde militären igång sirenerna och de va dags att dra vidare. Det finns alltså risk för att bussarna blir kapade av terrorister / lokala 'banditer' eller vad man ska kalla dem om man inte har skydd av militären.

    Försäljarna var också helt sjukt jobbiga. Glöm fönstershoppande. Köper du inget blir de sura miner och ibland säger de nåt surt på sitt språk.. De lämnar en inte ifred fast man säger nej utan fortsätter att gå bredvid en under säkert 50 m och försöker övertala, och då tar 'nästa' försäljare över.

    De bästa upplevelserna vi hade var alla de kulturella besöken (även om resorna dit var ett helvete), vi träffade även väldigt trevliga människor. Vi hade en o samma taxichaufför hela veckan han var jättetrevlig o visade oss massa. Så även om jag minns resan som både positiv och negativ så skulle jag inte rekommendera det i dagsläget det känns så oroligt där nu.

    Hoppas ditt ex kommer på andra tankar!

  • whisler
    2i2 skrev 2016-01-11 00:13:30 följande:

    TS: om barnens mamma tänkte typ backpacka där nere så är det farlig. Men om hon bokade charter med Fritidsresor och tänkte stanna inom turistanläggn. så är det ingen fara.

    Vill du inte försvara ert samarbete ta reda på vilket hotell hon ska bo på och be henne att bara bada på hotellets badstrand, samt om du är så rädd - undvika utflykter.

    Håll kontakt med henne och barnen dagligen via Viber eller WatsApp så kommer du att känna dig lungnare.


    Det är en charter till ett "resort" med många vattenrutschbanor så ingen backpacking.
  • whisler
    Kendra skrev 2016-01-11 10:56:42 följande:

    rekommenderar inte heller Egypten. Var där själv med familjen när jag var 12.. Detta var i början av 2000-talet och vi var just i Hurghada.

    När jag var där var iaf staden riktigt ful och smutsig. Fanns enbart män där, enligt hotellpersonalen var det endast en plats dit män kom och jobbade (pga turismen) och deras familjer bodde i andra städer. De få kvinnor man såg (och jag kan nog räkna dem på en hand, under den dryga veckan som vi var där) spottade på oss när vi gick förbi. Vi hade långbyxor och långärmat (kallt om kvällarna i februari månad) så det var inte som att vi gick runt nakna.

    Vid ankomst till flygplatsen var det kaos.. Ingen organisation och nån snubbe som körde svartaxi började direkt dra iväg med våra resväskor mot sin bil och när vi hejdade honom var det inga glada miner, han bara knuffade väskorna mot oss och sa nåt surt på sitt språk och gick därifrån.. vi var där på charter så vi hade bussplatser bokade sen tidigare.

    Vi tog också en utflykt till konungarnas dal.. Vi var väl totalt 5 bussar som körde i karavan. Vi hade militärt skydd under hela resan och endast ett kort stopp gjordes mitt ute i ingenstans vid nån slags rastplats och efter Max 10 min slängde militären igång sirenerna och de va dags att dra vidare. Det finns alltså risk för att bussarna blir kapade av terrorister / lokala 'banditer' eller vad man ska kalla dem om man inte har skydd av militären.

    Försäljarna var också helt sjukt jobbiga. Glöm fönstershoppande. Köper du inget blir de sura miner och ibland säger de nåt surt på sitt språk.. De lämnar en inte ifred fast man säger nej utan fortsätter att gå bredvid en under säkert 50 m och försöker övertala, och då tar 'nästa' försäljare över.

    De bästa upplevelserna vi hade var alla de kulturella besöken (även om resorna dit var ett helvete), vi träffade även väldigt trevliga människor. Vi hade en o samma taxichaufför hela veckan han var jättetrevlig o visade oss massa. Så även om jag minns resan som både positiv och negativ så skulle jag inte rekommendera det i dagsläget det känns så oroligt där nu.

    Hoppas ditt ex kommer på andra tankar!


    Tack för ditt inlägg :)
  • Anonym (varför överdriva?)
    Anonym (Sass) skrev 2016-01-10 11:10:41 följande:

    Vilken jäkla idiotkommentar. Sen när är det okej att bara för du åker till ett annat land så är det okej att som kvinna bli behandlad nedsättande!!!? Att inte "gilla något" med en annan kultur är väö väldigt stor skillnad mot att bli behandlad som ett objekt och i princip spottad på. Sånt eller liknande menar du att turister får uppleva här och att även Sverige har sin baksida?


    Hej Anonym Sass

    Vad tråkigt att du inte kan förstå texten. Om du är 8 så är det ingen fara, du kommer att lära dig. Om du är vuxen då är det sorgligt. Det står i inlägget: "Jag säger inte att det är rätt, men så funkar det där."
  • Dasha

    Antagligen skulle ts fru ändra resmålet bara om hon fick det för fritidsresor.

    ts. prova ringa till fritidsresor och berätta om situationen! de kommer garanterat tillåta ombokning och kommer även att erbjuda några paketresor för samma pengar.

    prata sedan med ditt ex. förberedd dig mentalt att inte låta nedvärderande, det får inte hänga i luften "vilken idiot du är, tur att jag är här för att rätta till det!"

    utan kanske "förstår att ingen kunde förutse att det skulle bli så farligt, men så har det tyvärr blivit".

    sedan angående Hurghada.

    jag skulle inte åka ditt med familjen även ifall det hade varit politiskt stabilt just nu.

    detta TROTS ATT snorklig i hurghada är det VACKRASTE jag har sett i hela mitt liv. 

    jag vill inte t.ex. att dessa män tafsar på min 6-åriga dotter, jag vill inte att varenda försäljare på huvudgatan ska springa efter oss och kalla oss horor och idioter på 4 olika språk bara för att vi går förbi utan att köpa nåt hos varenda en av dem.

    en del här kallar det för KULTUR. Det är INTE kultur. Det är avsaknaden av kultur.

    Städare på hotellet har rotat i mina trosor. Som bara ett exempel.

    män tafsade på mig hela tiden när jag var ute med min kille.

    usch och fy på dessa människor!

    tycker att det är skönast i grekland på semester: folk respekterar både sig själva och andra.

  • Anonym (Sass)
    Anonym (varför överdriva?) skrev 2016-01-13 05:32:14 följande:

    Hej Anonym Sass

    Vad tråkigt att du inte kan förstå texten. Om du är 8 så är det ingen fara, du kommer att lära dig. Om du är vuxen då är det sorgligt. Det står i inlägget: "Jag säger inte att det är rätt, men så funkar det där."


    Hej Anonym (varför överdriva?)

    Innan du ska försöka leka smart så vore det bra om du har koll på vad du själv skrivit. Det är inte alltid lätt såklart, speciellt inte om man varken klarar av att förstå andras texter eller sin egen, så jag ska därför hjälpa dig:

    Du skrev:

    "På samma sätt kan de uppleva visa saker hos oss mycket märkliga som för oss känns helt OK.

    Klarar man inte av andra kulturer ska man resa till Kiruna som längst."

    Mina synpunkter var att du likställer Egyptens nedsättande kultur mot kvinnor med "vissa saker hos oss" som också kan kännas lite "märkligt" för dem. Att bli skriken, spottad och tafsad på där som kvinna går inte att jämföra med nåt som är "lite märkligt" här i Sverige. Sedan hänvisar du till att om man "inte klarar andra kulturer" så kan man resa till Kiruna. Så att inte vilja bli utsatt som kvinna i det landet är samma som att ha svårt för andra kulturer enligt dig och man ska då förpassas till Kiruna.

    Hoppas att jag nu lyckats reda ut till dig vad DU skrev så du kanske ska ha lite lättare att förstå nu.
  • whisler
    Dasha skrev 2016-01-13 09:50:40 följande:

    Antagligen skulle ts fru ändra resmålet bara om hon fick det för fritidsresor.

    ts. prova ringa till fritidsresor och berätta om situationen! de kommer garanterat tillåta ombokning och kommer även att erbjuda några paketresor för samma pengar.

    prata sedan med ditt ex. förberedd dig mentalt att inte låta nedvärderande, det får inte hänga i luften "vilken idiot du är, tur att jag är här för att rätta till det!"

    utan kanske "förstår att ingen kunde förutse att det skulle bli så farligt, men så har det tyvärr blivit".

    sedan angående Hurghada.

    jag skulle inte åka ditt med familjen även ifall det hade varit politiskt stabilt just nu.

    detta TROTS ATT snorklig i hurghada är det VACKRASTE jag har sett i hela mitt liv. 

    jag vill inte t.ex. att dessa män tafsar på min 6-åriga dotter, jag vill inte att varenda försäljare på huvudgatan ska springa efter oss och kalla oss horor och idioter på 4 olika språk bara för att vi går förbi utan att köpa nåt hos varenda en av dem.

    en del här kallar det för KULTUR. Det är INTE kultur. Det är avsaknaden av kultur.

    Städare på hotellet har rotat i mina trosor. Som bara ett exempel.

    män tafsade på mig hela tiden när jag var ute med min kille.

    usch och fy på dessa människor!

    tycker att det är skönast i grekland på semester: folk respekterar både sig själva och andra.


    Tack för tipset. Ska kontakta dem :)
  • Gladskit

    Jag har varit i Egypten 5ggr med familjen, för rena sol-och badresor.
    En gång (2011) hade vi bokat men då blev det så oroligt en period att UD avrådde från att resa så då åkte vi inte. Men vi har varit både före och efter det.
    Man får helt enkelt avgöra från tid till annan hur läget ser ut och fatta beslut utifrån det.

    Men i grundfrågan, huruvida det vore ok av en expartner att åka iväg med barnen så säger jag nej. Hade min man gjort så och ansett han får åka vart f-n han vill på sin semester så fine, åk du. Men med tanke på läget där så får du inte ta med  barnet. Ofta funkar det bra att säga "tänk tvärtom". Jag förstår att du vill åka osv men tänk tvärtom. Om JAG hade bokat den här resan och DU kände oro kring resmålet. Hur hade du tyckt om det?

  • Anonym (varför överdriva?)
    Anonym (Sass) skrev 2016-01-14 01:15:53 följande:

    Hej Anonym (varför överdriva?)

    Innan du ska försöka leka smart så vore det bra om du har koll på vad du själv skrivit. Det är inte alltid lätt såklart, speciellt inte om man varken klarar av att förstå andras texter eller sin egen, så jag ska därför hjälpa dig:

    Du skrev:

    "På samma sätt kan de uppleva visa saker hos oss mycket märkliga som för oss känns helt OK.

    Klarar man inte av andra kulturer ska man resa till Kiruna som längst."

    Mina synpunkter var att du likställer Egyptens nedsättande kultur mot kvinnor med "vissa saker hos oss" som också kan kännas lite "märkligt" för dem. Att bli skriken, spottad och tafsad på där som kvinna går inte att jämföra med nåt som är "lite märkligt" här i Sverige. Sedan hänvisar du till att om man "inte klarar andra kulturer" så kan man resa till Kiruna. Så att inte vilja bli utsatt som kvinna i det landet är samma som att ha svårt för andra kulturer enligt dig och man ska då förpassas till Kiruna.

    Hoppas att jag nu lyckats reda ut till dig vad DU skrev så du kanske ska ha lite lättare att förstå nu.


    Jag "leker" inte smart. Jag avfärdade felaktigt påstående du skrev. Däremot kan du anstränga dig en stund och försök vara lite smartare.

    Så här skriver du: "Vilken jäkla idiotkommentar. Sen när är det okej att bara för du åker till ett annat land så är det okej att som kvinna bli behandlad nedsättande!!!? "

    Det står INGENSTANS i mitt inlägg att det är ok att behandla kvinnor på det viset. Utöver det förtydligar jag i inlägget för sådana som du för säkerhets skull att det är fel förhållandesätt men så är det där nere.

    ÄNDÅ angriper du och framställer min mening som att det skulle vara helt ok att utsätta kvinnor för kränkningar.

    ALLTSÅ FRÅGA INTE MIG "Sen när är det okej att bara för du åker till ett annat land så är det okej att som kvinna bli behandlad nedsättande!!!? " FÖR JAG HAR ALDRIG SKRIVIT ATT DET ÄR OK.

    Hoppas att du blir mer uppmärksam nästa gång.
  • Anonym (Egypten)

    Hej,

    Förstår din irritation över din sambos övertramp , men vill bara inflika mina erfarenheter av Hurghada.

    Har åkt till denna stad nu flera gånger i.o.m att vi har en lägenhet där.

    Känner inte alls igen beskrivningarna som folk skrivit.

    Jag har bara bemötts med respekt, nyfikenhet och gott bemötande. Staden är skräpig, men den har sin charm. Marknaderna är billiga och man möts av försäljare, om man inte är intresserad går man helt enkelt förbi. Har aldrig blivit hånad eller spottad på för att jag inte handlat från dom.

    Stränderna och havet är underbara, så vackert, många utflykter såsom snorkling med delfiner, båtturer, safariresor med jeep/fyrhjuling och dagsresor till Kairo eller Luxor.

    Finns även flera aqualand och aquarium att besöka.

    Maten är varierande från inhemska delikatesser , fiskrestauranger till snabbmat typ Mc Donalds,KFC och PizzaHut.

    Kan inget annat än att verkligen rekommendera denna härliga och livliga stad. Har du frågor så svarar jag gärna .

  • whisler
    Anonym (Egypten) skrev 2016-01-15 18:29:23 följande:

    Hej,

    Förstår din irritation över din sambos övertramp , men vill bara inflika mina erfarenheter av Hurghada.

    Har åkt till denna stad nu flera gånger i.o.m att vi har en lägenhet där.

    Känner inte alls igen beskrivningarna som folk skrivit.

    Jag har bara bemötts med respekt, nyfikenhet och gott bemötande. Staden är skräpig, men den har sin charm. Marknaderna är billiga och man möts av försäljare, om man inte är intresserad går man helt enkelt förbi. Har aldrig blivit hånad eller spottad på för att jag inte handlat från dom.

    Stränderna och havet är underbara, så vackert, många utflykter såsom snorkling med delfiner, båtturer, safariresor med jeep/fyrhjuling och dagsresor till Kairo eller Luxor.

    Finns även flera aqualand och aquarium att besöka.

    Maten är varierande från inhemska delikatesser , fiskrestauranger till snabbmat typ Mc Donalds,KFC och PizzaHut.

    Kan inget annat än att verkligen rekommendera denna härliga och livliga stad. Har du frågor så svarar jag gärna .


    Tack för dina synpunkter. Det jag är orolig för är säkerheten. Redan innan, det som hände förra veckan, var jag mycket tveksam till resmålet.
  • Anonym (Sass)
    Anonym (varför överdriva?) skrev 2016-01-14 23:21:24 följande:

    Jag "leker" inte smart. Jag avfärdade felaktigt påstående du skrev. Däremot kan du anstränga dig en stund och försök vara lite smartare.

    Så här skriver du: "Vilken jäkla idiotkommentar. Sen när är det okej att bara för du åker till ett annat land så är det okej att som kvinna bli behandlad nedsättande!!!? "

    Det står INGENSTANS i mitt inlägg att det är ok att behandla kvinnor på det viset. Utöver det förtydligar jag i inlägget för sådana som du för säkerhets skull att det är fel förhållandesätt men så är det där nere.

    ÄNDÅ angriper du och framställer min mening som att det skulle vara helt ok att utsätta kvinnor för kränkningar.

    ALLTSÅ FRÅGA INTE MIG "Sen när är det okej att bara för du åker till ett annat land så är det okej att som kvinna bli behandlad nedsättande!!!? " FÖR JAG HAR ALDRIG SKRIVIT ATT DET ÄR OK.

    Hoppas att du blir mer uppmärksam nästa gång.


    Jag vet mycket väl vad jag skrev (till skillnad från dig) men det kan nog vara bra för din egen skull att upprepa det eftersom du uppenbarligen missade det första gången.

    Du skrev på ett nedsättande och drygt sätt till de som menar att Egypten inte är bra för kvinnor. Du hånade det med att säga att de bör åka till Kiruna om det inte passar och om de har problem med främmande kulturer?? Ser du inte själv eller ska jag behöva upprepa det 2, 3 gånger till? Dessutom förminskar du folks upplevelser genom att säga att det är okej och vi också gör märkliga saker här i Sverige. Om du inte tål kritik så prova att tänk efter nästa gång innan du skriver något.
  • Anonym (Varmt)

    När är det som varmast under dagen. Finns det mycket badstränder 

  • miselda

    Lyssna inte på andra vad dom ska tycka om andra länder, bara åk och ni kommer njuta där. Fint väder och folket är helt annorlunda än här, varma och alla pratar med alla, maten och kläder är jättebilligt också. Ni kommer inte ångra om ni åker dit.

  • Anonym (Varmt)
    miselda skrev 2021-06-08 22:31:53 följande:

    Lyssna inte på andra vad dom ska tycka om andra länder, bara åk och ni kommer njuta där. Fint väder och folket är helt annorlunda än här, varma och alla pratar med alla, maten och kläder är jättebilligt också. Ni kommer inte ångra om ni åker dit.


    Har du rest dit många gånger 
  • Anonym (K)

    Jag var där för många år sedan
    En lokalbo försökte få min mamma att sälja mig i utbyte mot kameler. 
    Annars var det bra

Svar på tråden Resa till Egytten