• whisler

    Resa till Egytten

    Önskar era synpunkter.

    Jag är skild sedan fyra år, har två barn i skoåldern på halvtid. 
    Mitt ex bokade i höstas en resa med barnen till Hurghada i Egypten till Påsklovet utan att i förväg berätta för mig om resmålet. När jag fick reda på det (i december) så berättade jag att jag tyckte resmålet var olämpligt ut säkerhetssynpunkt och att jag känner oro samt att jag tycker det är respektlöst av henne att inte berätta om resmålet för mig. Mitt ex ignorerade mina synpunkter och tyckte jag "ska skita var hon reser med barnen".

    Min oro har inte minskat efter det som nyligen hänt i Hurghada. Vi har i dagsläget inget bra samarbete och jag vill inte använda hot om att "sätta stop" för resan utan vädjar till hennes förnuft och säkerhetstänkande, och därmed ändra resmålet. Jag vill inte försämra det samarbete vi har.

    Vad göra ?

  • Svar på tråden Resa till Egytten
  • whisler

    Tack för era svar. Jag hoppas att mitt ex tar sitt förnuft till fånga själv så jag slipper sätta stopp för resan och därmed försämra vårt samarbete.

  • whisler
    RosablommaN skrev 2016-01-10 09:56:26 följande:

    Hälsa ditt ex att det finns en anledning till att samtliga resebyråer, som har hotell i Hurghada, låter sina gäster boka om resan (dock enbart om resan är planerad inom de närmsta två veckorna, har jag för mig?).

    Innan Påsklovet har det säkert skett något mer där, som gör att UD avråder från att resa dit. Gör hon det ändå, så är hon mer än lovligt dum i huvet.


    Tack! Tyvärr inte fritidsresor än men det är nog bara en tidsfråga. Kommer skicka en länk till henne så hon kan följa tråden.
  • whisler
    alexias mamma skrev 2016-01-10 10:36:22 följande:

    Men alltså, jag har varit i hurghada 2 gånger. Ena gången med min mamma och andra gången åkte jag dit själv och hyrde lägenhet i stan. Jag är blond och inte jättegammal, kunde gå runt själv utan större problem. Kände mig aldrig rädd, och om jag hade gjort det så hade jag bara behövt hålla mig inom nått hotellområde. Tror att du ts ska ta och lugna ner dig lite. Tycker alltid att alla varningar är så överdrivna, vi här i Sverige hade/har ju en hög hotbild mot oss ang terrorattacker. Sitter folk inlåsta för det?
    Nej precis...


    Nu gäller inte frågan en resa till Sverige utan specifikt Hurghada. Jag tackar ändå för dina synpunkter.
  • whisler
    2i2 skrev 2016-01-11 00:13:30 följande:

    TS: om barnens mamma tänkte typ backpacka där nere så är det farlig. Men om hon bokade charter med Fritidsresor och tänkte stanna inom turistanläggn. så är det ingen fara.

    Vill du inte försvara ert samarbete ta reda på vilket hotell hon ska bo på och be henne att bara bada på hotellets badstrand, samt om du är så rädd - undvika utflykter.

    Håll kontakt med henne och barnen dagligen via Viber eller WatsApp så kommer du att känna dig lungnare.


    Det är en charter till ett "resort" med många vattenrutschbanor så ingen backpacking.
  • whisler
    Kendra skrev 2016-01-11 10:56:42 följande:

    rekommenderar inte heller Egypten. Var där själv med familjen när jag var 12.. Detta var i början av 2000-talet och vi var just i Hurghada.

    När jag var där var iaf staden riktigt ful och smutsig. Fanns enbart män där, enligt hotellpersonalen var det endast en plats dit män kom och jobbade (pga turismen) och deras familjer bodde i andra städer. De få kvinnor man såg (och jag kan nog räkna dem på en hand, under den dryga veckan som vi var där) spottade på oss när vi gick förbi. Vi hade långbyxor och långärmat (kallt om kvällarna i februari månad) så det var inte som att vi gick runt nakna.

    Vid ankomst till flygplatsen var det kaos.. Ingen organisation och nån snubbe som körde svartaxi började direkt dra iväg med våra resväskor mot sin bil och när vi hejdade honom var det inga glada miner, han bara knuffade väskorna mot oss och sa nåt surt på sitt språk och gick därifrån.. vi var där på charter så vi hade bussplatser bokade sen tidigare.

    Vi tog också en utflykt till konungarnas dal.. Vi var väl totalt 5 bussar som körde i karavan. Vi hade militärt skydd under hela resan och endast ett kort stopp gjordes mitt ute i ingenstans vid nån slags rastplats och efter Max 10 min slängde militären igång sirenerna och de va dags att dra vidare. Det finns alltså risk för att bussarna blir kapade av terrorister / lokala 'banditer' eller vad man ska kalla dem om man inte har skydd av militären.

    Försäljarna var också helt sjukt jobbiga. Glöm fönstershoppande. Köper du inget blir de sura miner och ibland säger de nåt surt på sitt språk.. De lämnar en inte ifred fast man säger nej utan fortsätter att gå bredvid en under säkert 50 m och försöker övertala, och då tar 'nästa' försäljare över.

    De bästa upplevelserna vi hade var alla de kulturella besöken (även om resorna dit var ett helvete), vi träffade även väldigt trevliga människor. Vi hade en o samma taxichaufför hela veckan han var jättetrevlig o visade oss massa. Så även om jag minns resan som både positiv och negativ så skulle jag inte rekommendera det i dagsläget det känns så oroligt där nu.

    Hoppas ditt ex kommer på andra tankar!


    Tack för ditt inlägg :)
  • whisler
    Dasha skrev 2016-01-13 09:50:40 följande:

    Antagligen skulle ts fru ändra resmålet bara om hon fick det för fritidsresor.

    ts. prova ringa till fritidsresor och berätta om situationen! de kommer garanterat tillåta ombokning och kommer även att erbjuda några paketresor för samma pengar.

    prata sedan med ditt ex. förberedd dig mentalt att inte låta nedvärderande, det får inte hänga i luften "vilken idiot du är, tur att jag är här för att rätta till det!"

    utan kanske "förstår att ingen kunde förutse att det skulle bli så farligt, men så har det tyvärr blivit".

    sedan angående Hurghada.

    jag skulle inte åka ditt med familjen även ifall det hade varit politiskt stabilt just nu.

    detta TROTS ATT snorklig i hurghada är det VACKRASTE jag har sett i hela mitt liv. 

    jag vill inte t.ex. att dessa män tafsar på min 6-åriga dotter, jag vill inte att varenda försäljare på huvudgatan ska springa efter oss och kalla oss horor och idioter på 4 olika språk bara för att vi går förbi utan att köpa nåt hos varenda en av dem.

    en del här kallar det för KULTUR. Det är INTE kultur. Det är avsaknaden av kultur.

    Städare på hotellet har rotat i mina trosor. Som bara ett exempel.

    män tafsade på mig hela tiden när jag var ute med min kille.

    usch och fy på dessa människor!

    tycker att det är skönast i grekland på semester: folk respekterar både sig själva och andra.


    Tack för tipset. Ska kontakta dem :)
  • whisler
    Anonym (Egypten) skrev 2016-01-15 18:29:23 följande:

    Hej,

    Förstår din irritation över din sambos övertramp , men vill bara inflika mina erfarenheter av Hurghada.

    Har åkt till denna stad nu flera gånger i.o.m att vi har en lägenhet där.

    Känner inte alls igen beskrivningarna som folk skrivit.

    Jag har bara bemötts med respekt, nyfikenhet och gott bemötande. Staden är skräpig, men den har sin charm. Marknaderna är billiga och man möts av försäljare, om man inte är intresserad går man helt enkelt förbi. Har aldrig blivit hånad eller spottad på för att jag inte handlat från dom.

    Stränderna och havet är underbara, så vackert, många utflykter såsom snorkling med delfiner, båtturer, safariresor med jeep/fyrhjuling och dagsresor till Kairo eller Luxor.

    Finns även flera aqualand och aquarium att besöka.

    Maten är varierande från inhemska delikatesser , fiskrestauranger till snabbmat typ Mc Donalds,KFC och PizzaHut.

    Kan inget annat än att verkligen rekommendera denna härliga och livliga stad. Har du frågor så svarar jag gärna .


    Tack för dina synpunkter. Det jag är orolig för är säkerheten. Redan innan, det som hände förra veckan, var jag mycket tveksam till resmålet.
Svar på tråden Resa till Egytten