Anonym (Undrande) skrev 2016-01-13 12:43:23 följande:
Ok, det verkar vara så. Men då är frågan vart jag kan vända mig när det inte handlar om bara umgänget utan att pappan systematiskt inte ser till barnets behov och beter sig illa mot mig kommunikationen kring barnet?
solstråle1223 skrev 2016-01-10 20:54:05 följande:
Oftast fastnar föräldrarna i ngt. Vi öppnar upp för att tänka annorlunda. En "läxa" kan till ex vara att man provar ngt en månad och sedan kommer tillbaka och utvärderar. Ex om en tycker att kommunikation inte fungerar,då kan man prata om det. Och bestämma hur det ska se ut framöver och testa det. Överenskommelser och avtal. Tillsammans kommer föräldrarna överens om att testa ex hur umgänge och boendet ska se ut.
En fråga till om du vill svara. Går det att avtala att regler kring föräldraskapet ska gälla oss båda?
Ex. Han kommer inte att godkänna flytt till annan kommun då det skulle innebära skolbyte för barnet. Däremot har han nu flyttat till ny kommun intill och kräver varannan vecka.
Han kräver snabba svar på mail av mig medan han helt kan strunta i att svara. Lika med tid, kan inte justera en timme ens om jag frågar i förväg. Han kan dock komma en timme för sent pga dålig planering utan att ens höra av sig. Osv osv.
Är han inte så pass dålig som pappa att det är en fara för barnen är det svårt att formellt göra något. Samma sak ring er kommunikation. Lösningen där är ofta att minska behovet av kommunikaton. Fastställda reger om hur, när och var överlämning ska ske, Tydlig regler kring lov, semester, prylar mm.
När det gäller tider så fixa ett tydligt schema. Sen inga ändringar. Du accepterar inte att han vill ändra och förvntar dig inte motsvarande av honom. Har ni t ex överlämning i samband med skola/dagis kan ingen av er komma för sent, ni behöver inte mötas.
Är det trassel med beslut kring skolgång yrka på enskild vårdnad.
Mycket av det du önskar, att han ska bli en bättre pappa, inte bråk med dig odyl går sällan att uppnå. Det gäller istället att minska möjlighterna.
Låt oss säga att han får helgumgänge. Då kan en lösning vara att han hämtar på skolan fredag och lämna på måndag morgon. Då behöver ni aldrig ses. Du måste också acceptera att på hans tid gör han i mycket precis som han vill, oavsett vad du tycker.