• Emmispemmis

Katten kissar på badrumsmattan

Jag är en relativt nybliven kattägare, därav en eventuellt dum fråga.

Vår katt har börjat kissa på nya badrumsmattan. Mattan fick vara ifred ca en vecka, men nu kissar hon på den en gång i dygnet, oftast på natten. De övriga gångerna kissar hon snällt i sin låda.

Katten är en fullt frisk femåring, lådan är välstädad. Varför gör hon såhär? Är hon stressad? Markerar hon revir? Tycker hon mattan är ful som stryk?

• Svar på tråden Katten kissar på badrumsmattan
  • SmalaSara

Hmmm hon kan vara missnöjd med något... Fast inte mattan :)

Sen är det ofta så när katten väl har kissat på ett ställe så luktar det kiss, och katten tror att den "ska" kissa där.
    Prova att ta bort mattan

• Emmispemmis

När jag tar bort den för att tvätta den, så kissar hon bara i lådan. Ett alternativ är ju att vara utan matta helt. En annan matta som jag la där för att testa kissade hon också på, så det kanske inte är lukten som triggar henne?

Funderade just på att hon kanske är missnöjd över nåt, men det är ju så svårt att förstå vad när hon inte kan prata.

• Birmafröken

Hur många lådor finns det (och hur många katter)?

Vilken typ av lådor är det (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sandsort är det i lådorna?

Hur ofta rensas sanden från kiss och avföring?

• ymmmi

Kastrierad?
    Bytt sand? Marc?
    Nya familjemedlemmar?
    Längre arbetstider?
    Utslängd på natten ?

• Emmispemmis

En katt

En låda med tak, men utan svänglucka

Sandsorten är samma som vi använt hela tiden, inköpt på djuraffären. Såndär med små kristaller som liksom klumpar sig (kan inte riktigt terminologin)

Jag rensar lådan då jag märker att hon gått där, minst ett par gånger om dan

Hon är kastrerad

Jag är hemma med barn, så hon är mycket sällan ensam

Enda jag kan komma på är att min mamma var på ett längre besök över jul, men katten verkade gilla henne och valde att sova i hennes fotända istället för i soffan där hon brukar sova.

• Dexter dot com

Har ni kollat så hon inte har grus/sten i urinen? Det gör ont och då sätter dom sig ofta på mjuka saker och kissar, likadant om dom har UVI.
    Pröva även med en låda till utan tak om det är taket som stör eller att hon inte vill gå i en redan använd låda.

Svar på tråden Katten kissar på badrumsmattan