Rememberit skrev 2016-01-11 20:43:58 följande:
Hej allihopa!
Jag är en tjej på 16, snart 17 år. Med en otrolig barnlängtan!
Har velat skaffa barn sen jag vart 15 år, men var nog inte riktigt redo.
Jag går fortfarande i gymnasium och vet att jag troligtvis kommer vara tvungen att hoppa av skolan om jag blir gravid. Vilket är synd.
Men jag är verkligen redo att ge upp ALLT för detta.
Jag är i ett fast förhållande och älskar killen över allt annat. Och vill inget mer än att skapa en egen familj med honom. Dock har jag lite frågor till er som är unga mammor.
Tycker ni det är för tidigt att skaffa barn vid 16 års åldern?
Var er graviditet planerad eller oplanerad?
Hur reagerade pappan?
Hur reagerade din omgivning och dina föräldrar (inklusive hans)?
Ångrar du/ni det?
Hur såg din/er sitation ut?
Hur lång tid tog det för dig att bli gravid?
Hur var förlossningen?
Tacksam för svar, och tack till er som tog er tid att läsa detta :)
Planerar barn.
Jag vet inte vad du räknar som ungt. Jag blev gravid precis när jag fyllt 20. Jag ska svara sanningsenligt på dina frågor.
Ja, jag tycker 16 är för tidigt. Jag tycker nog till och med att 20 var lite tidigt för mig. Inte för barnets skull utan min egen. Dottern är 1 år nu och jag ska inte förneka att jag är lyckligare än någonsin men ibland ser jag på mina jämnåriga kompisar som super och festar och blir lite avundsjuk. Skaffa barn kan du alltid göra senare men chansen att vara ung, supa skallen i bitar och skita i allt ansvar kommer inte igen. Det är något jag kan sakna.
Vår graviditet var inte planerad.
Pappan blev väldigt chockad och ville göra abort. Det ville dock inte jag.
Omgivningens reaktioner varierade. Jag tror det pratades mer bakom våra ryggar än jag visste om. Mina föräldrar blev chockade och oroliga men vande sig vid tanken tillsluten. Sambons föräldrar tog det bra.
Nej, jag ångrar inte mitt barn. Hon är mitt allt. Men det hade varit kul att leva unglivet ett tag till först. Det finns ingen anledning att ha bråttom.
Vi hade bott ihop i ett halvår. Jag var sjukskriven och han byggde på en app. Vår ekonomiska situation var inte optimal för att skaffa barn.
Vet inte hur lång tid det tog att bli gravid eftersom det inte var planerat och vi skyddade oss.
Förlossningen gick bra. Det gjorde naturligtvis ondare än något jag någonsin varit med om tidigare men det uppstod inga komplikationer.
Det var nog allt. Men du, snälla vänta! Du skriver att du kan ge upp allt inklusive studier för att få barn nu genast. Det tyder på att du inte är mogen för det. Tänk på att din ekonomiska situation och därmed barnet blir lidande om du inte har läst gymnasium. Du kommer inte kunna försörja ditt eget barn. Vill du ha det så?
Och vad vill din partner? Vill han ens ha barn?
Och har du någon lägenhet?
Tror inte dina föräldrar skulle bli glada över att ha dig och din unge boende hemma. För att inte tala om att det är jättejobbigt med barn och du kommer behöva din partners hjälp.
Det är HELT normalt med barnlängtan i din ålder. Jag kände precis likadant. Jag ville ha en liten version av mig själv som kunde älska mig. Men det är inte så mysigt som det låter. Det är en alldeles egen människa med enorma behov. Du bestämmer förstås själv men snälla du, vänta!