• Daimstruten

Hur mycket vägleder du ditt barn i sitt gymnasial?

Det är några år kvar för mina barns del innan det är dags för gymnasieval men jag är ändå nyfiken på hur ni andra resonerar. I mitt fall är både jag och maken högutbildade och hoppas att det då faller sig naturligt att våra barn också väljer den vägen men man vet ju aldrig. Jag kommer helt klart göra mitt bästa för att barnen ska få en bred bra utbildning med goda jobbchanser.

I mitt eget fall så är inte mina föräldrar högutbildade men min pappa tjatade länge om hur bra det var inom IT vilket gjorde att jag gick den vägen trots minimalt intresse och väldigt skoltrött. Hade jag själv valt hade det kanske blivit hästutbildning el ekonomi som jag läste på gymnasiet. Har det bra ekonomiskt idag men kan självklart inte sia om ett annat val gjort mig lyckligare. Men hellre ren, uttråkad ibland, bra förmåner och bra ekonomi än skitig, fysiskt sliten, inga förmåner, uttråkad ibland och taskig lön.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Hur mycket vägleder du ditt barn i sitt gymnasial?
  • Cornellia

Nu har jag inte så stora barn, men när jag själv skulle välja så satte mamma och pappa upp som krav att jag skulle ha full behörighet. 

Så det var bara välja om jag ville läsa typ hantverksprogram+nästan ett extra år med matte och fysik mm, eller om jag skulle välja natur direkt... 

När jag sedan skulle söka till högskola/universitet så var jag mycket glad att mina föräldrar ställt det kravet. 

• sextiotalist

Inte så mycket, han var tidigt inne på vad han skulle läsa så det var mest att vi försökte få honom att bredda valet av skolor (mor och far hade rätt i slutändan, men det är en anna historia).
    Sedan tror jag med all säkerhet att hans syskons gymnasieval, mina erfarenheter och sambons erfarenheter (att man begränsar sig med sitt gymnasieval) påverkade absolut.
    Men hade han valt att välja en praktisk utbildning och så hade vi stöttat honom (det går att läsa in andra ämnen senare)

• S c h n a

Alldeles för mycket, om mitt barn får svara själv Det blev en teoretisk utbildning, till pappans förtret och min glädje. Givetvis hade jag stöttat oavsett om det hade funnits en egen bestämd önskan, men nu fanns det ingen sådan.

• NallePuh85

Min mamma hade som krav att det skulle vara högskolebehörighet, eller att jag tog reda på hur man kunde ordna en sådan efter gymnasietiden sen hade jag fria händer.
    Det var ju mitt val inte hennes.
    Jag kommer göra det samma för mina barn, den dagen jag får några. Hatar föräldrar som tvingar sina barn vilket program de ska gå.

• elin1989

Jag skulle kräva en utbildning med full behörighet, såvida inte barnet har det jättesvårt i skolan, då är ju praktisk bättre än inget.

• Jennie 840

Min dotter gör sitt gymnasieval nu .
    Det är hennes val, jag kan bara ge råd .
    Det är hon och inte jag som ska plugga . Jag är bara glad att min skoltrötta tjej Ska gå gymnasiet .
    Och jag tror inte att det skulle bli bra om jag tvingade henne till en linje hon inte vill gå .

• Litet My

Jag hade önskat att de valde en utbildning som ger högskolebehörighet. Minns samtidigt hur skoltrött jag själv var. Valde en hästutbildning, utan att ha fått utöva mitt intresse hade jag förmodligen inte orkat fullfölja. Tror de flesta gymnasieutbildningar leder till högskolebehörighet. Å andra sidan är det ju ingen riksolycka att läsa in något ämne senare.

Svar på tråden Hur mycket vägleder du ditt barn i sitt gymnasial?