• tussan

Vilka har ätit folsyra??

Jag o min sambo planerar barn,ska ha mens om en vecka ca men de återstår o se om den kommer elr ej hehe. Jag läste att det är extra viktigt att äta såna där folsyra piller när man ska planera barn tydligen vilket ja inte gjort:S ska genast köpa i veckan..

Finns de någon som inte ätit de under graviliteten elr ätit de senare under graviliteten? Är de stora risker att barnet drabbas av sånt där bråck elr va de kallas på ryggmärgen:/

• Svar på tråden Vilka har ätit folsyra??
  • nilsonee

När jag var gravid för 6år sen så fanns inte dessa rekommendationerna. Nu när jag är gravid började jag äta dessa tabletter i vecka 8. Men har ätit dom till å från då dom totalt kaosar min mage. På ul såg ryggraden perfekt ut så tror inte det är dödsfarligt att inte äta dom. Det är ju som sagt bara rekommendationer :)

• tussan

Det verkar vara väldigt olika de där om man ska äta dom elr inte:/ två av mina jobbarkompisar samt en av mina tjejkompisar åt inte såna där folsyra tabletter,läser man i olika forum om just såna tabletter så säger alla olika och vissa har inte ätit såna... hm svårt o veta vad som gäller o inte:( tkr de e ås mkt man ska tänka på haha... :/

• Alexi

Ni måste ju skilja mellan risk på samhällsnivå och på individnivå. Klart att inte alla får ryggmärgsbråck när mamman inte ätit folsyra, då hade ju det varit en enorm mängd barn med det i världen.

Men en snabb googling visar att det föds 20-30 barn med ryggmärgsbråck i Sverige per år och folsyra har vetenskapligt konstateras göra stor skillnad!

Så ät folsyra, börja så snart ni kan när ni planerar graviditet.

• syntharen
    nilsonee skrev 2016-01-14 04:26:04 följande:

När jag var gravid för 6år sen så fanns inte dessa rekommendationerna. Nu när jag är gravid började jag äta dessa tabletter i vecka 8. Men har ätit dom till å från då dom totalt kaosar min mage. På ul såg ryggraden perfekt ut så tror inte det är dödsfarligt att inte äta dom. Det är ju som sagt bara rekommendationer :)

Jag var gravid för 6 år sedan och jag blev rekommenderad att äta folsyra av min BM, jag hade då redan gjort det innan eftersom jag läst att folsyra är viktigt när man är eller försöker bli gravid.
  • Anonym (---)

man kan ju börja med dom innan man är gravid, från man börjar försöka. Så gjorde jag, och man ska ta de till och med v.12 sen ska det inte behövas mer sa min barnmorska. 

• nilsonee
    syntharen skrev 2016-01-14 18:02:08 följande:
    Jag var gravid för 6 år sedan och jag blev rekommenderad att äta folsyra av min BM, jag hade då redan gjort det innan eftersom jag läst att folsyra är viktigt när man är eller försöker bli gravid.
    Sedär! Är kanske olika från BM till BM? Gick på mvc i Uppsala med störstingen och nu i en småstad, om det nu skulle ha någon betydelse :o
  • micjos

Jag äter och även ätit från då vi bestämde att vi skulle ha barn. Gjort det med alla barn och äldsta är 13 år.

• Rafael90

Folsyra har bara effekt under den perioden som fostrets neuralrör bildas, vilket är under de första veckorna av graviditeten. Alltså är det viktigt att börja äta folsyratillskott redan när man planerar att bli gravid eftersom man annars kan "missa" att äta det under flera veckor innan man testat sig.

Svar på tråden Vilka har ätit folsyra??