• Anonym (Agnes3)

Barn nummer 2, vad tycker ni?

Hejhej!

Jag vill gärna höra era åsikter i vår situation gällande barn nummer 2. Jag ska dra det så kortfattat som jag bara kan utan att missa viktiga detaljer.

Vi hade ganska svårt att bli gravida med vår dotter som nu är 10 månader. Vi gick på behandlingar eftersom jag inte fick någon ägglossning. Efter ca 1,5 år blev vi gravida (när vi hade tagit en paus i behandlingarna).

Jag har varit hemma med dottern nu sen hon föddes och ska vara hemma tills hon är ca 2 år då hon ska börja dagis 3 dagar i veckan. Jag tar ut få fp-dagar per vecka för att kunna vara hemma så länge. Både jag och mannen ska gå ner till 75% för att kunna ha dottern hemma 2 dagar i veckan. Jag har absolut ingenting emot dagis eller personer som väljer att ha barnen på dagis mycket, men min tro är att vår dotter mår bättre av att vara hemma med oss mer än på dagis.

Så långt allting gott... MEN... Vi kommer ju vilja skaffa syskon till dottern. Helst skulle jag vilja att dottern fick ert syskon när hon är 3-4 år. Jag vill hinna njuta av dotterns alla små framsteg utan att behöva ta hänsyn till en liten till när hon är så liten...

Men eftersom vi kommer att gå ner till 75% så innebär ju det att vår fp kommer att sänkas extremt mycket till nästa barn. Men om vi däremot blir gravida med nr 2 innan dottern är 1 år och 9 månader så har jag förstått att man får behålla samma fp som på första barnet trots att man går ner i tid. Korrekt??

Så det jag vill ha er hjälp med är att belysa för och nackdelar. Jag tänker såhär:

- Jag vill inte bli gravid nu då jag vill ha min kropp ifred och motionera och bara ha min kropp som min. Jag längtar inte efter en till bebis nu.

- Men... Det kan ju ta tid även om vi försöker nu... Men det kan ju också gå fort.

- Jag vill inte riskera att vår fp sänks, men vill heller inte att varken dottern eller kommande barn ska börja dagis varken tidigt eller vara där hela dagar.

- Orkar man två så små? Eller går man miste om mycket hos den ena när den andra kommer så tidigt inpå? Jag vet ju inte... Har ju aldrig varit där.

Snälla kom med era åsikter/erfarenheter.

• Svar på tråden Barn nummer 2, vad tycker ni?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Agnes3) skrev 2016-01-15 14:12:06 följande:
    Nu fattar jag hur du menar... Att jag ska försöka få en inkomst utan att gå tillbaka till jobbet... Då återstår ju bara att plugga (ta lån) och jag har redan pluggat massa år och har massa lån.
    Räcker med bidragsdelen! Så du behöver inte ta fler lån..
  • Anonym (Agnes3)
    Anonym (Hej) skrev 2016-01-15 14:14:01 följande:
    Räcker med bidragsdelen! Så du behöver inte ta fler lån..
    Fast är inte den på 1000kr per månad. Hur ska man klara sig på det? Jag kanske tänker fel. :)
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Agnes3) skrev 2016-01-15 14:24:28 följande:
    Fast är inte den på 1000kr per månad. Hur ska man klara sig på det? Jag kanske tänker fel. :)
    Haha ja det hat du rätt i.. :p
    Tror dock man får mer om man har barn. Man kan beräkna på CSNs hemsida
  • Dimitra

Kanske har ni även rätt till bostadsbidrag om du går ner i inkomst?

The Dimitra universe.
  • Anonym (Hh)

Knivig sits.. Svårt att både ha kakan och äta den. Ni tror inte att ni kommer att ångra att ni använt varenda fp-dag för att skjuta upp dagisstarten? De är ju ganska bra att ha längre upp i åren också. Förlänga sommarledigheter och kunna vara ledig vid lov och studiedagar mm. Att inte alltid som föräldrar behöva gå omlott utan även kunna vara lediga HELA familjen samtidigt är ganska värdefullt för barnen också. Ni kanske inte ska stirra er blinda på en sen dagisstart? Tidigare start, kortare dagar med fp, nästa barn med skyddad sgi och sen dagar kvar att vara långledig ibland ända fram till de är 8?

• Anonym (Fem år och låg fp bättre)

En sak är det viktigaste av allt: att ni överhuvudtaget längtar efter ett barn till innan ni börjar försöka. Och att det är betydligt bättre att få 4-5 år mellan barnen och kanske ha låg fp än att ha hög fp med bara 2-2,5 år emellan. Jag talar av erfarenhet.

• Alexi

Om du ändå planerar att nolla din sgi behöver du ju inte ta ut fem dagar i veckan efter ett år utan först vid 1.5 år OM din arbetsgivare kräver det.

Sen kan du ju strunta i SGIn nu men direkt du blir gravid går du upp i tid till heltid och din sambo får korta sin arbetstid om det behövs för att få ner längden på barnets dagar på förskolan.

• hurtänktedunu
    Anonym (Agnes3) skrev 2016-01-15 14:10:23 följande:
    Nej jag håller med, känns inte rätt! Men jag vet inte hur jag skulle kunna skydda min SGI? Tar ju ut 2 dagar i veckan nu tills dottern är 1 år. Sen måste jag ju ta ut 5 dagar i veckan om jag inte vill att hon ska börja förskolan redan vid ett år ålder. Då räcker dagarna ungefär tills hon är två år. Och sen ska jag ju gå ner i procent och börja jobba 75% och hur ska jag då kunna skydda min SGI när jag inte har några fp-dagar kvar. Vill ju inte att hon ska börja förskolan innan hon är 2 år för vill att hon ska kunna komma hem och berätta om det hänt något eller liknande.
    Ja det är en bra fråga. På något sätt borde du ju kunna göra det. Men jag förstår ditt dilemma. Men å andra sidan så skulle du kanske kunna gå upp i 100% sen när du väl blir gravid om du har en fasttjänst så räknas din sgi om direkt om du har för avsikt att jobba mer än 6 månader vilket de tar för givet om man har en fasttjänst. Då är antagligen lillan större också.
  • Anonym (Agnes3)
    Anonym (Fem år och låg fp bättre) skrev 2016-01-15 16:15:04 följande:

En sak är det viktigaste av allt: att ni överhuvudtaget längtar efter ett barn till innan ni börjar försöka. Och att det är betydligt bättre att få 4-5 år mellan barnen och kanske ha låg fp än att ha hög fp med bara 2-2,5 år emellan. Jag talar av erfarenhet.

Kan du berätta lite mer... Om du talar av erfarenhet. På Vilket vis föredrar du 4-5 år mellan? :) vill så gärna veta.
  • Anonym (Agnes3)
    Alexi skrev 2016-01-15 17:32:37 följande:

Om du ändå planerar att nolla din sgi behöver du ju inte ta ut fem dagar i veckan efter ett år utan först vid 1.5 år OM din arbetsgivare kräver det.

Sen kan du ju strunta i SGIn nu men direkt du blir gravid går du upp i tid till heltid och din sambo får korta sin arbetstid om det behövs för att få ner längden på barnets dagar på förskolan.

Men jag har verkligen inte planerat att nolla min SGI... Det har jag aldrig sagt. Men min SGI kommer ju sjunka i och med att jag går mer i procent.
  • Flickan och kråkan

Vi har tätt mellan våra första två barn och sedan 4 respektive 5,5 år ner till trean. Sista halvåret jag var gravid med trean gick jag upp till 100% - hade tidigare jobbat 70 utan att ta ut FP upp till 100. Sambon gick ner ytterligare lite i tid för att kompensera. Barnen gick varje dag men hyfsat korta dagar. 27 timmar/vecka. I den åldern kändes det helt ok. De började förskola vid 3 respektive 2,5 år av samma anledning som den du tänker på. Sambon höjde ju sin sgi sedan när trean föddes för han jobbade fullt första halvåret.

Jag har ju erfarenhet av både tätt och ett par år emellan syskon. Båda har för- och nackdelar. Väldigt olika men inget egentligen bättre eller sämre....som sagt olika .

• Alexi
    Anonym (Agnes3) skrev 2016-01-15 22:44:35 följande:

Men jag har verkligen inte planerat att nolla min SGI... Det har jag aldrig sagt. Men min SGI kommer ju sjunka i och med att jag går mer i procent.

Du skrev ju att du tar ut få dagar per vecka? Hur många dagar per vecka kommer du ta ut fram till två år då?
  • Anonym (Agnes3)
    Alexi skrev 2016-01-15 23:19:04 följande:
    Du skrev ju att du tar ut få dagar per vecka? Hur många dagar per vecka kommer du ta ut fram till två år då?
    Jag kommer fortsätta ta ut få fram till att dottern fyller 1 sen kommer jag ta ut 5 dagar/ vecka för att skydda min SGI. Då räcker dagarna ca 2 år och några månader
    Anonym (Agnes3) skrev 2016-01-15 22:43:28 följande:

Kan du berätta lite mer... Om du talar av erfarenhet. På Vilket vis föredrar du 4-5 år mellan? :) vill så gärna veta.

För att det blev precis sådär som du är rädd för, att allt blev ett enda stresskaos som gick i ett och jag tyckte att jag inte alls kunde njuta av varken första barnet eller andra barnet. :( Visst fanns det mysiga stunder men ärligt talat var det sällsynt som jag upplevde det utan framförallt stress stress stress. Det tog både psykiskt, fysiskt och med förhållandet med pappan. Vi hade drygt 2 1/2 år mellan barnen och i efterhand har jag önskat att det hade blivit ett eller två år mer, men det var inte planerat för oss. Pengarna var verkligen sekundära i det där.
  • Anonym (Agnes3)
    Anonym (Fem år och låg fp bättre) skrev 2016-01-16 10:45:06 följande:
    För att det blev precis sådär som du är rädd för, att allt blev ett enda stresskaos som gick i ett och jag tyckte att jag inte alls kunde njuta av varken första barnet eller andra barnet. :( Visst fanns det mysiga stunder men ärligt talat var det sällsynt som jag upplevde det utan framförallt stress stress stress. Det tog både psykiskt, fysiskt och med förhållandet med pappan. Vi hade drygt 2 1/2 år mellan barnen och i efterhand har jag önskat att det hade blivit ett eller två år mer, men det var inte planerat för oss. Pengarna var verkligen sekundära i det där.
    Oh, synd att det blev så för er :,( Jag tror du fick mig att bestämma mig där. Inge mer barn på några år. Tack för att du delade med dig. Hoppas ni har det bra idag?

Kram

Vi har det bättre nu när den yngsta är fyra och den äldsta sex. Men jag kan inte säga att det är bättre att ha tätt mellan dem nu än om de hade varit två och sex nu. Visst har de säkert mycket liknande intressen men jag är inte helt övertygad om att det är nödvändigtvis så bra bara för det. Det blir mycket konkurrens också. Och åndå är det inte värt att ha det så stressigt och bara överleva de första två tre åren för att ha tätt sedan! De första åren är ju viktigast och man vill inte gå miste om dem pga konstant stress och känsla av otillräcklighet.

Svar på tråden Barn nummer 2, vad tycker ni?