• Anonym (brb)

När får man reda på om socialtjänsten fått in en orosanmälan?

Som rubriken lyder undrar jag hur lång tid det kan ta innan man får reda på om någon gjort en anmälan? Någon som vet? 

Får man reda på det om det "läggs ner" direkt?

• Svar på tråden När får man reda på om socialtjänsten fått in en orosanmälan?
  • Anonym (soc)

Om det är du som gjort anmälan så får du inte reda på något alls. Om du är föremål för anmälan så får du inte reda på något om de lägger ner direkt. Dvs, om de lägger ner det så kommer de inte informera om nån anmält. Men om de kontaktar dig, att nån anmält, så kommer du också få reda på att de inte går vidare utan lägger ner.

• Anonym (brb)
    Anonym (soc) skrev 2016-01-19 15:10:36 följande:

Om det är du som gjort anmälan så får du inte reda på något alls. Om du är föremål för anmälan så får du inte reda på något om de lägger ner direkt. Dvs, om de lägger ner det så kommer de inte informera om nån anmält. Men om de kontaktar dig, att nån anmält, så kommer du också få reda på att de inte går vidare utan lägger ner.

Tack för bra svar!
  • Anonym (brb)

Förresten en fråga till, passar på eftersom du verkar veta vad du snackar om. Om polis eller sjukvård gör en anmälan får dom då reda på åtgärd? Gäller sekretessen även för dom?
  • Anonym (soc.sekr)

Jo, hon får veta ändå, även om det läggs ned direkt.
    Anonym (brb) skrev 2016-01-19 15:24:18 följande:
    Förresten en fråga till, passar på eftersom du verkar veta vad du snackar om. Om polis eller sjukvård gör en anmälan får dom då reda på åtgärd? Gäller sekretessen även för dom?
    Dom får inget veta.
  • Anonym (Nina)

Det är säkert olika, men så här var det de tre gånger när mitt barn fick en orosanmälan på sig:

1.  Jag fick ett brev hemskickat där det kortfattat stod vad anmälan bestod av, och att jag skulle kontakta soc.  Detta brev fick jag knappt en vecka efter att anmälan kommit in.

2.  Fick tid för ett möte med två socialsekreterare.

3. Ärendet lades ner. 

4.  Anmälan nr 2.  Fick ett telefonsamtal från soc.  Inget möte behövdes, och ärendet lades ner.

5.  Anmälan nr. 3  Fick ett brev från soc som meddelade om att en anmälan inkommit, men att den skulle läggas ner. 

• Anonym (..)

I vårat fall berättade skolan att dom anmält. Givetvis en fredag så jag fick inte tag på soc förrän på måndagen.

Annars skulle soc ha ringt mig under veckan.

Tydligen gjorde dock skolan fel som berättat att dom anämlt(enl soc)

Andra gången skolan anmälde blev jag inte lika skärrad när dom sa att dom gjort det då jag hade så bra kontakt med soc redan. Det tog säkert två veckor innan soc kontaktade mig. Sen tog det ytterligare några veckor innan dom ringde och sa att dom lade ned allt utan möte el dyl

• Anonym (Lärare)

När en skola gör en anmälan så ska de berätta för föräldrarna såvida man inte misstänker att det är fara för barnet.

Skolan får en återkoppling om det blir en utredning eller inte (detta ändrades för 1-2 år sen, innan fick inte skolan veta något)

Jag vet inte om det är någon skillnad om sjukhus, privatperson eller annan anmäler.

Vanligtvis brukar föräldrarna få kontakt från soc inom 1-2 veckor.

• Anonym (..)
    Anonym (Lärare) skrev 2016-01-19 22:09:57 följande:

När en skola gör en anmälan så ska de berätta för föräldrarna såvida man inte misstänker att det är fara för barnet.

Skolan får en återkoppling om det blir en utredning eller inte (detta ändrades för 1-2 år sen, innan fick inte skolan veta något)

Jag vet inte om det är någon skillnad om sjukhus, privatperson eller annan anmäler.

Vanligtvis brukar föräldrarna få kontakt från soc inom 1-2 veckor.

Till mig sa Soc att skolan gör fel om dom berättar att dom anmält. Och i vårat fall fanns ingen fara för barnet.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nina) skrev 2016-01-19 16:25:56 följande:

Det är säkert olika, men så här var det de tre gånger när mitt barn fick en orosanmälan på sig:

1.  Jag fick ett brev hemskickat där det kortfattat stod vad anmälan bestod av, och att jag skulle kontakta soc.  Detta brev fick jag knappt en vecka efter att anmälan kommit in.

2.  Fick tid för ett möte med två socialsekreterare.

3. Ärendet lades ner. 

4.  Anmälan nr 2.  Fick ett telefonsamtal från soc.  Inget möte behövdes, och ärendet lades ner.

5.  Anmälan nr. 3  Fick ett brev från soc som meddelade om att en anmälan inkommit, men att den skulle läggas ner. 

Oj tre stycken. Hmm, samma person som anmäler liknande saker och soc anser inte det är ett problem? Blir nyfiken, men du behöver ju inte svara.
  • Anonym (Nina)

Det är sjukvården som anmält alla 3 gånger, ingen enskild person alltså. Och ja, det har handlat om i princip samma sak, att barnets pappa varit inlagd på psyk och avgiftning. Anledningen till att soc inte anser att det är en sak att gå vidare med är nog att vi inte haft kontakt med honom på flera år...

• Anonym (A)
    Anonym (Nina) skrev 2016-01-21 17:40:08 följande:

Det är sjukvården som anmält alla 3 gånger, ingen enskild person alltså. Och ja, det har handlat om i princip samma sak, att barnets pappa varit inlagd på psyk och avgiftning. Anledningen till att soc inte anser att det är en sak att gå vidare med är nog att vi inte haft kontakt med honom på flera år...

Aha, ja då är det väldigt bra de anmäler så det registreras. För barnets skull och för din skull. Tack för att du gav mig ett så bra svar. Jag läser om så många här inne som har rätt dålig distans till sitt eget beteende så det var rätt kul att läsa ditt torra sakliga inlägg. Ha en bra helg! Synd om ditt barn dock som inte kan ha kontakt med sin far, men tyvärr är inte livet alltid rättvist.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (A) skrev 2016-01-22 12:04:31 följande:
    Aha, ja då är det väldigt bra de anmäler så det registreras. För barnets skull och för din skull. Tack för att du gav mig ett så bra svar. Jag läser om så många här inne som har rätt dålig distans till sitt eget beteende så det var rätt kul att läsa ditt torra sakliga inlägg. Ha en bra helg! Synd om ditt barn dock som inte kan ha kontakt med sin far, men tyvärr är inte livet alltid rättvist.
    Ja, jag har inget emot att de anmäler  Antar att det ingår i deras jobb.
    Lite bra för mig dessutom att ha koll på vad han faktiskt sysslar med, om det blir så att han vill träffa barnet plötsligt.
    Barnet själv är dock bestämd med att hen inte vill träffa sin pappa.  

Tack detsamma!  
  • RosPappa

Wow vilka kunniga personer det finns i detta forum. 
    Mycket intressant tråd du har startat.
    Jag sitter lite i kläm.
    Ex.frun har gjort orosanmälan på soc. i barnens räkning. om jag har fattat rätt.
    Jag står utanför och funderar därför vad lagen säger i detta .
    Har läst om att man Skall få det skriftligt? stämmer det? Hur lång tid i så fall?
    Om man inte har hört barnen utan går på ex.frun . hur lång tid skall det ta innan man börjar en utredning? Den 5/12 stack ex.frun med barnen. När anmälan kom in har jag ingen anning om .
    Har fått ett telfon samtal från Soc 7/12 där fram går det att det har kommit in ororsanmälning på mig. 
    idag deen 26/12 ha ingen hört av sig varken brev eller telefon eller mail. i ärendet . 
    Vad gäller är min fråga ni som är kunniga .  
    TACK  och god fortsättning önskar jag er alla starka Pappor & Mammor 

Svar på tråden När får man reda på om socialtjänsten fått in en orosanmälan?