minerva123 skrev 2016-01-23 21:23:04 följande:
Tittar man på vad din 7-åring de facto äter så är det ju riktigt bra mat! Ren fisk, kött, ett par grönsaker. Kanske någon sorts frukostmat också, som gröt, yoghurt, mjölk? Sedan kan jag förstå att det är tråkigt att repertoaren så begränsad, men det kan ni som föräldrar inte göra så mycket åt... Mer än att erbjuda andra rätter och smaker och hoppas att det lossnar någon dag. Jag var själv extremt matkänslig som barn och minns fortfarande hur obehagligt det var med många konsistenser och smaker. Tack och lov var mina föräldrar väldigt förstående (min mor var likadan som barn nämligen...), däremot var det väldig jobbigt i skolan och att bli bjuden på mat borta. Jag minns att jag kunde få ren panik av att behöva äta mat hos andra pga blickar och kommentarer från vuxna. I tonåren lättade det och nu jag en allätande vuxen (förutom viss fisk där jag fortfarande kan få kväljningar av konsistensen). Hur ligger din dotter på viktkurvan?
Jag skulle vilja att familjen åt lite mer vegetariskt men det är oerhört svårt utifrån hur hon äter. Inga bönor, eller något åt det hållet går. Gröt äter hon inte, men yoghurt/fil.
Jag var också väldigt kinkig som liten men det lossnade ju successivt. Men jag har ändå en bild av att jag åt mer såsiga saker och grytor än vad dottern gör.
Hon ligger rätt ok på kurvorna, mitt på normalkurvan:
BMI: 15.45 Undervikt ... 13.42 Normalt 13.43 17.62 Övervikt 17.63 19.67 Fetma 19.68 ...
Men det gjorde jag som sagt också som 7-åring och det gick ändå åt skogen några år senare...