• Anonym (Ts)

Namn med rymdtema men som är "normala"?

Jag är gravid och funderar nu på namn. Ville vara anonym för att graviditeten är hemlig tills vidare.

Jag är astronom och vill gärna ha ett namn som hör till rymden. Vill dock inte ha ett för konstigt namn som får alla att haja till och som är för trashigt.

Hoppas verkligen ni har några tips, har redan kollat trådarna här på forumet om namn med rymdtema så behöver ingen länk till det :)

• Svar på tråden Namn med rymdtema men som är "normala"?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Njae) skrev 2016-01-23 22:36:41 följande:

Jag tror att det är det faktum att det låter lite osvenskt och det är ett c med. Inte så logiskt. Bara känslan jag får.

Okej förstår det. På ett sätt känns ju Karla mest "reko". Det står verkligen lika nu mellan Karla, Bianca och Mira.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Njae) skrev 2016-01-23 22:36:41 följande:

Jag tror att det är det faktum att det låter lite osvenskt och det är ett c med. Inte så logiskt. Bara känslan jag får.

Folk kanske tror man är italienare om vi döper barnet till Bianca ;) de tre namnen kommer iaf passa bra till efternamnet så det känns toppen!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (mer klass) skrev 2016-01-23 22:36:52 följande:

Stella eller Castor tycker jag.

Stella förknippar jag som ett hundnamn och Castor känns inte riktigt naturligt... Gillar mer namnen Carl och Frank. Tack för tipsen :)
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 22:41:37 följande:

Folk kanske tror man är italienare om vi döper barnet till Bianca ;) de tre namnen kommer iaf passa bra till efternamnet så det känns toppen!

Haha, ja vore ni italienare så drar jag tillbaka allt jag sa om wt!

Men i dagsläget röstar jag på Karla. Ni vet alltså att det är en flicka?
  • Anonym (mer klass)

Alhena, Atria, Calisto, Adrastea, Rhea, Dione, Miranda, Ida, Vesta, Eris och Chiron är andra namn förknippade med rymden som kan fungera. Ida och Miranda är ju 'riktiga' namn dessutom så ingen skulle höja på ögonbrynen åt de namnen, men å andra sidan så skulle inte er intention komma fram riktigt då heller

• Anonym (Ts)
    Anonym (Njae) skrev 2016-01-23 22:43:59 följande:

Haha, ja vore ni italienare så drar jag tillbaka allt jag sa om wt!

Men i dagsläget röstar jag på Karla. Ni vet alltså att det är en flicka?

Haha ja :)

Nej vi vet inte vad det är faktiskt. Egentligen borde vi spåna mer på killnamn för flicknamnen känns rätt klara... Det är så himla svårt. Vi gillar namnen Carl, Fredrik, Frank och Ivan.
  • Anonym (mer klass)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 22:42:23 följande:
    Stella förknippar jag som ett hundnamn och Castor känns inte riktigt naturligt... Gillar mer namnen Carl och Frank. Tack för tipsen :)
    Tänk så olika det kan vara Har aldrig träffat en hund som heter Stella, däremot två väldigt söta flickor vet jag som heter det Och Castor finns ju redan som namn
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Ts) skrev 2016-01-23 22:48:50 följande:

Haha ja :)

Nej vi vet inte vad det är faktiskt. Egentligen borde vi spåna mer på killnamn för flicknamnen känns rätt klara... Det är så himla svårt. Vi gillar namnen Carl, Fredrik, Frank och Ivan.

Carl är ju en klassiker - men ser snyggare ut med K! Fredrik känns lite 70-tal, men helt ok. Frank är fint -speciellt som min första stora kärlek hette det, haha! Ivan är vackert, men associerar det med Ivan den förskräcklige.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (mer klass) skrev 2016-01-23 22:49:36 följande:

Tänk så olika det kan vara Har aldrig träffat en hund som heter Stella, däremot två väldigt söta flickor vet jag som heter det Och Castor finns ju redan som namn

Ja det är roligt det där :) det har ju bara att göra med att en gammal vän hade en hund som hette Stella som jag träffade ofta. Castor är ju ett riktigt namn men det känns ändå inte rätt... Gillar att få förslag på pojknamn, det behövs verkligen så tack så hjärtligt :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Njae) skrev 2016-01-23 22:52:30 följande:

Carl är ju en klassiker - men ser snyggare ut med K! Fredrik känns lite 70-tal, men helt ok. Frank är fint -speciellt som min första stora kärlek hette det, haha! Ivan är vackert, men associerar det med Ivan den förskräcklige.

Nja det blir mer internationellt med Carl och så är det ju som någon sa lite efter Carl Sagan som jag älskar. Men vi får se. Tror inte att det skulle bli ett förstanamn i sånafall. Vi har Carl som släktnamn så det skulle kännas naturligt att ha det som andranamn.

Himla kul att höra folks associationer till namn måste jag säga :)
  • Anonym (tjena)

Vega är jättefint och nån stjärna heter det.

• MASolokvist
    EMPATl skrev 2016-01-23 20:50:28 följande:
    Du har skrivit att rätt många namn är trashiga. Vad avgör om ett namn är trashigt för dig?
    My point taken!
    Bra inlägg!
Svar på tråden Namn med rymdtema men som är "normala"?