fantasy06 skrev 2016-01-24 22:53:51 följande:
Tack för era svar. Tycker ju att om man betalar varje månad borde det ju spela kvitta om barnet är där eller ej.
Med tanke på trycket som är på förskolor i många kommuner samt bristen på behöriga förskollärare är din idé fullständigt idiotisk. Redan idag får man i vår kommun räkna med att inte få plats i området där man bor, oavsett om man har körkort eller inte, så kan logistiken även i en liten stad ta uppåt en timma för en del. Staden är nog ca 3 km i diameter.
Risken är att vi inte får plats för barnen på samma förskola även om vi skolar in i oktober och då kan vi ha barnen i tre olika områden, då vi bor på gränsen och tillhör området åt helt motsatt håll med skolan jämfört med förskolan. I det området vi tillhör finns absolut inga förskoleplatser ... Vi kommer då tvingas ta bilen när jag börjar jobba tyvärr. När vi sökte med syskonförtur blev vi placerade på en ny förskola i mellanområdet istället ... Det fria skolvalet tror jag inte ens existerar här. I vår kommun finns det de som stått på överflyttning i två år för att byta till en förskola i sitt/"rätt" område ... Sedan att en del tackar nej till en plats 10 minuters promenadväg bort har jag svårt att förstå.
Så att väl bemedlade föräldrar skulle ha råd att betala 5000 kr för att bibehålla en plats på rätt förskola är ju idioti. Rent teoretiskt skulle det ju då kunna finnas tomma avdelningar en period och du betalar ju bara en bråkdel av vad platsen kostar ... Inte ens om du hade haft råd att betala vad platsen verkligen kostar hade jag ansett det rätt heller. Enda gången det vore okej var om det inte fanns någon kö alls, d v s INGA fler barn som behövde börja den terminen.
Men visst fråga du, men räkna med max några veckor om ens det, alternativt får ni väl skola in barnet och sedan börja jobba få dagar i veckan eller vänta till hösten som många andra. Vi räknar med att få skola in vid ett år med tanke på platsbristen, då vi inte får ihop det ekonomiskt att vänta till nästan två år, utan då hellre jobba några få dagar i veckan i början just för platsens skull.