• fantasy06

Förskoleplats men ej utnyttja direkt

Någon som vet om man kan ansöka om förskoleplats i tex januari, betala avgiften såklart men inte skola in förrän säg tex april?

Dottern är född i dec 2015. Först tänkte vi skola in i augusti 2017 men nu tänkt om att kanske skola im tidigare men vara ledig varsin dag i veckan så det bara blir 3 dar för henne. Vet man kan ansöka om plats med när som på terminen men risken är stor att vi då inte får en plats på den förskola vi vill.

• Svar på tråden Förskoleplats men ej utnyttja direkt
  • Milleman

2 månader gäller här. Man får alltså bara hålla platsen 2 mån. Man betalar samtidigt.
    Sen tror jag man kan ha en dialog med förskolan man får plats på också. Är det en privat förskola går det säkert att hålla längre.

• Sous

Det är olika från kommun till kommun, men fyra månader tror jag inte är tillåtet någonstans. Augusti borde för övrigt vara bästa tiden att skola in hur platssynpunkt eftersom sexåringarna går upp i förskoleklass då. Det är alltid mer platser lediga på hösten än på våren.

• Jennie med ie
    fantasy06 skrev 2016-01-22 20:37:54 följande:

Någon som vet om man kan ansöka om förskoleplats i tex januari, betala avgiften såklart men inte skola in förrän säg tex april?

Dottern är född i dec 2015. Först tänkte vi skola in i augusti 2017 men nu tänkt om att kanske skola im tidigare men vara ledig varsin dag i veckan så det bara blir 3 dar för henne. Vet man kan ansöka om plats med när som på terminen men risken är stor att vi då inte får en plats på den förskola vi vill.

Som sagt ovan: det kan variera. Men i synnerhet där det finns kö till förskolan så är det vanligt att man hamnar bak i kön igen om man inte skolar in den månad man ansökt helt enkelt för att nån annan med ett verkligt behov av platsen egentligen haft rätt till den då. Du får kolla med den enskilda kommunen eller förskolan.
  • fantasy06

Tack för era svar. Tycker ju att om man betalar varje månad borde det ju spela kvitta om barnet är där eller ej.

• Jennie med ie
    fantasy06 skrev 2016-01-24 22:53:51 följande:

Tack för era svar. Tycker ju att om man betalar varje månad borde det ju spela kvitta om barnet är där eller ej.

Det tycker inte jag om det finns kö, betydligt vettigare om de som har behov av platsen då får den. Jag "borde" väl tycka tvärtom, att det för oss på förskolan är perfekt om barn som har platsen inte utnyttjar den då det blir färre barn i gruppen, men jag kan inte se det så.

Men som sagt, du kan bara få veta vad som gäller just er om ni kollar upp det.
  • Maddi

Innerst inne kan man tycka de är fel att inte få betala platser. Men isåfall skulle jag och många med mig kanske tinga en plats när barnet är 18 månader och inte utnyttja förrän 2,5 år (då våran äldsta börja). De skulle innebära att platsen står tom när en annan har behov av den. Här i våran kommun är det en betalmånad. Vart ska gränsen gå? Att du kan betala i 3 månader för ditt barn som inte är i behov av den. Nästa kommer och säger, 4 månader borde man kunna betala. De blir fel.
  • mammalovis
    Med tanke på trycket som är på förskolor i många kommuner samt bristen på behöriga förskollärare är din idé fullständigt idiotisk. Redan idag får man i vår kommun räkna med att inte få plats i området där man bor, oavsett om man har körkort eller inte, så kan logistiken även i en liten stad ta uppåt en timma för en del. Staden är nog ca 3 km i diameter.

Risken är att vi inte får plats för barnen på samma förskola även om vi skolar in i oktober och då kan vi ha barnen i tre olika områden, då vi bor på gränsen och tillhör området åt helt motsatt håll med skolan jämfört med förskolan.  I det området vi tillhör finns absolut inga förskoleplatser ... Vi kommer då tvingas ta bilen när jag börjar jobba tyvärr. När vi sökte med syskonförtur blev vi placerade på en ny förskola i mellanområdet istället ... Det fria skolvalet tror jag inte ens existerar här. I vår kommun finns det de som stått på överflyttning i två år för att byta till en förskola i sitt/"rätt" område ... Sedan att en del tackar nej till en plats 10 minuters promenadväg bort har jag svårt att förstå.

Så att väl bemedlade föräldrar skulle ha råd att betala 5000 kr för att bibehålla en plats på rätt förskola är ju idioti. Rent teoretiskt skulle det ju då kunna finnas tomma avdelningar en period och du betalar ju bara en bråkdel av vad platsen kostar ... Inte ens om du hade haft råd att betala vad platsen verkligen kostar hade jag ansett det rätt heller.  Enda gången det vore okej var om det inte fanns någon kö alls, d v s INGA fler barn som behövde börja den terminen.

Men visst fråga du, men räkna med max några veckor om ens det, alternativt får ni väl skola in barnet och sedan börja jobba få dagar i veckan eller vänta till hösten som många andra. Vi räknar med att få skola in vid ett år med tanke på platsbristen, då vi inte får ihop det ekonomiskt att vänta till nästan två år, utan då hellre jobba några få dagar i veckan i början just för platsens skull.
  • fantasy06

I min kommun kunde man inte göra så. Fråga kostar ju inget :) så då får vi stanna hemma tills tjejen är 1 år o 8 månader för jag vägrar att sätta henne i förskolan när hon bara är 1 år och 1 månad.

Visst man kan ju som mammalovis skrev ta en plats o ha henne i förskolan 1 dag i veckan tex o sedan ha henne hemma i fyra. Det är ju också verkligen att ta upp en plats i min ögon men är ju ett alternativ. :)

• Sous

Om du betalar de ca 110 000 kronor om året som en förskoleplats faktiskt kostar så kan jag också typ tycka att du borde få ha en tom plats. Annars inte.

Men att skola in utan att behöva en förskoleplats är lite som en restaurang vid lunch, om folk köar tills de får sin lunch och sen hittar en plats att sitta på så funkar systemet, det blir tomma platser lediga åt de som behöver dem, men när folk börjar ockupera tomma platser med jackor och väskor innan de ställer sig i kö för mat så blir det inga platser över till de som fått sin mat och alltså behöver sitta ner och systemet bryter ihop.
  • mammalovis
    fantasy06 skrev 2016-01-25 11:27:52 följande:
    I min kommun kunde man inte göra så. Fråga kostar ju inget :) så då får vi stanna hemma tills tjejen är 1 år o 8 månader för jag vägrar att sätta henne i förskolan när hon bara är 1 år och 1 månad.

Visst man kan ju som mammalovis skrev ta en plats o ha henne i förskolan 1 dag i veckan tex o sedan ha henne hemma i fyra. Det är ju också verkligen att ta upp en plats i min ögon men är ju ett alternativ. :)
    Skillnaden mot att ni skulle betala för en tom plats är ju mindre.

Om vi väljer att ha honom 2 dagar på förskola kan vi ju vara föräldralediga längre, då vi kan nyttja t ex 1 lägstadag och 2 sgi-dagar och då spara lite dagar ... Annars vore väl det optimala för barnets del att vara hemma helt 2 månader till, men då är risken MYCKET större att vi har 2 förskolor + 1 skola i 2-3 områden som sagt och MYCKET logistik på morgonen. Sambon har varierande tider som kan svängas om kvällen innan så han börjar klockan 6 istället för halv åtta, åtta. Dessutom är han på hemvärnsövningar torsdag till måndag 2 gånger om året och då får jag ju fixa allt själv. Så detta gör att jag måste vara lite smart. Det mest optimala vore att det fria skolvalet existerade och fungerade och att Lilleman hamnar på samma förskola som syrran för då kan jag lämna på båda ställena på vägen till jobbet ...  

Om det är första barnet, så spelar det ju mindre roll.  
  • Malla1

Vi fick inte göra så. Om min yngsta skulle få plats på samma dagis som storasyskon så var vi tvungna att söka plats direkt, vi fick plats den 3 november och då var hon bara 1 år och 2 veckor. Men man som då precis tagit ut pappaledighet för henne så vi ville vänta med inskolning till efter jul men så fick vi inte göra, om vi ville behålla platsen var vi tvungna att skola.in henne så hon "fanns med i systemet". Så vi körde en "lätt" inskolning in med några timmar i veckan fram till jul och så började hon på riktigt nu i januari. Jag bor i Eskilstuna kommun

• fantasy06
    mammalovis skrev 2016-01-25 16:05:59 följande:

Skillnaden mot att ni skulle betala för en tom plats är ju mindre.

Om vi väljer att ha honom 2 dagar på förskola kan vi ju vara föräldralediga längre, då vi kan nyttja t ex 1 lägstadag och 2 sgi-dagar och då spara lite dagar ... Annars vore väl det optimala för barnets del att vara hemma helt 2 månader till, men då är risken MYCKET större att vi har 2 förskolor + 1 skola i 2-3 områden som sagt och MYCKET logistik på morgonen. Sambon har varierande tider som kan svängas om kvällen innan så han börjar klockan 6 istället för halv åtta, åtta. Dessutom är han på hemvärnsövningar torsdag till måndag 2 gånger om året och då får jag ju fixa allt själv. Så detta gör att jag måste vara lite smart. Det mest optimala vore att det fria skolvalet existerade och fungerade och att Lilleman hamnar på samma förskola som syrran för då kan jag lämna på båda ställena på vägen till jobbet ...  

Om det är första barnet, så spelar det ju mindre roll.  

Har inte er kommun som så att man har förtur till syskon på samma förskola? Så har vi det. Har man storasyskon på en förskola så får lillasyskonet förtur dit. Min stora går i skola så den förturen har inte vi.
  • Copyjulia

Någon som vet hur det är i Stockholms kommun? Vi har sökt om förskoleplats till nov, men är inte säkra på att hon kommer börja där förrän till jan. 

Svar på tråden Förskoleplats men ej utnyttja direkt