• browneyes54321

Barn och skärmtid

Nu är jag så ledsen, förbannad, frustrerad och ensam! Har ingen at prata med om detta problem och vet inte var jag ska få hjälp! Vi har en 3-åring och en 4-åring. En vanlig helgdag ser ut så här: vaknar kl 5 och ska ha ipaden. Sitter med den så länge det går tills vi alla kommit upp och ätit frukost och gjort alla morgonbestyr. Ska sedan UNDERHÅLLAS varje sekund som man inte vill att de ska sitta med paddan. KAN INTE leka själva! Orkar underhålla/leka fram till lunch kl 11, sen ska de spela igen, gärna ett par timmar. Tills JAG (ingen annan!) säger till att nu är det nog, nu stänger vi av. Så får man underhålla och leka med dem igen. Sedan gärna ett par timmar till med paddan på kvällen. Räknar jag efter så blir det lätt 6-8 timmar per dag på helgerna och 3-4 timmar på vardagar. I min värld är det på tok för mycket. Sambon tycker inte alls att detta är ett problem. Han säger att de gör så många olika saker på paddan och att det är roligt för dem. Så jag får ingen hjälp av sambon för att minska ner skärmtiden. Jag är ENSAM med mina tankar och känner mig ensam i kampen mot paddorna!

Nu undrar jag om det finns fler där ute med samma problem och vad ni gör åt det? Hur får man ungarna att leka själva utan att själv tvingas vara lektant? Jag har inget emot att vara lektant, men jag vill att de ska kunna leka själva OCKSÅ! 

• Svar på tråden Barn och skärmtid
  • tjejenA

Vi har inte köpt nån padda...enklaste lösningen. Här får treåringen titta på tv en timme på morgonen...bara på helger. Och en halvtimme till timme innan läggdags. Vi får höra en massa tjat men det gäller att inte ge efter. Vi frågar honom istället varför han har leksaker om han ska bara kolla på tv. Då brukar han sätta fart och leka med dom. Ibland leker vi med honom ibland leker han själv.

• Alexi

Det handlar om att ta fajten. Att prata med barnen, säga stopp, kanske till och med ta en veckas paus helt från Ipaden. Ta att de blir hur arga som helst men de måste få ha tråkigt länge nog för att komma igång och leka. Sluta underhålla dem. De har väl leksaker och varandra? Fyll på med lite nya grejor om det är lite sånt. Duplo, utklädningsgrejor, matlagningsgrejor eller liknande?

Klart att det inte är rimligt att de sitter med Ipad i 6-8 timmar per dag!

• Vanimelda

Min treåring kan också sitta länge med ipaden, och precis som din sambo tycker jag att det är helt ok eftersom han gör många olika saker. Växlar mellan spel, pussel, göra egen musik, läsa böcker, se film, rita, etc. Men den viktigaste anledningen till att jag tycker att det är okej är att han inte ber om ipaden oftare än vad han ber mig ta fram legolådan, tågbanan, ett riktigt spel, färgpennor eller andra leksaker. Ipaden har varken högre eller lägre prioritet för honom än hans andra saker. Hade han bara föredragit paddan hade jag nog lagt undan den ett par veckor ("den har visst gått sönder, jag har skickat den på lagning").

• Natulcien

6-8 timmar om dagen för så små barn låter som rena vansinnet! Jag skulle ta bort paddan helt ett par veckor för att "avgifta" dem, faktiskt.
    Dels är det ju inte bra för outvecklade ögon att stirra fixerat på en skärm så långa stunder, dessutom kan de få problem med axlar och nacke genom att sitta stilla i samma ställning vid en skärm.

Varför vill inte din sambo minska ner på skärmtiden? Vad gör han medan barnen spelar? Ser han detta som en praktisk barnvakt, kanske?

Vi har en 5-åring som också gillar IPad. Han får sitta max 2x30 min per dag. Alltså max 30 min åt gången och max 1 timme totalt. Vill ha se nån film på TV så minskar vi ner IPad-tiden till enbart 30 min. Detta gäller helger. På vardagar blir det oftast enbart 30 min padda eller nåt på TV på kvällen.
    Detta är lagom i vår familj, tycker vi.
    Han leker sen fantastiskt bra själv. Enorm fantasi och kreativitet.

• Alexi

Våra barn kan sitta för länge ibland och det märks verkligen på dem då att det blivit för länge. De blir rätt sura, har svårt att bryta och har oerhört svårt att komma på något att göra. När man håller det på en lagom nivå så har de inga problem att stänga av och gå och leka istället.

• Anonym (sluta mesa)

Tydligen satt någon expert av nåt slag på Nyhetsmorgon häromdagen och sa att det inte är skadligt för barnen att sitta länge men att det handlar om vad barnen gör under den tiden.

Sant eller falskt bedömer inte jag.

Vi har ingen tidsgräns hemma men det blir inte varje dag och uppskattningsvis inte mer än 60 min/dag de dagar den används. Min dotter är 9 år.

Ingenting beror egentligen på vad barnen vill utan vilka gränser man som förälder sätter, helt ärligt förstår inte jag problemet. Varför bestämmer era barn? Ta striden och var konsekvent!

Många föräldrar idag är så mesiga och oroliga för att bli osams med sina barn.

Ta ett beslut och genomför det, thats it!

• Anonym (Ut med skiten)

Varför har ni köpt dessa dumburkar? Är det för att ni ska slippa vara *lektanter* åt era barn?
    Kasta ut skiten o umgås med dem i stället.
    Hur kan ni inte *orka* leka med barnen?
    Jag är ensamstående med ett bokstavsbarn på heltid o helt utan kontaktnät, o jag skaffade ingen dumburk...förutom tvn då, fråns mitt barn var 8 år.
    Nu som först är mitt barn intresserad av tvn o att spela super mario o då högst någon halv timme. Det är vad det tar att spela 5 banor.
    Han vill göra annat i stället o vi är mycket ute o har alltid varit.
    Ni har ju lärt barnen att de ska sitta med den där skiten o deras ögon kommer att bli totalt sabbade.
    Jag gjorde dumheten att fastna i ett spel på fb som jag följde både via dator o mobil o fick till sist skärsår i min ögon. Min optiker hade bara sett detta hos linsanvändare, aldrig hos någon med glasögon.

Släng ut skiten o ta ansvar för barnen ni satt till världen. Kan inte ni leka o umgås, hur ska då barnen kunna göra det?
    O 3-4-åringar behöver ha föräldrarkontakt o lektid med sina föräldrar, de ska inte bli undanskuffade o *leka ensam*.
    Dumburk är lika med fantasidöd o fördumning hos både barn vuxna.

• Varit där

Här hemma är barnen 8,6 och 4. Vi ansåg oxå att det var för mycket skärm tid. Dock bestämde jag och sambon- deras pappa att på helgen mellan 11-16 så är det ingen skärm. De får sysselsätta sig på annat sätt, plus att vi försöker att hitta på något hela familjen minst en dag på helgen och på söndagar så måste de oxå städa upp på sina rum innan 16 om de vill ha plattan eller tv. Kan förstå att det är jobbigt,som tur är så är barnen här hemma duktiga på att sysselsätta sig och jag och sambon är överrens om den regeln så då blir det även lättare och barnen vet vad som gäller.

• Velmaja

Har en son som gärna hade suttit framför surfplattan, datorn eller tv-spel all vaken tid om han fick det. Nu är han äldre än dina barn, när han var yngre hade vi varken surfplatta eller tv-spel utan då var det enbart film en stund på morgonen/kvällen som gällde. Men tycker det låter alldeles galet att barnen sitter framför en skärm 8 timmar om dagen.. Det gäller att ta striden och inte ge med sig. Vad tycker dom mer om att leka med? Gå ut och lek mer? Simhall? Lekland? Lekpark? Bibliotek? Pyssla, rita, baka, bygga med lego m.m. Träffa vänner?

• scanmia

En bra balans är ju det man vill uppnå. Jag hade tyckt att det vore jätteskönt om mina barn kunde se lite lagom på tv och sitta en liten stund vid paddan, men de blir helt uppslukade och behöver därför lite hjälp att inte fastna. Och det är svårt att starta något annat efter så de behöver lite hjälp där med.

Börja med att bestämma när och hur mycket som är rimligt. Inte ens din sambo  kan tycka att 8 timmar om dagen är rimligt så börja med att förhandla fram hur många timmar i veckan eller om dagen som skulle passar i er familj. Det finns appar som hjälper till att hålla tiden och stänger av paddan automatiskt. Det kan minska tjafset och också hjälpa din sambo att hålla koll.

Kan du och barnen skriva en lista eller göra en låda med lappar på andra lekar och aktiviteter? Kanske en som man gör tillsammans som familj och en som man gör ensam? Spela iPad kan antingen vara bara en i högen, eller hållas utanför helt och hållet.

Ett "fult" trick som jag ibland använder mig av när jag vill uppmuntra mer självständig lek är att be dem säga till mig när de har lekt klart så att vi kan göra något tråkigt. Självklart säger jag det inte så men typ "Hämta mig när ni är färdiga med legot så kan vi städa lekrummet tillsammans." eller "Säg till när ni har målat färdigt så kan ni hjälpa mig med sopsorteringen." 

Jag läste om en sjukgymnast som sa att barn som fick stå utan stöd när de spelade brukade begränsa tiden själva ganska bra. Så det kan ju vara något att försöka sig på.

Om det är någon tröst så är du definitivt inte ensam om att ha det här problemet. Min man är absolut överens med mig om att barnens skärmtid bör begränsas, han är kanske tom mer konservativ än vad jag är, men sedan är det ju så lätt att bara dela ut skärmarna. De verkar alltid åka fram när han är själv med barnen...

• pigglet

Barn är ju olika. Min äldsta är 13 och har inga problem att begränsa det själv. Hon lessnar efter en stund.
    11-åringen kan sitta i timmar om hon får.
    Yngsta kan sitta dygnet runt. Det är som att 90% av det som finns i hjärnan handlar om skärmar.

Själv tycker jag att ju mindre desto bättre. Barnen får sitta 1 timme/dag. Sedan är det slut på tiden och de får göra något annat.
    Mitt motto är att det är nyttigt att ha tråkigt. Här löns det inte att gnälla "jag har inget att göra!", det svar de får är "Så skönt för dig!". Jag är ingen lektant åt dem, de har varandra om de vill leka med någon, annars kan de leka själva. De har massor av saker att leka med. De har pysselsaker, spel, pussel. Vi har en trädgård, skog.

Vill de göra något med mig får de fråga mig. "Kan vi spela ett spel?" När de har så där trååååkigt så löns det faktiskt inte för mig att föreslå en massa saker, de kommer i 90% av fallen att tycka att det är en tråkig idé. Drivkraften att göra något behöver komma inifrån.

Och den kommer! När barnen vet att skärmtiden är slut för dagen och att det inte spelar någon roll hur mycket de tjatar om mer, då kommer de till slut hitta på något att göra. För efter ett tag blir det rätt tråkigt att sitta och ha tråkigt.

Så barn som tillåts ha tråkigt blir mer kreativa  :)

• Rani

Jag tror mycket handlar om att ha rutiner. Barn förstår inte "du får bara sitta en timme" för de har inte den tidsippfattningen. Istället kör vi " du får titta/spela medan vi äter mat", "du får titta medan jag matar lillasyster/hänger tvätt etc.". Efter det tar vi paddan eller stänger av TV:n. Vi förvarnar lite innan för att undvika bråk. Vi har inget exakt antal minuter per dag utan försöker utnyttja paddan/TV:n till vår fördel. Vi använder dem som underhållning för dottern när vi behöver ägna oss åt annat. Då kan vi lägga tid på henne när vi är klara med det vi måste göra. Vissa dagar sitter hon jättelite och andra kan hon sitta lite mer. Det beror på vilka aktiviteter hon gjlrt i övrigt under dagen. Idag var vi t ex ute och lekte i snön länge. Då fär hon titta på en film en längre stund när vi kommer in. Är vi inne hela dagen försöker vi begränsa.

Mina tips är:

Kom överns med din sambo om när och hur det är ok att barnen spelar. Försök utnyttja detta till er fördel och passa på att göra andra saker då. Lek med barnen massor när de inte har paddan. Se till att skapa en rutin/vänj barnen vid att de t ex bara får ha paddan då ni gör hushållsarbete. Sedan måste ni naturligtvis hålla fast vid det båda två. Jag tror att om ni underhåller dem rejält när de inte har paddan ett gäng dagar så kommer de vänja sig. Lägg paddorna i ett högt skåp så att de måste fråga er om lov.

• tulip79

Hos oss får sonen på 4 år bara ha paddan när lillasyster sover middag vilket är ca 45 min (dagisfria dagar). Det funkar väldigt bra. Lillasyster på 2 år får ha den ibland, men bara kortare stunder, hon gillar att pussla på den.

• suziz
    Anonym (Ut med skiten) skrev 2016-01-24 11:00:39 följande:

Varför har ni köpt dessa dumburkar? Är det för att ni ska slippa vara *lektanter* åt era barn?
    Kasta ut skiten o umgås med dem i stället.
    Hur kan ni inte *orka* leka med barnen?
    Jag är ensamstående med ett bokstavsbarn på heltid o helt utan kontaktnät, o jag skaffade ingen dumburk...förutom tvn då, fråns mitt barn var 8 år.
    Nu som först är mitt barn intresserad av tvn o att spela super mario o då högst någon halv timme. Det är vad det tar att spela 5 banor.
    Han vill göra annat i stället o vi är mycket ute o har alltid varit.
    Ni har ju lärt barnen att de ska sitta med den där skiten o deras ögon kommer att bli totalt sabbade.
    Jag gjorde dumheten att fastna i ett spel på fb som jag följde både via dator o mobil o fick till sist skärsår i min ögon. Min optiker hade bara sett detta hos linsanvändare, aldrig hos någon med glasögon.

Släng ut skiten o ta ansvar för barnen ni satt till världen. Kan inte ni leka o umgås, hur ska då barnen kunna göra det?
    O 3-4-åringar behöver ha föräldrarkontakt o lektid med sina föräldrar, de ska inte bli undanskuffade o *leka ensam*.
    Dumburk är lika med fantasidöd o fördumning hos både barn vuxna.

Fast nu har du nog missförstått det hela, surfplattor kan vara enormt utvecklande och kreativt. Speciellt bra är det ju för barn som behöver kognitivt stöd... 

Sen beror det ju på vad man gör med surfplattan, men att kalla den dumburk känns ju bara väldigt ignorant. 

Däremot ska den ju inte ta över all vaken tid, man måste göra annat också exempelvis vara ute och röra på sig för att hela kroppen ska må bra. 

Ögonen blir inte sabbade för att man sitter vid en skärm. Visst om man sitter hela dagarna och är ute för lite så ökar risken att bli närsynt. Det är dock samma sak med de barn som sitter mycket och läser eller ritar eller pysslar eftersom man då också fokuserar på en punkt nära och inte tränar ögonen på att se på långt håll. 

Att du fick skärsår på ögonen beror inte enbart på att du stirrat på en skärm, jag och många med mig sitter hela dagarna framför en skärm och jobbar och det går alldeles utmärkt.

Läs lite forskning om datorspel och utveckling så ska du se att du inte behöver vara så rädd. Många datorspel är bra för hjärnan, lite axplock:

"Ny forskning visar att en timmes spelande om dagen gör barn gladare, mer sociala och mindre hyperaktiva."

"Ny forskning: TV-spel gör dig smartare"

"Ny forskning visar att gamla får bättre minne av att spela dataspel."
  • isolande

Vi har haft fri skärmtid tidigare, mest för att det inte känts som ett problem. De har varvat lek och bus med skärm och är kreativa och sociala. Har inte suttit lång stunder utan kanske 15 min barnprogram.

När vi upptäckte att 3-åringen började utveckla tics med blinkningar tog vi dock bort paddan direkt eftersom jag själv är astigmatisk och blir snabbt trött i ögonen utan glasögon. Han blev arg vid första tillfället då vi tog bort den, sen har han inte brytt sig öht. Vi har sagt att hans ögon måste vila, sen var det inte mer med det.

Men det kanske är svårare om de sitter så mycket som TS barn gör. Men de är ju små Obestämd. Klart de kommer börja leka utan dig om du bara inte hjälper dem på traven hela tiden? Sedan måste man ju räkna med att man får leka med barnen när de är sådär små emellanåt...

Prata allvar med din sambo? Ni måste ju missa otroligt mycket av era barns utveckling och deras underbara personligheter om ni aldrig umgås med dem? De är ju så små, det måste vara relativt enkelt att roa dem? Gå ut i parken, gå och mata ankor, åk till badhuset, åk till mormor, ta en promenad, bygg en raket av toarullar. Prata om det som händer runt omkring dem, på dagis, i naturen, läs böcker.

• emelyaus

Hur står det till med er egen skärmtid? Kan det vara så att du och/eller sambon samtidigt sitter med mobiler/dator/tv och att hela dagen försvinner på så sätt?
    Om ni äter frukost och gör någon aktivitet direkt på morgonen som familj, ja då tror jag absolut skärmtiden minskar för er alla. Och ni lär känna varandra som familj.

Svar på tråden Barn och skärmtid