Barn och skärmtid
Nu är jag så ledsen, förbannad, frustrerad och ensam! Har ingen at prata med om detta problem och vet inte var jag ska få hjälp! Vi har en 3-åring och en 4-åring. En vanlig helgdag ser ut så här: vaknar kl 5 och ska ha ipaden. Sitter med den så länge det går tills vi alla kommit upp och ätit frukost och gjort alla morgonbestyr. Ska sedan UNDERHÅLLAS varje sekund som man inte vill att de ska sitta med paddan. KAN INTE leka själva! Orkar underhålla/leka fram till lunch kl 11, sen ska de spela igen, gärna ett par timmar. Tills JAG (ingen annan!) säger till att nu är det nog, nu stänger vi av. Så får man underhålla och leka med dem igen. Sedan gärna ett par timmar till med paddan på kvällen. Räknar jag efter så blir det lätt 6-8 timmar per dag på helgerna och 3-4 timmar på vardagar. I min värld är det på tok för mycket. Sambon tycker inte alls att detta är ett problem. Han säger att de gör så många olika saker på paddan och att det är roligt för dem. Så jag får ingen hjälp av sambon för att minska ner skärmtiden. Jag är ENSAM med mina tankar och känner mig ensam i kampen mot paddorna!
Nu undrar jag om det finns fler där ute med samma problem och vad ni gör åt det? Hur får man ungarna att leka själva utan att själv tvingas vara lektant? Jag har inget emot att vara lektant, men jag vill att de ska kunna leka själva OCKSÅ!