• dragonone

Vad är en familj (föräldragruppsuppgift)

Hej alla föräldrar!

Har fått en uppgift som handlar om vad en familj är. Vi pratade om det på föräldragruppen och det fick mig att börja undra ett varv eller två över olika normer i samhället osv.

Skulle vilja ha lite mer input än det jag fick på mötet så här kommer frågorna!

1. Vad är en familj?/vad gör en familj?
    2. Vad är ett barn?/Vad gör ett barn?
    3. Går det att byta familj?
    4. Kan man vara ovänner i en familj?/Kan man bråka i en familj?

Tacksam för era funderingar!
  • Svar på tråden Vad är en familj (föräldragruppsuppgift)
  • Alexi

En familj består av minst en vuxen och minst ett barn.

Ett barn är en människa mellan 0 och ca 18 år.

Ja man byter familj när man som vuxen skapar sin egen familj.

Ja självklart kan man bråka och vara ovänner i en familj!

• lilly

1. En familj för mig är de personerna som man vet att man alltid, oavsett vart livet leder en, kommer att ha bakom sig. Man kan hata varann i flera år, man kan säga upp kontakten för att en lång tid senare återuppta den som om inget hänt. Folk som hjälper en i vått och torrt. Detta är ju förstås något man kan ha med vänner också, men för att vara familj enligt mig ska man även ha något slags släktband.

2. Vad ett barn är beror lite på. Ett barn är ju egentligen en omyndig person som man tar hand om och vårdar. Men samtidigt så har ju föräldrar alltid barn, oavsett hur gamla barnen är. Man slutar ju inte att säga att man har barn för att de har fyllt 18.

3. Byta familj skulle jag väl inte vilja säga, men att utöka den. När man är liten består familjen oftast av (styv)föräldrar och syskon, mor/farföräldrar för att sen som vuxen skaffa egna barn, partner och svärföräldrar osv. Även om ens primära familj som vuxen kanske är ens egna barn och ens make/sambo så kommer föräldrar och syskon ändå alltid också att vara familj.

4. Ja, det finns det flera exempel på.

Svar på tråden Vad är en familj (föräldragruppsuppgift)