• Svar på tråden Bebis dog efter balkongfall på GC
  • Björnes magasin
    Dixie skrev 2016-01-24 21:05:15 följande:
    jag skulle aldrig lämna ett litet barn själv på en balkong - bättre att ha koll på barnet än stolarna......
    Utan stolar kan barn vara på balkongen, jag har kollat flera i många år.
  • Dixie
    Björnes magasin skrev 2016-01-24 21:21:53 följande:
    Utan stolar kan barn vara på balkongen, jag har kollat flera i många år.
    jag hade aldrig lämnat ett barn ensam på en balkong - det kvittar om det finns stolar eller inte ..... ett så litet barn har man under uppsikt!
  • Coccolina

Man bör hålla koll på sina barn även på semester... Kolla igenom omgivningen för risker och se till att eliminera dem, går inte de så får man helt enkelt inte släppa uppmärksamheten.

Jätte hemskt det som hänt, men det går inte att skylla det på vare sig hotellet eller Ving... Det var en olycka, och som många olyckor så hade det kunnat undvikas med att man var uppmärksam. Det går dock inte att alltid vara det. Men ja... kort sagt som förälder har man ett ansvar, barn skall tex inte klättra på stolar och bord mot ett balkongräcke. Eller vara ensam på en balkong med klättermöjligheter.

Enda sättet som det i mina ögon blir hotellets fel är om staketet lossnade från balkongen när barnet var lutat mot det. Det är det enda som skulle göra det till hotellets fel!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Leonel

Kanske var det som så att mamman skulle bara duscha eller gå på toa då pappan skulle ta hand om barnet, kanske hade dem flera barn och äldre barnet öppnade dörren till balkongen och pappan inte kollade riktigt så barnet föll? Man vet inte, tror inte mamman skulle velat att det skulle gå såhär till. Finns alltid lås annars som borde vara bättre, vissa lås kan alla öppna även barn men lås som ska vara bra och barnsäkra...

• ChihuahuaN

De där dörrarna är jättelätta att öppna, även för en liten krabat.

Jag chansar på att mamman gick på toa i 30 sekunder-1 minut, samtidigt som barnet lyckades svänga upp det där handtaget (väldigt enkelt, som sagt), knatade ut, klättrade upp och lutade sig för långt över kanten. Mamman kommer ut, ser att balkongdörren är öppen, springer ut, tittar ner, ser bebisen och skriker då i panik.

Det hade kunnat hända VEM SOM HELST!

• ChihuahuaN
    Leonel skrev 2016-01-24 22:33:32 följande:

Kanske var det som så att mamman skulle bara duscha eller gå på toa då pappan skulle ta hand om barnet, kanske hade dem flera barn och äldre barnet öppnade dörren till balkongen och pappan inte kollade riktigt så barnet föll? Man vet inte, tror inte mamman skulle velat att det skulle gå såhär till. Finns alltid lås annars som borde vara bättre, vissa lås kan alla öppna även barn men lås som ska vara bra och barnsäkra...

Finns inga lås. Var på samma hotell i höstas och reagerade över hur enkelt det var för ett barn att öppna dörren till balkongen själv.
  • Leonel
    ChihuahuaN skrev 2016-01-24 22:49:27 följande:
    Finns inga lås. Var på samma hotell i höstas och reagerade över hur enkelt det var för ett barn att öppna dörren till balkongen själv.
    När vi reser till Turkiet och bor på hotell så finns det typ några lätta lås, men vilket barn skulle inte öppna det? Men samtidigt tänker jag att det kan vara olika från hotell till hotell, handtagen kanske var för långt ner. Jag vet inte, men så riktigt synd..
  • ChihuahuaN
    Leonel skrev 2016-01-24 22:52:22 följande:

När vi reser till Turkiet och bor på hotell så finns det typ några lätta lås, men vilket barn skulle inte öppna det? Men samtidigt tänker jag att det kan vara olika från hotell till hotell, handtagen kanske var för långt ner. Jag vet inte, men så riktigt synd..

På just de där balkongerna så är det som ett långt handtag som man tar tag i och vinklar åt sidan - sedan ger man dörren en lätt puff åt sidan så glider den upp. Det fanns inte ens en nyckel i handtaget. Dessutom var det ett enhandsgrepp.
  • Sjömamma

Usch, vilken fruktansvärt tragisk olycka. Hur den har gått till går ju bara att spekulera i. Man tänker mycket på den drabbade familjen och även andra gäster på hotellet som även måste känna sig påverkade av det här.

Vi bodde på just det hotellet för precis ett år sen. Jag hade sett till att vi fick rum längst ner för jag hade sett bilder på hur balkongerna såg ut och hur högt upp. Jag hade inte kunnat sova ordentligt så där högt upp. Vad jag kommer ihåg var det inget särskilt lås eller så på balkongdörren utan min dotter hade nog kunnat få upp den själv om hon velat.

Nej, verkligen helt fruktansvärd olycka. Jag tänker även på all personal. Det är ju mest ungdomar som jobbar där. Måste vara tungt att ta itu med detta. Tur i otur finns ju både norska och svenska kyrkan i närheten. De har ju erfarenhet av såna här kriser.

• Coccolina
    Leonel skrev 2016-01-24 22:33:32 följande:

ChihuahuaN skrev 2016-01-24 22:47:27 följande:

De där dörrarna är jättelätta att öppna, även för en liten krabat.

Jag chansar på att mamman gick på toa i 30 sekunder-1 minut, samtidigt som barnet lyckades svänga upp det där handtaget (väldigt enkelt, som sagt), knatade ut, klättrade upp och lutade sig för långt över kanten. Mamman kommer ut, ser att balkongdörren är öppen, springer ut, tittar ner, ser bebisen och skriker då i panik.

Det hade kunnat hända VEM SOM HELST!

Så en pappa är inte kapabel att hålla koll som en mamma?? Tror inte pappan ville det heller...

Självklart är detta inte går att skylla på någon av föräldrarna. Dock går det heller inte att skylla på hotellet. Så enkelt är det, man har som förälder ansvar att säkra sina barns miljö så gott som går, såklart alla kan missa, men det blir inte hotellets fel för att något har missats!! Det är inte heller nödvändigtvis föräldrarnas fel (ja både mamma och pappa, eller kanske mamma och mamma, eller pappa och pappa eller varför inte en singel mamma/pappa på semester....) men det blir inte hotellets fel heller!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Päronglassen

När utredningen är klar så kommer det stå klart att hotellet har haft bristande säkerhet iom avsaknaden av barnspärr på såväl dörrar som fönster.

• Björnes magasin

Spansk utredning, Nja...

• Pastella

Vad som helst kan ha skett, förälder och barn kan ha tagit en tupplur tillsammans och barnet vaknade först och fick upp balkong dörren, förälder kan ha varit på toaletten eller upptagen med annat barn.. Det finns mycket som kan ha orsakat en sådan här fruktansvärd olycka utan att föräldrarna brustit i sin uppsyn.
    Flera gånger per dag har jag av olika anledningar ryggen mot någon av mina små barn och då kan olyckor ske. Jag tycker att det är oerhört respektlöst att spekulera i hurvida föräldrarna borde eller kunde förhindra olyckan, de har precis förlorat sitt barn.

• hinken
    Björnes magasin skrev 2016-01-25 03:43:14 följande:

Spansk utredning, Nja...

Tro mig att Spansk sjukvård, Spansk polis och Spanska utredare är 10 ggr bättre än Svenska dito. Korruptionsnivån i detta jävla u-landet börjar bli skrämmande!
  • Kellebelle

Stackars människor och stackars lilla flicka ;(. Föräldrarna kommer att må fruktansvärt dåligt resten av sina liv :(.

• Björnes magasin
    MASolokvist skrev 2016-01-26 10:44:10 följande:
    Inte läge att spekulera i vad som hänt.
    Mina tankar går till familjen.
    Nej det behövs inte maa alla som varit där, då man måste klättra på en stol som inte ska stå där
Svar på tråden Bebis dog efter balkongfall på GC