• cero

Bodela bostadsrätt trots han inte betalat något?

Hej,
    Vi är gifta och är under betänketid just nu.
    Bostadsrätten som vi bor nu har jag köpt.
    Lånet står på mig.
    Amorterat ca halv miljon. av 2miljoner
    Han betalat aldrig en enda krona, utan jag har betalat från allra första dagen allting.

Kan han fortfarande ta 50% av bostadsrätten vid bodelning?

Finns något sätt att jag behåller 100% av bostadsrätten? Jag vill inte att han ska få den

• Svar på tråden Bodela bostadsrätt trots han inte betalat något?
  • Kjell2
    cero skrev 2016-01-25 09:40:28 följande:
    ja, vi har levt ihop i åtta år nu.
    Jämkning? Berätta gärna mer
    Har ni levt ihop under åtta år ska det mycket till för att en domstol ska jämka om ni inte kommer överrens.

Tänk på att även andra skulder ska ingår i en bodelning, t ex CSN.

• KingOfKings

Märkligt tonläge här på familjeliv.

Är det en kvinna som ska ha ut halva sin rätt från sin man, så brukar alla tala om för henne exakt att hon har rätt till halva osv.

Är det nu en man som vill ha ut halva sin rätt, lyder tongångarna helt annorlunda. Detta hyckleriet är märkligt.

• sextiotalist
    KingOfKings skrev 2016-01-25 09:59:13 följande:

Är det en kvinna som ska ha ut halva sin rätt från sin man, så brukar alla tala om för henne exakt att hon har rätt till halva osv.

Är det nu en man som vill ha ut halva sin rätt, lyder tongångarna helt annorlunda. Detta hyckleriet är märkligt.

Håller med, jag anser att det är bådas skyldighet att hålla reda på sina rättigheter och skyldigheter när man blir sambos eller gifter sig.
    Nu är jag konsekvent, jag ger samma råd, oavsett om det är kvinnan eller mannen som vinner/förlorar.
  • Hadraniel
    sextiotalist skrev 2016-01-25 10:06:00 följande:
    Håller med, jag anser att det är bådas skyldighet att hålla reda på sina rättigheter och skyldigheter när man blir sambos eller gifter sig.
    Nu är jag konsekvent, jag ger samma råd, oavsett om det är kvinnan eller mannen som vinner/förlorar.
    Tycker väl i alla fall att man borde det när man gifter sig och ingår ett uppenbart avtal.

Sambo blir man ju automatiskt under vissa förustättningar utan att man väljer att medvetet ingå avtalet aktivt själv och man måste då hålla koll på att aktivt avskriva sig detta istället. Tycker själv att även samboskap borde vara ett aktivt beslut precis som det är att gifta sig.
  • sextiotalist
    Hadraniel skrev 2016-01-25 10:10:23 följande:
    Tycker väl i alla fall att man borde det när man gifter sig och ingår ett uppenbart avtal.

Sambo blir man ju automatiskt under vissa förustättningar utan att man väljer att medvetet ingå avtalet aktivt själv och man måste då hålla koll på att aktivt avskriva sig detta istället. Tycker själv att även samboskap borde vara ett aktivt beslut precis som det är att gifta sig.
    Allt för många är inte medvetna om det. Och skulle någon yppa ordet äktenskapsförord eller samboavtal, så är personen snål och inte älskar den andra tillräckligt
  • mrskreiz

Att det råder tveksamma tongångar på FL är ju knappast en nyhet. Däremot tycker jag inte att TS ska få bära hela tyngden av att det ska vara rättvist och könsfördelat på ett forum.

Alla kan fatta fel beslut i livet. Märkligare saker har definitivt hänt än att man inser att man inte längre ska leva med rätt person i livet. TS har bett om råd och hon har fått sakliga råd i frågan. Det är upp till henne att besluta vad hon ska göra härnäst. 

Sedan kan jag absolut hålla med om att som sagt, det är tveksam moral på FL och alla möjliga och omöjliga åsikter florerar här. Men det här är inte rätt tråd för den diskussionen, den gynnar inte TS.

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • mrskreiz
    mrskreiz skrev 2016-01-25 10:45:48 följande:

Alla kan fatta fel beslut i livet. Märkligare saker har definitivt hänt än att man inser att man inte längre ska leva med rätt person i livet. TS har bett om råd och hon har fått sakliga råd i frågan. Det är upp till henne att besluta vad hon ska göra härnäst. 

Och så skriver jag som en kratta till och från och menar självklart inte "rätt person" utan "en person".
  • nevermind
    KingOfKings skrev 2016-01-25 09:59:13 följande:

Nej, jag tänker samma om män och kvinnor!!
  • Rafael90

Har ni inte skrivit att bostadsrätten är bara din, och om ni var sambos innan den skaffades, så ska den tyvärr vara med i bodelningen. Det kan ju såklart jämkas att han inte får 50% utan kanske mindre med tanke på vad du betalat, men han går inte från bodelningen tomhänt. Hur länge man varit sammanboende spelar också roll och eftersom ni varit sambos länge så blir det nog svårt för dig att slippa köpa ut honom.

• MajaVira
    Rafael90 skrev 2016-01-25 13:33:38 följande:
    Har ni inte skrivit att bostadsrätten är bara din, och om ni var sambos innan den skaffades, så ska den tyvärr vara med i bodelningen. Det kan ju såklart jämkas att han inte får 50% utan kanske mindre med tanke på vad du betalat, men han går inte från bodelningen tomhänt. Hur länge man varit sammanboende spelar också roll och eftersom ni varit sambos länge så blir det nog svårt för dig att slippa köpa ut honom.
    Regler som gäller sambos har inte med detta att göra, eftersom TS är gift.
  • Rafael90
    MajaVira skrev 2016-01-25 17:55:51 följande:
    Regler som gäller sambos har inte med detta att göra, eftersom TS är gift.
    Jag var part i en bodelning som sambo, och de använder liknande system för jämkning beroende på hur många år man varit sammanboende.
  • sextiotalist
    Rafael90 skrev 2016-01-25 22:12:11 följande:

Jag var part i en bodelning som sambo, och de använder liknande system för jämkning beroende på hur många år man varit sammanboende.

Sambolagen omfattar boendet det också. Men nu är jämkning ointressant, oavsett om det var sambos eller gifta i och med att de levt ihop så många år.
Svar på tråden Bodela bostadsrätt trots han inte betalat något?