• Copyjulia

Hur gamla var era barn när de började förskola?

Hur gamla var era barn när de började på förskolan och hur gick det? Tyckte ni att det var en bra ålder?

Min son var 17 månader när han började och det kändes helt lagom. Han var rätt sen med det mesta och gick inte förrän han var 15 mån så han kändes lite yngre än sin ålder. 

Nu ska lillasyster eventuellt börja när hon är 15 månader.

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när de började förskola?
  • vindruvan
    gbgumman skrev 2016-01-27 19:15:49 följande:

Båda är stora i dag och är fantastiskt trygga individer. Hemma hos oss har vi alltid dyrkat den fantastiska verksamhet som förskolan och fritids har varit så våra problem har mer handlat om att få hem barnen. Om dotterns inte fått börjat förskolan när hon var 16 mån så hade hon rymt dit. Hennes inskolning gick till så här. Vi gick dit jag vinka hej då. Klart inga bakslag. Hon föddes i så fall anpassad.

Som pedagog hade jag aldrig accepterat en "inskolning" med en förälder som kommer en dag, vinkar och går. Så jobbar man iaf inte idag. Handlar om mkt mer än att barn ska fixa fsk.

Nej hon hade nog inte rymt dit då hon gissningsvis inte visste vad fsk betydde och innebar.

Roligt att ni uppskattar verksamheterna för era barn men (friska) föräldrar är bättre för så små barn det kommer man inte ifrån.

Glad att era barn är trygga och glada.
  • gbgumman
    vindruvan skrev 2016-01-27 19:24:16 följande:
    Som pedagog hade jag aldrig accepterat en "inskolning" med en förälder som kommer en dag, vinkar och går. Så jobbar man iaf inte idag. Handlar om mkt mer än att barn ska fixa fsk.

Nej hon hade nog inte rymt dit då hon gissningsvis inte visste vad fsk betydde och innebar.

Roligt att ni uppskattar verksamheterna för era barn men (friska) föräldrar är bättre för så små barn det kommer man inte ifrån.

Glad att era barn är trygga och glada.
    1 Självklart satt jag i personalrummet. Pedagogerna bara skratta för hon sola likson in sig själv.
    2 Rymt självklart skoja jag (trodde det var uppenbart) Men hon var med och hämta och lämna varje dag så hon visste var hon var. Hon började vägra gå hem från det "där roliga stället" redan innan hon börjat.
    3 Vi är ovanligt mycket med våra barn. Hade ingen barnvakt innan de börja skolan och vi har aldrig "egen tid" utan familjetid (åtminstone fram tills för ett par år sedan) då de började åka/flyga till sin mormor över loven. Då blev vi lite övergivna min man och jag. 
    4 Jag tror inte de hade mått dåligt att vara med oss som små men inte bättre eller. Det är jag helt övertygad om. 
  • jennyz

Båda var 2 år, inskolningarna gick jättebra och de har haft utbyte och roligt där från den åldern, de har gått ung 6 Tim/dag.

• Bertram

Det där med att barnet inte skulle vara moget för dagis vid ett år måste ju vara väldigt individuellt? Båda mina har klarat det galant och det går ingen nöd på dom, medans vissa barn kanske inte är mogna förens dom är tre?

• Emmask

Min dotter började för tre veckor sedan, 16 månader. Önskar vi kunde ha väntat lite men det passade dåligt med våra jobb. Nästa gång ska vi vara hemma på deltid båda två och lite längre. Tänker att 18 månader minst, hade varit önskvärt. Hon verkar stormtrivas, men jag missar ju så mycket av hennes dagar.

• Copyjulia

Måste bara tillägga att min son verkade tycka det var roligare att gå på förskolan när han var kring 1 1/2 än nu när han är 3. Då sa han ofta att han ville gå till dagis på helgerna. Vet inte vad det beror på, men kanske mest allmän trotsålder, för det är samma pedagoger och i stort sett samma barn. Någon som känner igen det?

• Gina43
    gbgumman skrev 2016-01-27 19:34:06 följande:

1 Självklart satt jag i personalrummet. Pedagogerna bara skratta för hon sola likson in sig själv.

2 Rymt självklart skoja jag (trodde det var uppenbart) Men hon var med och hämta och lämna varje dag så hon visste var hon var. Hon började vägra gå hem från det "där roliga stället" redan innan hon börjat.

3 Vi är ovanligt mycket med våra barn. Hade ingen barnvakt innan de börja skolan och vi har aldrig "egen tid" utan familjetid (åtminstone fram tills för ett par år sedan) då de började åka/flyga till sin mormor över loven. Då blev vi lite övergivna min man och jag. 

4 Jag tror inte de hade mått dåligt att vara med oss som små men inte bättre eller. Det är jag helt övertygad om. 

Tack för dina svar om förskolan och om hur det gick för er. Jag tycker att det är tjatigt att själv ständigt behöva förklara och påtala att mitt barn trivs jättebra på förskolan och upplevs (av förskolan själv) som supertryggt trots att det inte var hemma i tre år. Det är tjatigt med det ständiga malandet "men (friska) föräldrar är bättre för så små barn det kommer man inte ifrån" då det känns som om pedagoger som skriver här på FL ger skuldkänslor (min känsla) för att de har en generell uppfattning om att det finns "ett så mycket bättre alternativ" för barn under tre år. Men faktum är att alla förskolor inte är lika och att barn har olika behov. Vi kan inte ge vårt barn samma stimulans hemma eller på öppna förskolan som barnet får på sin förskola. Så hade det verkligen varit bättre om barnet varit hemma i tre år? Jag har svårt att tro det själv faktiskt.
  • mammatill3

Ettan var 2 år och 8 månader

Tvåan var 2 år och 9 månader

Trean var 2 år och 5 månader

• Humlan87

Min pojke började när han var två år och en månad. Jag var hemma 18 månader och tog ut 3 dagar i veckan. Maken var hemma 6 månader och tog ut 4 dagar i veckan. Vi brydde oss inte om att skydda sgi eftersom vi hade fast jobb att gå tillbaka till vilket innebär att SGI återställs samma dag som du börjar jobba igen. Inskolningen var jättejobbig, sonen var ledsen länge vid lämning eftersom han blev sjuk hela tiden och aldrig kom in ordentligt i rutinen, första halvåret var väldigt tufft med vab minst varannan vecka. Sedan började det gå bättre. I retrospekt tror jag det hade varit lättare att skola in tidigare, nästa barn får nog börja vid senast 18 månader eller tidigare.

• modsey

Barn ett. 4 år
    Barn två, 1½ år
    Barn 3 o 4 (tvillingar) 2 år

Hur det gått? faktiskt lika bra för dem alla fyra, trots olika åldrar de börjar och helt olika förutsättningar. Kanske för att vi föräldrar varit lyhörda för just deras speciella personligheter där och då.

• Copyjulia

Hur länge gick era barn som var kring 15 månader eller yngre på dagis i början?

Jag ska bara jobba 50% så i början när min dotter är 15 månader och börjar på förskolan kommer hon att gå max 4 h per dag. Känns som det är bättre än att gå några långa dagar och vara helt ledig några. Någon som har erfarenheter kring detta? Vad har funkat bäst?

• Tess1990

22 månader :)

var planerat att han skulle börja när han var 17 månader men vi flyttade strax innan så det fick ändras

Gått otroligt bra med inskolningen!

Han sökte sig till dom andra barnen och pedagogerna, började hjälpa till och leka precis som hemma

Äter bättre där än hemma, sover middag med dom andra

Han vill gå dit varje morgon, säger hejdå och är sen överlycklig när jag hämtar och vill att jag ska komma in och leka

Han är tidig motoriskt och mentalt, men efter språkligt (använder mycket kroppsspråk och tecken istället) men det funkar bra, dom verkar förstå honom

Han går just nu 9-14 mån-fre

Men kommer ändra till 9-15 tis-fre snart då det känns bättre

Svar på tråden Hur gamla var era barn när de började förskola?