• helena29

Sambon iväg på semester- får barnen va på förskolan?

Hej!
    Min sambo ska åka iväg på semester och vara borta två dagar. Jag jobbar. Får barnen va på förskolan den tiden pappan skulle haft gans om dem hemma?
    De skulle börjat kl 11 de dagarna, men eftersom han är iväg på semester och jag jobbar från 07 så undrar jag om de har rätt att va på förskolan från 07?

• Svar på tråden Sambon iväg på semester- får barnen va på förskolan?
  • modsey
    AnkiC skrev 2016-02-02 15:54:42 följande:

Varför ska våra skattepengar och subventionerade avgifter gå till att betala för att folk ska kunna jaga älg, åka på solsemester eller ha lediga dagar hemma utan sina barn? Kan inte pengarna utnyttjas till nåt bättre? Varför ska vi belasta de redan stora barngrupperna med barn som inte behöver vara där?

Om mina barn är där nästa vecka på torsdag och fredag vanliga tider när pappa jobbar. Hur spelar det för roll om jag är på jobbet med kurs, åker skidor med kompisarna , pluggar hemma eller är i Paris med min stora dotter ? Om jag dessutom alla stängningsdagar fixar egen barnvakt. Om jag alla klämdagar ser till att hålla armen hemma och dessutom aldrig nyttjar jour tider på förskolan trots att vi har såna jobbtider men kan fixa det privat så känner jag inte ett dugg att det är fel att i bland nyttja fridagar till en förlängd helg i Paris när barnen är på dagis
  • AnkiC
    modsey skrev 2016-02-03 13:24:08 följande:
    Om mina barn är där nästa vecka på torsdag och fredag vanliga tider när pappa jobbar. Hur spelar det för roll om jag är på jobbet med kurs, åker skidor med kompisarna , pluggar hemma eller är i Paris med min stora dotter ? Om jag dessutom alla stängningsdagar fixar egen barnvakt. Om jag alla klämdagar ser till att hålla armen hemma och dessutom aldrig nyttjar jour tider på förskolan trots att vi har såna jobbtider men kan fixa det privat så känner jag inte ett dugg att det är fel att i bland nyttja fridagar till en förlängd helg i Paris när barnen är på dagis
    Det spelar stor roll. Andra betalar för dina nöjen. Men det finns tydligen ett delat samhälle där åsikterna skiljer sig åt. För vissa ska förskolan ställa upp som barnvakter och för andra är det en service för att kunna sköta sitt arbete. Vi får väl agree to disagree. Huvudsaken tycker jag dock är att man följer de regler dom kommunen och förskolan satt upp oavsett vad man tycker och är ärlig ned vad man gör. Även i den frågan råder det delade meningar. Det är rätt tragiskt.
  • Nenne666
    helena29 skrev 2016-01-26 10:22:20 följande:

Hej!
    Min sambo ska åka iväg på semester och vara borta två dagar. Jag jobbar. Får barnen va på förskolan den tiden pappan skulle haft gans om dem hemma?
    De skulle börjat kl 11 de dagarna, men eftersom han är iväg på semester och jag jobbar från 07 så undrar jag om de har rätt att va på förskolan från 07?

När mina barn va små hade ingen reagerat på det. Men nu är det så mycket regler (verkar det som) och nästan misshandel att lämna barnen till dagis, så jag antar att det är ett nej på den frågan. Varför tala om vart din man befinner sig öht? Måste du redovisa allt ni gör?
  • Alexi

Det många av oss stör oss på är att det är godtyckligt, upp till den enskilda pedagogen. Då litar vi inte på att alla bedöms lika och då vill man inte bidra till det systemet. Alltså säger man inget.

Och sen kan semester betyda en vecka med polarna och skidåkning i Alperna. Eller så kan det betyda en dags semester i anslutning till en jobbresa. Eller så kan det betyda tre dagar för att rensa ur sin avlidne förälders hem. Och det ska inte vara upp till pedagoger att bedöma vilka skäl som är ok, det ingår inte i er utbildning eller arbetsuppgift.
    De flesta föräldrar ser inte en sån grej som att förskolan är barnvakt utan som att en förälder är bortrest, oavsett var. Och den andre jobbar som vanligt. Och behöver barnomsorg.

• AnkiC
    Alexi skrev 2016-02-04 08:26:58 följande:

Det många av oss stör oss på är att det är godtyckligt, upp till den enskilda pedagogen. Då litar vi inte på att alla bedöms lika och då vill man inte bidra till det systemet. Alltså säger man inget.

Och sen kan semester betyda en vecka med polarna och skidåkning i Alperna. Eller så kan det betyda en dags semester i anslutning till en jobbresa. Eller så kan det betyda tre dagar för att rensa ur sin avlidne förälders hem. Och det ska inte vara upp till pedagoger att bedöma vilka skäl som är ok, det ingår inte i er utbildning eller arbetsuppgift.
    De flesta föräldrar ser inte en sån grej som att förskolan är barnvakt utan som att en förälder är bortrest, oavsett var. Och den andre jobbar som vanligt. Och behöver barnomsorg.

Misstänker man att pedagogerna tar egna beslut i frågan så meddelar man förskolechefen. Det är hen som ska ta dessa beslut. Märkligt påstående att det ska vara på nåt sätt ok att vara oärlig bara för att man har en känsla av att det handlar om godtycklighet. Det blir ju lika godtyckligt från föräldrahållet då också antagligen.
    Är en förälder på semester och barnet är på förskolan så blir det en barnvakt. Det är väl inget att hymla om. Sen tycker vissa att det ska vara ok och vissa inte.
  • modsey
    AnkiC skrev 2016-02-04 08:36:15 följande:

Misstänker man att pedagogerna tar egna beslut i frågan så meddelar man förskolechefen. Det är hen som ska ta dessa beslut. Märkligt påstående att det ska vara på nåt sätt ok att vara oärlig bara för att man har en känsla av att det handlar om godtycklighet. Det blir ju lika godtyckligt från föräldrahållet då också antagligen.

Är en förälder på semester och barnet är på förskolan så blir det en barnvakt. Det är väl inget att hymla om. Sen tycker vissa att det ska vara ok och vissa inte.

Fast det är ju därför många helt enkelt inte säger något för att undvika att då nej där Man vet att andra fått ja i samma situation.

När vår åkte sist lämnades barnen bara av barnvakt medans vi var på semester två dagar i samband m helgen
  • AnkiC
    modsey skrev 2016-02-04 08:47:25 följande:
    Fast det är ju därför många helt enkelt inte säger något för att undvika att då nej där Man vet att andra fått ja i samma situation.

När vår åkte sist lämnades barnen bara av barnvakt medans vi var på semester två dagar i samband m helgen
    Förstår det men jag menar att om det är pedagogerna som tagit beslutet så gör de fel och förskolechefen bör underrättas om detta så hen kan skärpa till reglerna. Det ska vara klara regler och beslutet ska tas av förskolechefen.
  • Humlan87

Jag tycker det är en bra signal till kommunerna om man utnyttjar platserna till max, självklart ska barn med nyfödda småsyskon få gå till förskolan om de vill det, varför inte? Självklart ska föräldrar kunna lämna på förskolan även om en av dem är på semester, verkar ju sjukt att båda föräldrar ska behöva ta ledigt? Jag tycker förskoleavgifterna ska höjas ordentligt, de är på tok för låga. Självklart ska jag och min man som har fasta jobb med hög lön kunna betala mer än 1200 kr för vår pojkes heltidsplats, det är ju bara en ynkepynke bråkdel av vad det egentligen kostar. Det behövs mer pengar för att höja kvaliteten och servicen på förskolorna.

• Alexi

Fast varför ska förskolechefen få bestämma en sån grej, det borde väl åtminstone vara kommunalt reglerat eller ännu hellre statligt.

• AnkiC
    Alexi skrev 2016-02-04 10:14:30 följande:

Fast varför ska förskolechefen få bestämma en sån grej, det borde väl åtminstone vara kommunalt reglerat eller ännu hellre statligt.

Ja det kan man ju tycka men nu är ju reglerna sådana att förskolechefen får styra över hur hens verksamhet ska se ut och vad som ska gälla på hens förskolor. De vill gärna möta familjers olika behov så därför kan besluten se olika ut beroende på vilken situation familjen har. Förskolor kan ibland inte ha samma regler heller beroende på vilka resurser som finns, ekonomi, ålder på barnen och antal inskrivna mm. Jag tror det kan bli skevt om det ska vara exakt samma regler överallt.
  • AnkiC
    Alexi skrev 2016-02-04 18:26:18 följande:

Den här tråden är ett exempel på varför den enskilda förskolan inte ska ha med regler att göra, de kan inte sånt, de fattar inte att deras tyckande är totalt mot gällande regler:

www.familjeliv.se/forum/thread/76292277-bonusbarn-dagis-mammaledig

Fast enskilda pedagoger får inte ta sådana beslut. Det är ju bara att ringa förskolechefen så löser det sig. Fattar inte varför folk diskuterar sånt med pedagoger öht.
  • modsey
    AnkiC skrev 2016-02-04 18:40:34 följande:
    Fast enskilda pedagoger får inte ta sådana beslut. Det är ju bara att ringa förskolechefen så löser det sig. Fattar inte varför folk diskuterar sånt med pedagoger öht.
    Nä att skvallra på att fröken Pia lät familjen Olsson ta två fridagar i " smyg" medans familjen Pettersson fick nej, är inte min grej. Inför fridagar i hela landet i stället som nu gjorts redan i flera kommuner. Tills dess tar jag mig en del år fridagar jag med, men jag säger inget Cool
  • AnkiC
    modsey skrev 2016-02-04 19:07:38 följande:
    Nä att skvallra på att fröken Pia lät familjen Olsson ta två fridagar i " smyg" medans familjen Pettersson fick nej, är inte min grej. Inför fridagar i hela landet i stället som nu gjorts redan i flera kommuner. Tills dess tar jag mig en del år fridagar jag med, men jag säger inget Cool
    Nu var det den länkade tråden jag syftade på.
  • Saltig

Jobbar som förskollärare och vi har haft barn vars föräldrar varit på semester och barnen på förskolan. Jag har inte reagerat då det händer inte ofta, inland ser man föräldrarnas behov oxå. Att din man åker iväg i två dagar är ingen big deal bara ni meddelar i tid och frågar personalen om det finns möjlighet att komma tidigare. Jag tror att ärlighet varar längst. Personalstyrkan räknats utifrån antal barn. Mornar och eftermiddagar brukar vara mindre barn och då även mindre personal.

Jag skulle inte reagera negativt om du frågade om barnen kunde komma tidigare dessa två dagar. Det är lite ge och ta. Händer det sällan så ser man mellan fingrarna men börjar det bli en vana så då får man ta upp detta i diskussion med föräldrarna och cheferna.

Svar på tråden Sambon iväg på semester- får barnen va på förskolan?