• Bubbasnusaren

Köpa bil som bilfirman äger på kredit

Godkväll!

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig att få lite svar på.

Det är nämnligen såhär att jag hittade en bil på blocket som jag verkligen ville köpa, jag kollade givetvis upp bilen innan och såg att den hade en kredit låst till sig.

Men jag åkte till bilfirman som har bilen och gick igenom bilen samt provkörde och kände att detta var bilen jag ville ha. Jag frågade självklart säljaren om bilen hade några skulder på sig (vilket jag redan visste, men ville kolla ifall han var en ärlig och sa det) och det hade den sa han, bilen var nämnligen ett försäljningsuppdrag och bilfirman skulle lösa in krediten när dom hittade en köpare. Köparen vart jag och vi skrev kontrakt på att jag gav 10% i handpenning och dom skulle betala in krediten som fanns på bilen samt polera och rekond skulle göras innan köp. Detta var i måndags.

Idag när jag gick in på transportstyrelsens hemsida för att kolla så krediten var löst innan jag ska betala & hämta bilen imorgon så såg jag att bilfirman hade löst den förra ägarens kredit som avtalt, men dom har däremot köpt bilen själva på kredit på företagets namn. Så nu står bilen i företagets namn och har en kredit på sig genom den banken detta bilföretag samarbetar med.

Nu är min fråga, kan dom göra ett ägarbyte imorgon när jag ska köpa bilen även fast det är kredit på bilen? Ska vi skriva ett kontrakt där det står att dom löser in den nya krediten när jag köper bilen? Är det någon som är kunnig inom området som vill förklara för mig hur jag ska gå till väga? Känns lite våghalsigt att köpa en bil med en kredit på sig, även om det är bilfirman som står på krediten.

Hoppas det inte vart för konstigt eller osammanhängande text, och hoppas att min fråga kom fram!

Tack på förhand!

Mvh

• Svar på tråden Köpa bil som bilfirman äger på kredit
  • Drottningen70

Hur kollade du att bilen hade en kredit?

• Mika86

Oj vilken sits.

När vi köpte vår bil så så försäljaren att de inte ens få sälja en bil med kredit, men kanske annorlunda när krediten är skriven på bilhandlaren.

Ring o prata med kreditgivare.

Det kan funka att ni tillsammans med försäljaren betalar in skulden när ni sitter o skriver papper, då få försäljaren ringa kreditgivare o få den exakta skulden

• Nyfikna72

Allt låter väldigt märkligt.........har aldrig sett bilförsäljare stå på den krediten som ibland finns då privatpersoner köper en bil och tar lån.........eller är säljaren "privat" och säljer bilar på sidan om?

Svar på tråden Köpa bil som bilfirman äger på kredit